Låna ut till lägenhetsköp

Min kille måste köpa en lägenhet och har inte till kontantinsatsen. Finns det något smart sätt att låna ut pengar? Går det att ”investera” i någon annans lägenhet. Vet att det ses som en konsumtionspost här, men undrar mer om sättet att göra detta på.

Känns konstigt att låna ut till sin kille med ränta, så undrar om det gå att äga en del av lägenheten istället och eventuellt få tillbaka om den går upp i värde, eller vilka alternativ som finns? Jag har själv en ok billig hyresrätt, tjänar inte så bra, men har ärvda pengar investerade på börsen. Funderar på om jag kan ha ”låg- och mellanriskhinken i hans lägenhet istället. Min kille tjänar mer men har inga stora summor sparade. Flytta ihop är inget alternativ i dagsläget.

5 gillningar

Låter lite riskabelt att låna ut pengar om du inte har för avsikt att bo i lägenheten också.
Om jag skulle köpa ett gemensamt boende så skulle jag skriva en revers och låna ut den saknade handpenningen räntefritt. Amortering sker om vi flyttar isär och full återbetalning förutsatt att vi har gått +/-0 eller mer plus

2 gillningar

Finns inga verktyg till min vetskap.
Hur saker känns är helt upp till en själv. Man kan långa ut privat, med ränta. Det viktiga är bara att skriva ett lånekontrakt.
Viktigt att göra lite research online på vad som måste vara med.
Ränta och återbetalning är två av de viktiga.

1 gillning

Det är ett privatlån utan säkerhet som detta fall troligtvis landar i.

1 gillning

Gör det inte, extremt dålig idé. Och varför ”måste” han köpa en lägenhet?

20 gillningar

Tjänar mer, inte så mycket sparat, “måste” köpa lägenhet. Det är inte nödvändigtvis varningsflaggor men utan mer information låter det inte bra.

21 gillningar

Fick exakt samma tanke.

1 gillning

Det är ett riskabelt upplägg, men du kan låna ut pengar till honom genom att skriva ett skuldebrev. Ta kontakt med jurist för att få det ordentligt formulerat kring när och hur det ska betalas tillbaka och prata om vad som händer om ni skulle göra slut osv. Du ska inte se det som en del av ditt sparande utan vara beredd på att du eventuellt kan förlora hela beloppet ifall ni skulle göra slut. Att köpa en del av hans lägenhet är heller inte att rekommendera om ni inte har tänkt bo ihop - ofta har man inte rätt till att behålla en hyresrätt om man även äger en bostad. Kolla upp det innan du fattar några beslut.

Finns det verkligen inga andra alternativ för honom än att låna av dig?

2 gillningar

Nej. Bara nej.

Du skriver att han “måste” köpa lägenhet; om han inte haft dig/om inte du haft sparade pengar, hur hade han löst det då?

7 gillningar

Bra argument. Förstår att det låter skumt, men det finns inte så många vettiga alternativ när man är ny i Stockholm. Tack för alla svar!

1 gillning

Skulle starkt avråda från detta!!

Dessutom behövs det inte ens, det finns möjlighet att ta ett topplån för resterande kontantinsats om banken tycker att det är lämpligt.

På vilket sätt blir det ens en investering rent praktiskt?

Ska du sälja hans lägenhet när du vill realisera vinsten i sånt fall?

Det är ditt arv så du väljer, men du får nog se detta som en gåva i sånt fall. Jag skulle absolut inte kalla det en investering.

Inget illa menat, jag vill verkligen ditt bästa här.

8 gillningar

Det är nog värt att kika på att hyra i 2:a hand innan ni gör några förhastade köp.

T.ex

https://bostad.blocket.se/sv/find-home?searchAreas=Stockholms_län~~se&utm_campaign=bostad-startpage-dd&utm_medium=web&utm_source=blocket&maxRoomCount=1&sharedHome=privateHome&order=ascending&orderBy=monthly_cost_cents

Nej men snälla. Människan får väl betala själv om han vill köpa? Har man inte pengarna så kan man inte köpa vad man vill. Och det går utmärkt att bo (och jobba) på andra orter än i Stockholm. Bättre att ha distansförhållande än att åka på en sol-och-vårare!

6 gillningar

Rent ekonomiskt så är det en dålig investering. Han borde kunna pendla och spara ihop kontantinsats.

Om du nu ska låna ut pengar så borde han betala ränta till dig. Samt ha ekonomi att kunna amortera bort lånet inom några år.
Tjänar han så bra ?

Kan du hantera situationen att han är skyldig dig massa pengar sen ser du han slösa pengar på sånt som du tycker är onödigt ? Kan din släkt hantera det ?

Sen tror jag inte det är bra heller för hans mående att ha såna privatlån.

3 gillningar

Utifrån det du skriver ger det en dålig känsla i min mage.

Varför “måste” han KÖPA en lägenhet? (Går ju tillfälligt hyra i 2:a hand osv)

“Flytta ihop är inget alternativ”. I så fall skulle jag nog personligen känna att låna ut pengar inte heller känns så attraktivt.

Din kille tjänar mer men har inga stora summor sparade. Det kan i vissa fall väcka en del funderingar men också ha fullt naturliga förklaringar.

Du har ärvda pengar “investerade på börsen” och tjänar inte så bra. Varför ska du ändra tankarna omkring den investeringen bara för att din kille vill/behöver skaffa ett (nytt?) boende.

Just NU känns bostadsmarknaden som ganska osäker/instabil efter en längre period av uppgång. Inte alls säkert att det visar sig vara en så bra investering på kort till medellång sikt.

Så är det ingen person du funderar på flytta ihop med just nu så skulle jag även låta honom fixa sitt boende själv utan din ekonomiska hjälp/risktagande.

10 gillningar

Relationer är svåra under de bästa förhållanden… och med pengar och skulder till varandra blir det betydligt svårare.
Därför brukar man rekommendera att dela på allt.
Är det bara jag som hör följdmeddelandet?
Han var tvungen att sälja och gick minus. Och nu kan han inte betala tillbaka min del…

7 gillningar

Har gjort detta vid ett tillfälle. Då upprättades ett skuldebrev, även om vi diskuterade att helt skippa det då vi litade till 100% på varandra.

Kunde aldrig tro att det skulle bli några problem men det blev det ändå senare när bostaden rasade i värde och personen jag lånat till inte tyckte det längre var rättvist att betala tillbaka.

13 gillningar

Nej, bara nej.

Privata lån kan vara ok om personen är nära familj och med bra historik med att hantera pengar. Båda saknas här.

Hjälp honom fixa ett lån på annat håll, så gör du er båda en tjänst. Men om du ändå väljer att låna ut, bokför det mentalt som en gåva. För risken är stor att du aldrig kommer få tillbaka lånet.

5 gillningar

Om du lånar ut utan ränta är det i praktiken att ge din partner X000 sek i månaden.

Det låter underligt dels med tanke på att han tjänar mer än dig, dels iom magkänslan att om betydande summor/skulder blandas in i relationer så bygger det in (negativa) spänningar.

Att han tjänar mer men inte har något sparat får mig att gissa att han är en person jag inte skulle lånat ut till.

Jag föreslår du säger nej, blir han sur är det enligt mig ett tecken på att han tyvärr är en mindre bra partner för dig.

7 gillningar

Kan du dela med dig av personens logik gällande detta? Samt tyckte den samma sak gällde lånet till banken?

1 gillning