Jag äger min bostadsrätt 100% och min sambo flyttade in i lägenheten efter köp. Nu har hon möjlighet att få bättre lån via personalbank men då måste hon stå på lånet.
Ingen av oss vill att hon köper in sig, pengarna gör sig bäst på börsen tänker vi.
Kan jag ge henne halva lägenheten som en gåva och så skriver vi något avtal mellan varandra, att hon måste ge tillbaka den ifall vi gör slut? Eller finns det något annan lösning där vi kan få henne på lånet… Utan att hon står på ett lån utan att äga något och utan att köpa in sig.
Det jag tror att du menar är att hon måste stå som ägare på bostaden, och även på lånet för att ni ska få ta del av personalförmånen. Om jag missförstår och det bara är lånet så är det som första skrev att det inte behövs något ägarskap.
Krävs ägarskap så kan en lösning vara att du ger en symbolisk summa, ex. 50 000 kr om banken inte har några invändningar, och så skriver ni skuldebrev hos jurist på hela beloppet
Nej ägarskap krävs inte från personalbank, bara att hon står på lånet. Ägarskap är mer en säkerhet för henne tänkte jag, så hon känner sig trygg och inte står på ett lån utan att äga något… Ifall jag sticker till Thailand etc.
Sen också äger hon en liten del av lägenheten så kan jag inte sälja hur jag vill i framtiden.
Nu är jag säker på att vi kommer vara tillsammans för alltid men jag ville inte vara blåögd i situationen och säkra upp alla partner
Nej. Rent juridiskt behövs inte ett ägarskap för en fastighet eller bostadsrätt för att få lån mot säkerhet av densamma.
Det är exempelvis inte extremt ovanligt att föräldrar “lånar ut” ett pantbrev till sina barn. Föräldrarna får då skriva på skuldebrevet som ANNAN PANTSÄTTARE.
Därmed inte sagt att frågeställaren och sambon bör upprätta någon form av juridisk handling sig emellan, som exempelvis ett gåvobrev.
Jag har inte påstått något ‘rent juridiskt’. Talar bara utifrån egen erfarenhet. Om TS med personalbank menar att sambon arbetar på bank och att de genom den kan få personalränta, kan det vara så att arbetsgivaren ‘kräver’ ett ägarskap i fastigheten eller bostsdsrätten för att denne ska få nyttja personalförmånen. Så var det för mig och så har det varit för många andra. Jag ville bara klargöra saken eftersom det pratades om ägarskap utan någon bakgrund.
Var lite försiktig här, många som blir av med sina bostäder idag, tycker tvärt om att du ska skriva ett avtal att boendet är ditt 100% och det ska aldrig ändras.
Er kärlek är skörare än du tror, imorgon kanske hon träffar någon annan och vill då ha halva huset, har hänt ungefär en miljard gånger i historien, så var inte naiv och tro att det aldrig kan hända dig. Du kan också bli kär i någon annan och då kanske hon blir arg och vill straffa dig genom att ta halva bostaden.
Något oklart, detta. Menar du: “jag köpte min brf lgh före vi startade vårt förhållande”? Hon flyttade senare in hos dig (d.v.s. i praktiken blev hon inneboende hos dig.)
Om så, då är det uppenbart att bostaden ej köptes i syfte att ni skulle vara sambo i den.
Det kan finnas oklara fall, situationer där en 3:e part inte kan direkt se i vilket syfte bostaden köptes. Då kan det bli problem i framtiden även om sambolagen eg. inte gäller.
Om den köptes in för att ni två ska bo i den tillsammans gäller sambolagen oavsett vem som på papperet äger vilken andel el ej (inkl 100% - 0%). Men det vet du säker redan. Samboavtal bör skrivas i er situation om minsta tvetydighet råder, det är mitt tips. Annars kan det bli bra besvärligt för den ena av er om ni ska sluta vara tillsammans i framtiden.
Man kan skriva ett gåvobrev för att överlåta delar av sin bostadsrätt.
Men i er situation så är det väl mer rimligt att ni skriver över lånen på henne utan ägarskap. Ni kan ju då istället skriva ett enkelt avtal er emellan där ni reglerar upplägget tex vad som händer i olika scenarion. Ni kan ju även skriva in att totala besparingen splittas 50/50 mellan er. Det viktiga är att det finns avtalat och dokumenterat.