Låta sambo köpa in sig i hus

Hej!
Tanken är att sambon skall få köpa in sig i mitt hus, vi delar ändå på all ekonomi förutom egna spar. Vi är inte gifta.
Hur gör vi detta rättvist samt för att undvika onödiga skatter? Några värden att ta med:

Huset köpt för 1 025 000kr
Nuvarande lån 1 480 000kr
Värde på hus idag 1 900 000kr
Ny amorteringsgrundande görs sommar 2026 och bör bli en hel del värde till

De jag diskuterat med anser att vi kan göra så att vi tar 15% av dagens värde, delar det på två. Denna summa ger hon mig och jag skriver över 50% av huset som gåva. Men tanken är att hon skall få 50% av de 1 480 000kr i sitt namn hur fungerar det?

Hur har ni gjort när någon skall köpa in sig/låta någon köpa in sig i bostad?

Också nyfiken här, men tycker att din strategi verkar rimlig. Hon ger dig en rimlig summa för de där 50% av bostaden, sen delar ni på alla kostnader.

Vill hon köpa ut sig i framtiden får hon tillbaka sin insats plus eller minus halva värdeförändringen, funkar det?

1 gillning

Vad uppgår taxeringsvärdet till?

Hur stora investeringar är gjorda i huset sedan inköpet?

1 046 000kr är taxeringsvärdet. Investeringarna som är gjorda är den höjning av bolån som just nu är gjord + cirka 250 000kr kontant.

Om huset säljs idag skulle du få ut 1900000-192500 vinstskatt - 1480000 i lån = 228 000.
Hälften av detta motsvarar värdet på fastigheten, dvs 114 000.

(Detta under antagande att inga investeringar gjorts, men också utan att räkna med mäklararvode).

Så kan vi också räkna. För att förtydliga är jag inte ute efter att tjäna pengar på att hon köper in sig. Utan att det skall bli smidigt med delade utgifter och en trygghet för henne att äga halva huset.

1 gillning

Har du gjort några investeringar som sänker vinstskatten?

Sen är ju marknadsvärdet svårt att avgöra, så är ju ingen exakt vetenskap, kan ju slå fel åt båda hållen.

Det viktigaste är att komma fram till ett belopp ni båda känner er tillfreds med.

1. Kom överens om priset
  2. Gå till banken och ta gemensamt lån, betala 50% av handpenning var och så köper ni tillsammans av dig (och löser ditt nuvarande lån).

Borde väl vara enklaste sättet att göra det 100% rättvist, blir kanske någon extra liten kostnad i form av ny pantsättningsavgift eller något sådant dock…

Eller?

Cirka 500 000kr i kvitton finns de senaste tre åren. Bla nytt tak, bergvärme, kommunalt vatten. Samt att källaren är helt inredd med en extra toalett.

Finns mycket mer som är gjort men de ovan är ganska simpla att motivera för att sänka vinstskatten.

Blir det inte vinstskatt på de då om säljer till mig själv?

Jo, men du får ju också ut vinsten samtidigt så det är väl inga problem? är ju skatt du ändå fått betala förr eller senare. Vet dock inte om du kan göra uppskov när du köper samma lägenhet det får nog skatteverket svara på

Enda sättet att komma bort från skatten är om du gåvar fastigheten för ett värde som understiger taxeringsvärdet. Eftersom lånen överstiger taxeringsvärdet så är det inte möjligt.

Köpeskillingen blir därmed enkel att beräkna, helt enkelt marknadsvärde - lån delat på två. Ingen hänsyn tas till skatten då din sambo inte övertar någon latent skatt