Skulle behöva lite input här.
Köpte ett hus för 4.9 miljoner för några år sedan. Överpris innan kraschen kom. Separerade, köpte ut exet tidigare för 4.6milj, vilket nog också var ganska högt utifrån marknadsläget. Idag möjligen värderat till ännu lägre.
Bor nu med ny partner, delar löpande kostnader men jag äger huset och amorterar. Hon är nu intresserad av att köpa in sig i halva huset för att inte stå utanför marknaden, vilket jag i grunden tycker är rimligt. Situationen gör ju dock att jag skulle realisera halva min förlust genom att sälja till aktuellt marknadsvärdet. Vi har båda bra, liknande lön men jag har mer sparkapital.
Finns det något rimligt sätt att undvika stämpelskatten i detta fall? Känns sådär att vi ska betala 35k för att båda ska få stå på huset.
Hur hade ni tänkt vid ett liknande inköp? Hon betalar mig halva kontantinsatsen för aktuellt värd och tar över halva lånet. Eller lösa med skuldebrev?
Brukar banken kräva ny värdering av bostaden om man ska teckna om lån som bägge står på?
Triggas skattehändelse för mig vid försäljning till sambo?
Har ni någorlunda lika bra ekonomi kan kanske giftemål vara ett alternativ om din fru nöjer sig med enbart giftorätten. Långt in på 70-talet var det inte helt ovanligt att enbart mannen stod för lagfarten vid köp. Helt otänkbart idag, men fortfarande finns det rätt många äktenskap där enbart mannen “står för huset”. I praktiken kan detta fungerart utmärkt.
Men visst kostar bröllopet 100 000 kr går ni back…
Blir ni båda lagfarna ägare är det ju helt naturligt att ni båda står på banklånet.
Eftersom ditt gamla lån löses och det blir ett nytt lån, vore det extremt konstigt om inte banken krävde en ny värdering.
Gör du en försäljning och gör en reaförlust får du givetvis göra andrag i din självdeklaration.
Detta var ett försök att vara rolig. Som en av mina gamla mentorer sade för länge sedan: Varför skall man bjuda halva socken på brännvin för att man gifter sig?
Att gifta sig är gratis men ett bröllop kan kost vad som helst.
Så nöjer man sig bara att gifta sig - blir det billigt.
Fyllde 80 nyss och det var gratis men middag med övernattning för släkten+ blev en hel del - men värt varenda krona.
Har erfarenhet av skuldebrev, dock inte exakt samma situation som din riktigt. dock kostar det ju en slant med eventuell jurist men inte 70k.
Sen kommer ju ägandet av fastigheten in och för att ni båda ska äga tror jag endast att giftemål eller ändring av lagfart gäller då skuldebrev endast reglerar skuld och inte ägande
Nu får någon mer kunnig svara inom ämnet men det är dock en annan väg
Ni Köpte ett hus för 4.9 miljoner och bara efter några år köpte du ut exet för 4.6miljoner?
Vad gjorde du med huset så att det dubbla i värdet på några år?? Ditt lån måste vara skyhögt ca 9 miljoner eller så var det exet som stog på hela lånet tills du fick lån och köpte ut henna för 4,6 eftersom du säger att det är värderat ännu lägre idag.
Hon köper för halva den summan. Tar över halva lånet. Resterande summa, dvs mellanskilladen mellan halva värdet och halva lånet, ska hon betala till mig alternativt skriva skuldebrev på.
Lagfart/stämpelskatt betalas för halva bostaden som köps. Jag kan göra skatteavdrag på förlustaffären.
Nej alltså jag menade att jag köpte ut till en total värdering på 4.6. Så bostadens värde hade sjunkit från 4.9 till 4.6. Jag köpte ut halva för 2.3 milj.
Banken avgör om det av er satta värdet kan godkännas för belåning. Värdet kan vara både högre och lägre. Är det enligt bankens åsikt lägre kommer det ändå att gå bra om belåningsgraden ligger under 85 procent.
Ni tar ju ett gemensamt lån och då behöver lånesumman inte vara densamma som tidigare. Att ha ett internt skuldebrev eller tvingas låna mer än nödvändigt känns inte optimalt.
Sättet jag använt för att slippa stämpelskatt är att skriva ett gåvobrev på del av fastigheten och skriva in den andre i lagfarten. Sedan kan pengar ges som en separat gåva. fördel att man slipper stämpelskatt, men nackdel att husets inköpsvärde är det som ursprungliga köpekontraktet var satt på.
Du krånglar till det. Låt en mäklare ni båda har förtroende för göra en aktuell värdering. Din partner betalar dig halva den summan, finansieringen löser din partner med kontanter och/eller lån givet dennes förutsättningar.
Eventuella avgifter vet mäklare och banken hur de kan hanteras.
Förlusten som du realiserar kan du kanske kvitta mot realiseringar av vinster i ditt sparkapital?
Överlåter du en fastighet som gåva mot vederlag skall vederlaget vara under 85 procent av taxeringsvärdet för att slippa stämpelskatt och ändrat ingångsvärde. Är vederlaget mellan 85 och 100 procent minus 1 kr får du betala stämpelskatt på taxeringsvärdet, men man slipper skattekonsekvenser.
Att vederlag utgår, men inte tas upp i gåvohandlingen är inte tillåtet.