Bakgrund:
Svärmor vill skänka en summa pengar till min fru (flera hundra tusen). Pengarna kommer komma ifrån försäljning av aktier som vederbörande i sin tur har ärvt. Aktierna ligger på ett AF konto idag och är förvärvade för väldigt länge sedan och har ökat mycket i värde de senaste XX åren. Således lär det generera en del vinstskatt för min svärmor vid försäljningen.
Jag och min fru har under året sålt en bostad med förlust (flera hundra tusen).
Frågeställning:
Borde det inte vara mer fördelaktigt att min svärmor skänker aktierna till min fru och att min fru säljer dem och således “åker på” vinstskatten. Kapitalvinsten från aktierna borde hon ju kunna kvitta mot kapitalförlusten som uppstod pga försäljningen av vår bostad?
Har jag missat något här eller kan vi passa på att utnyttja förlusten från bostadsförsäljning till något som är till min frus/svärmors fördel?
Lika mycket som din svärmor tjänar på att slippa deklarera vinsten, lika mycket kommer du att förlora. Att Skatteverket rent tekniskt räknar samman reavinster, reaförluster och räntor i sin slutskattsedel är en ren teknikalitet. Tror du mig inte kan du kolla själv på Skatteverkets hemsida "Räkna ut din skatt ".
Att byta 100 000 kr (eller något annat) i kontanter till en gåva av aktier till ett motsvarande värde vore ingen bra affär för din del.
Tack för svaret! Jag är dock inte säker på att jag hänger med på vad det är som gör det ofördelaktigt? Hur är räntor relevant här?
Fiktivt exempel:
Person A innehar aktier inköpta för 100 000 som idag är värda 200 000.
Person B har gjort 100 000 i förlust på en bostadsförsäljning (efter mäklararvoden och förbättringar etc).
Alternativ 1:
Om person A säljer aktierna triggar det 100 000 att ta upp till 30% beskattning. 0.3 * 100 000 behåller därför person A för att kunna betala vinstskatten. Resterande 170 000 skänks till person B.
Alternativ 2:
Om person A skänker aktierna till person B och person B säljer aktierna triggar det en vinst på 100 000 för person B att deklarera. Person B kan då (åtminstone enligt min hypotes som jag försöker motbevisa eller förankra) kvitta 100 000 i vinst på aktierna mot de 100 000 i förlust på bostaden? Person B har därför 200 000 till sitt förfogande, jämfört med de 170 000 i alternativ 1?
Gör du en förlust på en villa får du och din fru dra halva förlusten och skatteffekten är 30 procent upp till 100 000 vardera och därefter 21 procent.
Gör din svärmor en vinst på aktier får hon betala 30 procent i skatt.
Ger hon bort aktierna slipper hon 30 procent i skatt. Ni får i stället ta upp vinsten och skatten för er del blir också 30 procent. Vinsten minskar ju bara er förlust och er positiva skatteffekt blir mindre.
Men visst , om er förlust är över 400 000 kr då kan ni tjäna på ditt upplägg.
Hälften av 400 000 är 200 000. Ni har 100 000 vardera i 30 procent skatteffekt. Säg att förlusten är 450 000 kr och ni saknar inkomst av kapital. Då gör en reavinst på aktier att får 9 procent bättre skatteffekt på 50 000 kr.
Ligger ert underskott under 400 000 kr spelar det alltså ingen roll. Lika mycket som svärmor vinner på att betala skatt, lika mycket förlorar ni. Det vore ju extremt konstigt om man kunde helt trolla bort en reavinstskatt genom en gåva!
I ditt alternativ B blir skatten 0, men du hade fått 30 000 tillbaka på skatten utan reavinsten på aktierna.
Tack för ett utförligt svar @Nestor!
Jag måste erkänna att jag inte hade koll på att man får tillbaka på deklarationen för motsvarande 50% av förlusten upp till 200 000. Förlusten var redan bokförd som “pengar rak ner i sjön”, så jag får tacka för tusenlapparna du precis “hittade” åt oss
För egen del finns det tillräckligt med tidigare uppskov för att täcka min del av förlusten. Var mer en “snilleblixt” som kom till över ett glas eller 2 att frun skulle kunna mildra effekten.
Bra poängterat @Nestor! En liten detalj bara är att jag antar att om svärmor säljer aktierna så får man pengarna efter att hon betalat vinstskatten. Gåvan blir alltså mindre i det fallet. Om trådskaparens fru säljer aktierna så får hon som sagt kvitta husförlusten mot aktievinsten 1:1, alltså lönar det sig. Reavinstskatten är helt enkelt borttrollad! (Sanning med modifikation: husköparen kommer ju ha lägre anskaffningskostnad och får skatta mer vid framtida försäljning)
Gåvoskatten fanns till för att förhindra sådana här upplägg men den är ju avskaffad.
Det här var också mitt antagande. Det kanske inte framgick tydligt nog att i exemplet ovan så behåller person A motsvarande det som behöver gå till att betala skatten. Dvs:
Alternativ 1 enligt ovan blir:
Person A säljer aktier och får 200 000. 100 000 * 0.3 behåller person A för att täcka vinstskatten och resterande 170 000 skänker person A till person B.
Alternativ 2 borde (åter igen enligt min hypotes) bli:
Person A skänker X antal aktier till ett värde av 200 000. Person B säljer aktierna och kvittar 100 000 i vinst mot 100 000 av förlusten från bostadsförsäljningen. Person B har därför ett värde av 200 000 efter försäljningen?
Vill även poängtera att i scenariot ovan så är bostadsförsäljningen gjord via mäklare och till en tredje part på den öppna marknaden. Gåvan hade blivit verklighet oavsett om bostaden hade sålts eller inte. Det är en ren slump att de båda inträffar närliggande i tid.
Hur har du räknat ut skatten på aktierna? Samma regler gäller inte för aktier som för fastigheten.
Visst, din reavinst på aktierna kvittas ju mot förlusten i fastigheten. Samtidigt hade du ju fått mer tillbaka om om någon reavinst på aktier inte hade gjorts!! Som det blir i scenario 2 betalar ju du och din fru din svärmors reavinstskatt.
Än en gång. Testa “Räkna ut din skatt” på Skatteverkets hemsida.
För att vara extra tydlig. Reavinstskatten på aktierna går inte att trolla bort. Antingen betalar din svärmor den, eller också betalar ni den indirekt eftersom underskottsavdraget på bostadsförsäljningen sjunker med lika mycket som vinsten på era aktier.
Visst kvittas reavinst och reaförlust bokföringsmässigt, men detta betyder inte att ni drar någon skattemässigt fördel.
Det bästa är om svärmor både betalar skatten och ger er 200 000…
Rätt! Jag uttryckte mig slarvigt. Även om jag menade rätt borde jag skrivit något i stil med Det redovisade under-och överskottet enligt blankett K5 och K4.