Hej! Jag försöker använda Skatteverkets beräkningshjälp, men är osäker på om jag verkligen gör på rätt sätt.
Köpte ett hus för 2,0 miljoner tillsammans med min dåvarande man (50/50).
“Köpte” hans del för 1,8 miljoner via bodelning när vi skiljde oss, så nu står jag som ensam ägare. Totalt har vi/jag lagt 500 000 kr på förbättringsutgifter och kostnader vid inköp.
Jag planerar nu att sälja 50% av bostaden för låt säga 1,5 miljoner.
Hur ska jag tänka för att det ska bli rätt? Tacksam för hjälp!
Om jag förstår det rätt:
Ni köpte huset för 2,0. Sen vid bodelning var det värt 3,6. Därför köpte du ut honom för 1,8. Dvs du har totalt lagt ut 1+1,8 mnkr.
Huset är idag värt 3,0 om du säljer det.
Din vinstskatt idag blir då:
Försäljning: 3,0
Inköpspris 1,0+1,8=2,8mnkr
Förbättringar: 500k
Totalt förlust: 3,0-2,8-0,5=-300k
Observera att jag då räknat att förbättringar etc skett efter utköpet av ditt ex gjordes. Har det redan gjorts avdrag för detta på hälften av beloppet av din man behöver det räknas av.
Tack för svar! Men kan det verkligen stämma att jag får räkna med även den “inköpskostnaden” när jag förvärvat fastigheten genom bodelning? Det bör ju gynna mig, så jag tackar inte nej till det iofs ![]()
Brasklapp att jag inte är en skatteexpert, men den är ju en del av din inköpskostnad som du faktiskt har betalat för att äga 100% av huset så det bör vara så det fungerar. På samma sätt som att din sambo då tar upp det värde du gav som försäljningspris och därmed behöver skatta på vinsten han har gjort.
Men vill du veta säkert så kolla med SKV.
Jag skulle inte våga deklarera utifrån information jag fått på ett internetforum, SKV har fantastiskt bra service och kan guida dig rätt genom lagrummet.
När du får dina 1,5M för halva huset, då är det nog en bra idé att inte bränna pengarna direkt. Först när du har deklarerat kommande år vet du exakt hur mycket du är skyldig i skatt. Så skulle jag tänka i alla fall… dvs sätta pengarna på ett eller två sparkonton.