Bodelning och värdering av hus?

Hej.

Jag har en knivig fråga angående bodelning.
Bekanta till mig har bestämt sig för att de ska dela på sig.
De har för ett tag sedan haft en värderingsman ute och värderat huset.
Husets marknadsvärde bedömde denne vara 1,3mnkr.

Huset införskaffades för 800 000kr. (Kompispris)

Huset är upplånat till 1mnkr.

Frågan då: Personen som ska gå ifrån huset säger sig då ha rätt till 150 000kr då det är värderat till 300k över vad det finns lån på.
Men har inte tagit hänsyn till att om det skulle säljas idag så skall det vara med i beräkningen hur mycket skatt som skulle lagts vid en försäljning.
Men hur räknar man det rent konkret? Står "säljaren för HELA skattekostnaden eller splittar man den i två?
Och räknar man “vinstskatten” från det fastigheten införskaffades eller för aktuella lånebilden?

Gör ju rätt jäkla stor skillnad.

Vänligen,
Andreas

Du har helt rätt.

IANAL, men om den ene vill bo kvar så får den väl köpa ut den andra för 650 000kr och den andra får då betala vinstskatt på den delen? Vet inte om det funkar så, men det låter logiskt.

Jag skulle räkna så här då… Köpt pris 800.000 värdering 1.300.000 skilnaden 500.000 hälften är 250.000 skatt på de är 22% är 55.000… Den som behåller bostaden betalar 195.000 till den som flyttar…

Med reservation för att ha missförstått:

Vad har det utökade lånet använts till? Om det tagits på huset som ökat i värde via förbättringar så är väl 1M att betrakta som inköpssumma? Annars 800k.

Nu ser jag att Nestor dykt in i tråden, så han har nog bra koll på hur banken ser på det.

Japp, så gjorde vi vid separation. Dela, skriva över lånen osv. Så frågan kring vad inköpspriset är är den intressanta.

p.s. Farsan är jurist, så han redde ut det gratis åt oss. Enda nackdelen är (ju) att den som övertar ägandet har mellanläget mellan gamla inköpspriset och den nya värderingen som sitt inköpspris och därmed skattar för vinsten som uppstår mellan det priset och slutpriset vid en framtida försäljning. Men det är ju mer att man inte ska göra en tankevurpa där. Det kvittar om beloppen inte är högre.

Eller enklast använd en jurist…

Vilket av påståendena har jag rätt i? :slight_smile:

Lite svårt att deschiffra det här, men menar du att den som köper ut den andra får betala vinstskatt på diffen mellan det första inköpspriset och det slutgiltiga försäljningspriset på hela bostaden?
T.ex. om den som köper ut i det här fallet sedan säljer på 1,4Mkr, så blir den tvungen att betala vinstskatt på 1,4 - 0,8 och inte på (1,4 - 0,8)/2 + (1,4 - 1,3)/2?

Ja, det blev rörigt… :roll_eyes:

Jag menade att den som flyttar skattar för sin del och att den som bor kvar skjuter upp sin del så länge hen bor kvar. Så effekten blir då att det som den kvarboende s a s betalat för kåken hamnar mitt emellan 800k och 1,3M (dvs 1050k). Säljs huset i en framtid för 1,4 så är det dessa 350k som skatten beräknas utifrån.

Men återigen, om jag nu inte fattat fel eller nå’t stort hänt de senaste femton åren. :slight_smile:

1 gillning

Då är jag med, är kanske inte direkt en nackdel annat än att det blir lite bökigare att räkna.
Enklare här där man inte behöver skatta för vinst om man bott längre än 2 år, man får se till att hålla ihop åtminstonde så länge som skatteplanering då :sweat_smile:

1 gillning

Har de upplåta den pengarna gått till värdehöjande avdragsgilla renoveringar blir överskottet 300 000. Hälften av detta är 150 000. 22 procent på 150 000 kr är 33 000 vilket skall avräknas den som avträder fastigheten under förutsättning att överlåtelsen sker som bodelning.

Har de upplånade pengarna används till exempelvis bilköp blir reavinsten 500 000 kr och reavinstskatten 55 000 kr.

Sant. Jag menar att det är lätt att tankevurpa tjugo år in i framtiden om man bedrivit självbedrägeri och “glömt” detta. Mitt hus värderades t ex till 2,5M vid separationen, men vi köpte för 1,7M. Så jag påminner mig emellanåt om att jag s a s betalat 2,1M för det. :slight_smile:

kanske ta hjälp av en bodelningsman eller liknande, en bekant gjorde det för några år sedan och sa att det gick jättebra fast de inte var oense (sambos). De hade bostadsrätt, bil och och lite annat. Ett par 1000 kostade det och de behövde inte tänka mer än vad de ville ha. + att skriva på div papper och veta hur mycket den ena skulle ge till den andre.