Bostadsrätt kalkyl

jag undrar vad som är vinstskatt är det vad jag köpte bostaden eller vad bostades såldes för
man går ju in me en del kontant vad är det som räknas har börjat med en kalkyl klistrar in den här

Försäljning av lägenhet 2 800 000,00
Mäklararvode 56 000,00 2,00%
Inköpspris
Renovering
kontantinsats
vad är lånet idag
Skattepliktig vinst
Skatt 22%

vad skriver jag där det står inpris

är det mer som skall med som jag har missat jag vill veta vad vinstskatten blir och vad får jag kvar när jag säljer bostad

Vad betalade du för lägenheten? Det är inköpspriset. Det du gick in med kontant är handpenningen.

Är det en lägenhet du köpt för t ex 2 miljoner och tror du kan sälja för 2,8 miljoner så betalar du 22% på försäljningspriset - mäklararvodet och eventuella renoveringar - inköpspriset. Så i runda slängar 2,8 - 0,056 - 2 x 0,22 = 163 680 kronor

ok så långt är ok vad är då vinsskatt

Sedan ska ju lånen betalas om de inte flyttas till en ny bostad. Men återkom med “hårda” siffror så ska vi nog kunna reda ut det. :slight_smile:

Försäljning av lägenhet 2 800 000,00
Mäklararvode 56 000,00 2,00%
Inköpspris 2 525 000,00 kr
Renovering
kontantinsats 900000
vad är lånet idag
Skattepliktig vinst
Skatt 22%

Jag får det till ca 48 k i vinstskatt. Så enkelt kan man ju säga att det går bort 100k i mäklararvode och vinstskatt. Kvar blir ca 180k som är den vinst du får behålla.

hur är uträkningen

Som jag skrev tidigare: försäljningspris minus mäklararvode minus eventuella renoveringar minus inköpspris gånger 0,22 (för att få skatten) eller 0,78 (för att få vinsten).

Vet inte om du testat här, men här finns en tjänst som verkar räkna som jag. :slight_smile:

Aha, ingen fara. :slight_smile: Hoppas det blev tydligare nu.

1 gillning

han alldrig se tidigare inlägg förlåt

lånet man har minus försälningen på huset är det det jag har kvar

vi får forsätta i morgon det börjar bli sent

Läs genom hela tråden imorgon så reder vi ut om det finns frågor kvar sedan. :slight_smile:

De är inte så svårt…

Sålt för 2.800.000 - köpt för 2.525.00 = 275.000 - mäklararvode 56.000 = 219.00 dvs vinsten
Vinstskatt 22% på 219.000 = 48.180
Vinstskatt som som ska betalas är 48.180 kr
219.000 - 48.180 = 170.820 är summan som är dina efter försäljningen…

1 gillning

Det finns fler avdrag man får göra. Bland annat får man dra av för föreningens amorteringar (sök på “indirekt kapitaltillskott”), och för en del renoveringar (men inte alla).

Precis vad jag skrivit, men jag tror TS vill räkna in insats och liknande och menar eventuellt annat än vinst… men jag spekulerar.

Japp, därav min länk också. :slight_smile:

1 gillning

De finns även avgift för att bli godkänd i föreningen, kommer inte på namnet som man får dra av oxå…

Jag bara gjorde de mer exakt så TS skulle förstå lätfare… Va inte försök att mästra ditt inlägg…:wink:

1 gillning