Snälla hjälp! Bodelning av ombildad bostadsrätt

Jag och mitt ex ska separera och har nu en bostadsrätt att dela på, och vi undrar nu vilket som är det mest rättvisa sättet att dela upp det hela.

-Vi fick bostadsrätten som vi äger 50/50 via ombildning av vår dåvarande hyresrätt.
-Vid köpet var den värderad till 2 450 000 kr.
-Vi fick köpa den för 1 715 000 kr (pga 30 % “rabatt” man får när man köper via ombildning).
-Vi tog lån på hela beloppet 1 715 000 kr då vi inte hade sparat till någon kontantinsats (utan denna utgjordes av de 30 % mellanskillnaden mellan marknadsvärdet och lånet).
-I dagsläget är lånet på 1 680 704 kr.
-I nuvarande marknadsklimat är lägenheten istället värderad till 2 200 000 (+/- 200 000).

Han skulle vilja behålla lägenheten och köpa ut mig, och vi har försökt leta runt på nätet kring hur man då ska räkna. Han hittade denna kalkylatorn, men vi är lite osäkra på vad vi ska fylla i vart…?

Alternativet vi tittar på är “1. Utköp via bodelning”.

-Marknadsvärde känns ju enkelt, där har vi fyllt i 2 200 000.
-Men inköpspris? Jag tänker att där ska stå 1 715 000, då de resterande 30% var “rabatt”.
Han tänker istället att inköpspriset måste vara 2 450 000. Men i så fall så triggas ingen vinstskatt för mig, vilket känns fel…
-Renoveringar har vi inte gjort, så det blir noll.
-Mäklarpris har vi räknat på 45 000.

Vi kommer överrens och som sagt vill vi båda att det hela blir rätt och riktigt för båda.

Om vi räknar som han tänker så innebär det att han ska köpa ut mig för 237 500 kr eftersom kalkylatorn då säger “Eftersom det inte finns någon inneboende vinst i bostaden ska ingen vinstskatt tas med i beräkningen”.

Om vi räknar som jag tänker så innebär det att han ska köpa ut mig för 189 100 kr.

Vilket är det korrekta här?

Det borde vara 1 715 000 kr ni ska ta som inköpspris eftersom det var det ni faktiskt betalade. Det är den summa Skatteverket kommer utgå från vid en framtida verkligen försäljning.

3 gillningar

Men eller hur?
Jag tänker att värderingen vid tiden för ombildningen borde vara irrelevant, och endast relevant om den hade sålts för det, vid den tiden. Annars är väl den summan bara “hittepå” och fantasier.

Är det någon som tänker annorlunda i detta?

2 gillningar

Ni gav ju 1715 000 för bostaden! Om den var värd 1, 2 eller 3 miljoner vid förvärvet är fullständigt ointressant.

Ditt ex har fullständigt fel.

2 gillningar

Ditt ex har fel men var inte korkad.

Om han inte lyssnar på vad du säger och inte kan förstå vad kapitalvinst är så är det inte ditt fel att han betalar dig knappt 50 000 mer än vad du ska ha. Du har ju sagt att han tänker fel, knappast ditt jobb att övertyga honom om du går vinnande ur det hela.

Håller med. Har du försökt tala honom till rätta så får han stå sitt kast.

När han i sinom tid har sålt sin bostadsrätt kommer han bli förvånad när han får kontrolluppgiften, men det är inte ditt problem.

Han köper dina 50% av lägenheten. Marknadspris för hela lägenheten är 2,2 miljoner. Alltså får du 1,1 miljoner.

Överlåtelsen skulle ju ske via bodelning?

Fördelen med bodelning är att denna inte utlöser någon reavinstskatt. Däremot uppkommer ju en lantent skatteskuld, vilket exet inte förstår.

1 gillning