Hej alla kunniga, måste fråga om lite vägledning.
Köpte en lägenhet tillsammans med mitt ex för 1 055 000kr.
Vi gjorde en bodelning för några år sedan och då värderades lägenheten till 1 400 000 av auktoriserad mäklare.
“Bodelningsvärdet för lägenheten ska beräknas på så sätt att lägenhetens marknadsvärde reduceras med latent kapitalvinstskatt, ett beräknat mäklararvode samt de lån som belastar lägenheten”.
Lägenhetens nettovärde beräknades då till ca 400 000kr och jag tilldelades lägenheten mot att jag betalade halva nettovärdet samt övertog lånet (200 000kr kontant, bolån på ca 1 000 000).
När jag nu ville sälja lägenheten så är marknaden en annan och slutpriset hamnade på 1 250 000.
Nu uppstår ju frågan om hur jag ska tänka inför deklarationen? Är det en vinst eller förlust eller mitt emellan?
Om man utgår från vårt gemensamma inköp så är det ju “vinst” på 1 250 000 - 1 055 000 = 195 000kr.
Om man utgår från det som den värderades till och som jag redan betalat vid bodelningen så är det ju en förlust enligt 1 250 000 - 1 400 000 = -150 000kr.
Eller ska jag tänka “inköpspris + utköp” minus försäljning = (1 055 000 + 200 000) - 1 250 000 = -5 000kr?
Enligt Skatteverket verkar ovanstående vara grunden för reavinstbeskattningen, dvs att du i princip ska strunta i alla siffror som förekommit i samband med bodelningen. På deras beräkningssida har Skatteverket en hjälptext för värdet Inköpspris som säger “Har du fått bostaden genom arv, testamente, bodelning eller gåva fyller du i den tidigare ägarens inköpspris” (Beräkningshjälp för din bostadsförsäljning | Skatteverket).
Ja, du ska bortse från värdet vid bodelningen. Däremot hade det varit rimligt att ni drog av av åtminstone delar av vinstskatten från ”utköpspengarna” då. Så vill jag minnas att vi gjorde 2007.
Men lite oklart är det ändå när det gäller bodelningen. Speglar citatet vad som verkligen skedde eller vad som brukar rekommenderas (som @angaudlinn är inne på)?
Vad som än skedde påverkar det inte revinstbeskattningen.
Men om inte latent reavinstskatt och mäklararvode drogs av vid bodelningen så skulle @Grumbledock i alla fall kunna fråga om exet i efterhand kan tänka sig att betala hälften av detta.