Lånelöfte - går det att ha bara halva bostaden i pant?

Hej!

Jag och sambon ska köpa lägenhet. Vi kommer ha ett upplägg som ser ut så att en av oss lånar sin del från banken och den andra sin del från sin familj. Vi ska betala 50% var, vi har inte gemensam ekonomi.

När man då ska ansöka om lånelöfte, kan man då förklara för banken att det endast är halva lägenheten som de kan ta i pant för andra halvan tillhör den andres familj. Det blir ju lite samma upplägg som om man skulle ha lån från varsin bank. När man ska ansöka om lånelöfte måste man ju fylla i förväntat pris på bostaden samt kontantinsats. Går banken med på att bara ha halva lägenheten som säkerhet, om inte, hur löser man det då?

/Förvirrad förstagångsköpare

1 gillning

Nej! Om lånet ej betalas och banken vill realisera sin pantL: Hur lätt tror du det är att sälja en halv villa eller en halv bostadsrätt? Hela lägenheten måste pantsättas och din sambo får skriva på som annan pantsättare.

Haha nej det går ej. Du får pantsätta hela huset men om du går bort eller dyl så har din sambo besitningsrätt och får isf köpa ut din del av banken.

Det är min gissning

Dock är räntorna så låga att det i min mening är närmast oekonomiskt att låna av sin familj istället för av banken.

Att jag ställer den här frågan är för att jag inte vet svaret, att då få kommentarer “Hur lätt tror du att det är…” och “Haha” samt kommentarer på upplägget var inte något jag förväntade mig på ett forum som beskrivits som trevligt och hjälpsamt.

Jag försöker igen med en fråga och hoppas att jag får trevligare och hjälpsammare svar.

Jag förstår från era svar att det inte är möjligt att pantsätta halva lägenheten. Hur gör man då rent praktiskt oss emellan för att personen som lånar från sin familj inte ska förlora allt? I ett värsta scenario skulle ju lägenheten kunna tappa halva sitt värde och banken får då beloppet för hela lägenheten om de säljer den. Ni skrev om att sambon får skriva på som annan pantsättare, vad innebär det?

2 gillningar

Man skriver ett skuldbrev.

Jag hade gjort så här.
Du lånar hälften av det sambon lånar av sin familj (från sambon). Detta skriver ni skuldbrev på, ev ränta och amortering.
Resten lånar ni gemensamt från banken.
Du betalar halva lånet från banken plus det ni kom överens om i skuldbrevet till sambon. Detta tills din skuld till sambon är betald sen betalar du bara till banken.

Genom att sätta samma ränta och amortering på ditt lån från sambon som på lånet från banken. Betalar du samma summa till din sambo som lånet kostar denne detta leder till samma läge som att sambon betalat halva och du lånat andra halvan själv.

2 gillningar

Tusen tack för svar och en tydlig plan på hur man kan lägga upp det!

Tolkade du mitt svar som spydigt, så tolkar du det fel. Du fick ett pedagogiskt rakt svar på din fråga.

Annan pantsättare är just vad det anger. Som hälftenägare får hon godkänna att hela bostadsrätten pantsätts.

Skulle lägenheten säljas exekutivt tiill ett väldigt lågt pris har ju alltid din sambo möjlighet att ropa in den och köpa den själv. I praktiken lär det inte gå till så. Skulle du inte betala lånet så kommer din sambo troligen lösa ut dig och ta över 100 procent av ägandet själv.