Hyra när ex bor kvar i huset?

Jag och mitt ex separerade i början av året och la ut vårt hus till försäljning i våras, hittils utan framgång. Jag flyttade till en lägenhet i maj och mitt ex bor kvar i huset eftersom han inte har fått tag i något annat än. Marknaden är ju som den är just nu och vårt hus är inte det mest attraktiva heller, så just nu känns det inte som vi får det sålt på ett tag. Jag har börjat fundera över om mitt ex borde betala hyra till mig, för halva huset så att säga. Vi har inte något bolån på det så han bor ju i princip gratis förutom driftkostnaden. Är det rimligt att han betalar lite hyra till mig? Eller hur ska man tänka i sådana situationer?

1 gillning

Ja, säljer ni inte det och hen väljer att bo kvar är det rimligt att hen minst betalar det löpande och helt beroende av hus och relationsbild kan även hyra vara aktuell anser jag.

Med relationsbild menar jag t ex barn eller eventuell ny partner.

Med hus(bild) menar jag standard, värde etc.

2 gillningar

Han borde betala driftkostnader och hälften av ett låtsas lån - ränteavdrag. Lånet borde vara på hela värdet av huset.

”Värdet på huset” x ”ränta” x 50% x 70%

2 gillningar

Vi har två barn. Ingen av oss har någon ny partner.

Bor barnen kvar i sina rum en större del av tiden och/eller känns det värdefullt för dig med en fast plats för dem och du t ex bor mindre idag, då kan man ju ge lite ”rabatt”, tänker jag. Om inte så gäller @E.Ds linje anser jag.

Vill hen inte sälja med förlust har hen ju stort intresse av att bo kvar. Alternativet är att köpa ut din del (så gjorde jag och det är tufft, men går).

2 gillningar

Eller så räknar man kapitalkostnad enligt privatuthyrningslagen. Där är det definierat som riksbankens referensränta plus “ett par procentenheter”. På hela bostadens värde (eller halva då, eftersom TS bara äger hälften). En rimlig kaptalkostnad just nu skulle alltså vara ca 5-5,5% per år.

2 gillningar

Barnen bor varannan vecka och har var sitt rum hos mig också.
Han är inte så där jättesugen på att köpa ut mig. Dels p.g.a. ränteläget såklart men även för att han helt enkelt inte vill ha kvar huset p.g.a. olika anledningar.

Är det läge att få det värderat och helt enkelt lägga ut det och svälja förtreten i en förlust?

Ett hus har ju alltid ett värde och hälften är ju ditt oavsett. Kanske är han mer villig att köpa om ni enas om ett lägre värde. Annars verkar ju hyra vettigast. Du betalar ju rimligen en sådan idag.

Ingen av er mår ju toppen av att äga ett hus ingen av er egentligen vill ha kvar…

P.S. Tankenöt: Vad händer om det blir en vargavinter, vattnet fryser sönder ett rör, tvättmaskinen går sönder och spisen slutar fungera. Idag är ni kanske hyfsade vänner, men med tiden kommer skavet. Ska du bidra till nya vitvaror? Ni behöver reda ut detta och få ner det på avtalspapper.

1 gillning

Blir inte det typ samma som jag sa?

Vi har fått tre värderingar och huset har legat ute till försäljning sedan i våras, men det verkar vara svårsålt…
Dina tankenötter får mig verkligen att vilja hitta en köpare snart! :wink: Nej det är absolut ingen ideal lösning om mitt ex skulle bo kvar i huset på lång sikt, men just nu känns det som att det är svårt att hitta någon annan lösning. Svårt för honom att hitta något annat vettigt också (glesbygd).

Om han bor kvar för att det inte går att sälja tycker jag det är tveksamt att kräva hyra. Han har ju lika mycket kapital som är bundet i huset så ”avkastning” kvittar ni ju mot varandra.
Däremot givetvis att han står för drift osv själv.

3 gillningar

Mitt förslag,

Slå ihop båda era boendekostnader och dela på två så länge ni väljer att ha huset kvar.

Bestäm dig själv för en tidsperiod du tycker är OK.
T ex att ni kan ha det så under ett år och fatta sedan nytt beslut.

2 gillningar

Samma idé, ja! Fast inget ränteavdrag. Trådskaparen ska ta upp hyran som kapitalinkomst i deklarationen så att ge avdrag blir väldigt orättvist.

1 gillning

Så om man t.ex. tar ett husvärde på 2 miljoner så skulle han behöva betala 50.000 kr/år dvs. ca 4100 kr/månad? Tänker jag rätt?

Nja… jag har betalat typ 90% av huset, men vi står som ägare av 50% båda två. (Dumt, jag vet…) Vi renoverade för 200.000 kr också vilket vi delade på.

Ja, precis. Du har räknat med att du bara äger hälften osv, då får jag samma summa. Om han står för alla driftskostnader så blir det en rätt lagom hyra.

Annars brukar man räkna hyran som kapitalkostnad + driftkostnader + eventuellt tillägg ifall det hyrs ut möblerat.

1 gillning

Han har ju förmånen att konsumera sin del av kapitalkostnaden genom att bo där, det har ju inte hon, så det går inte att kvitta mot varandra.

1 gillning

Fortfarande inte frivilligt.

Jo. Det är inte rimligt att låta exet stå för ”hyran” när hon även gick in med lejonparten av pengarna vid köpet, även om de nu delat på renoveringar och lån etc.

På vilket sätt är det inte frivilligt? Nånstans måste han väl bo, är det någon annanstans får han betala någon annan för boendet.

2 gillningar