Hej. Skild sedan februari 2024 - Huset som vi äger är till hälften mitt och till hälften ex-frugans. Huset ligger ut till försäljningen. Hon har flyttad, jag bor kvar - hålla på att renovera mitt nytt bostad. Problemet: det ska ju betalas löppande kostnader på gemensam hus, bl a el. Abonnemang och förbrukning. Hon vägrar att betalar till det, fast drygt 80% av kvarstående inredning är hennes och vi måste har underhållsvärme på. Måste jag står för hela konstnader? I min värld ska hon betala en del - hälften kanske? Någon som vet och kan hjälper mig? Är inte svensk och är inte van med sånt… TACK!!!
Hej!
En första fråga, bor du kvar i huset medan du renoverar din nya bostad?
Kan du flytta ut redan nu?
Om du bor kvar som det verkar, så är det enligt mig, du som bör betala det mesta.
En del kostnader blir det även om huset står tomt. Vore Fair om hon betalade en andel av dom. Man brukar rekommendera att man inte går under 15 C i moderna hus. Där halveras värmekostnader mot normalt på ett ungefär.
Annat
Vatten och avlopp . hälften av fasta kostnader. Du betala förbrukningar
EL + Värme. OM du håller hela huset varmt. dela på hälften av förbrukningskostnaden vore fair. Dvs du betalar 75% och hon 25 % och att ni delar på fasta avgifter
Sopämtning du betalar 100%.
Jag gör så här att jag betalar sophämtning, slamtömning. Försäkringen delar vi. Elen då: drygt 70 % av elen är uppvärmningen (bergvärme) för att hålla drygt 18 grader. Jag betala drygt 65 %, hon ska betala 35 %, men vill inte. Även om jag inte förbrukar elen så ska ju abonnemang betalas! Känns at hon vill ha ett gratis ställplats till möblerna, som är hennes.
Har ni gjort bodelning? Då blir det tydligt vem som står som ägare för huset.
Tills det är klart så har du det sämsta av två världar. Om din exfru är slö så kan du vända dig till tingsrätten. Då kan de besluta om bodelning.
Så länge huset inte är sålt/bodelningen är klar är det rimligt att hon betalar en del, ja.
Vi äger ju hälften var!
Försök att få huset sålt så snart som möjligt, så slipper ni både kostnaden och konflikten.
Går det att bo i din nya bostad trots pågående renovering?
Om du nyttjar huset fast ni äger det tillsammans bör du betala merparten av kostnaderna.
Så snart du flyttat får hon betala hälften av driftskostnaderna.
Har ni lån betalar ni ränta och amotering på eran del. Men se upp ifall det står som ett solidariskt lån, vägrar hon betala eller vice versa kräver banken de andra låntagarna på pengar.
Hon har ju nya boendekostnader. Dina “nya” boendekostnader är ju driftskostnaderna för huset vilket är rimligt att du betalar eftersom du nyttjar det. Att du sedan valt att skaffa en till bostad som ska bli din framtida bostad men som inte är inflyttningsklar får falla tillbaka på dig. Möjligtvis ska hon betala en avgift/andel för att hon förvarar möbler i huset och också nyttjar det. 30 % av kostnaderna dock max 1 500 kr i månaden skulle jag höfta som skäligt. Ännu rimligare är att hon måste hämta sina grejer och hon slutar nyttja huset helt.
Vill du inte stå för husets driftskostnader kan du flytta ut. Då är det ingen av er som nyttjar huset och ni kan dela lika eller t.ex. hyra ut huset fram till försäljning om ni vill minska merkostnader.
Det verkar på er som att ni inte har någon plan för bodelning? Jag rekommenderar er bodela formellt och inte bara sälja huset och ta er egendom utan göra det på rätt sätt.
Rent juridiskt är min uppfattning att huvudregeln enligt 15 § samäganderättslagen är att delägare är skyldiga att betala driftskostnader i förhållande till ägarandel (dvs 50/50). Däremot är du förmodligen samtidigt skyldig att betala hyra till din fru för den andel av hennes fastighet som du nyttjar alternativt ersätta henne för hennes nya boendekostnader (NJA 2006 s 206) och hon därför inte behöver ersätta dig. Möblerna kan få viss betydelse men inte avgörande.
Kom ni överens om att du skulle bo kvar och du vid senare tillfälle valt att flytta till nytt låter det för mig som ditt problem men om det redan från början var klart att du skulle flytta ut är det en annan sak.
Ni kan göra bodelning innan ni säljer huset. Det är en juridisk utredning.