Deklarationshjälp | Kan jag kvitta förlust i aktier med vinst för bostadsrättsförsäljning?

Hej!
Jag känner mig lite osäker inför en kommande deklaration och behöver er experthjälp!

Jag ska sälja en bostadsrätt för 1700000 kr som jag köpte för 200000 kr. Vinsten är då 1500000 kr och vinstskatt är 450000 kr. Jag kommer även investera i aktier. Hur mycket kan aktierna gå back i kr för att jag ska kunna kvitta vinsten vid bostadsförsäljning så jag behöver betala 0 kr i skatt?

Bara att laborera här tills det blir som du vill ha det.

Det är antagligen ett feltänk.

Om du har aktier investerade och har de två alternativen:

1. Aktierna går med så mycket förlust att du exakt kan kvitta mot vinstskatten på din BRF, eller:
  2. Dina aktier går plus/minus 0, och du behöver betala de där 450 000kr i skatt du nämner.

Vilket skulle du välja? Du frågar efter siffror för att kunna räkna på 1) ovan, men det är ett exceptionellt dumt alternativ som gör att du på totalen har betydligt mindre pengar kvar.

Men för att svara på din fråga; för att kunna kvitta en vinstskatt på 450k, behöver du göra en förlust som ger dig motsvarande att kvitta med. Det är 30% skatt i det här fallet tänker jag. 450 000 / 0.3 = 1 500 000kr. Dvs du måste gå 1.5 MSEK back på aktier för att kunna kvitta mot 450k i vinstskatt.

Så vad väljer du? Vill du gå 1.5M back för att slippa betala 450K? Det förlorar du ju > 1M på i jämförelse med att bara betala de där 450K i skatt; alltså har du mer en en miljon mindre kvar med alternativ 1).

Men sedan är det väl inte 30% i vinstskatt på BRF vad jag vet, så en vinst på din BRF på 1 500 000kr genererar inte en skatt på 450 000kr. Det är vad jag vet bara 22% effektiv skatt på det.

8 gillningar

Kapitalförluster från försäljning av marknadsnoterade aktier kan kvittas mot vinster från försäljning av bostäder, men inte fullt ut. Förlusten ska först kvoteras med 70 procent.

Du betalar vinstskatt 22% på 1 500 000 kr. Detta kan du kvitta mot 21% på 1 571 429 kr i aktieförluster.

Jag tror inte TS hoppas på att förlora pengar på sina aktieaffärer. Tror avsikten med frågan är att få ett hum om hur stora aktieförluster som teoretiskt går att kvitta mot bostadsvinsten.

Jag tycker Skatteverket förklarar det ganska tydligt här: Kvittning och kvotering | Skatteverket

2 gillningar

Det stämmer att det är 22%, tack!
Skatten blir det då 330.000 kr för försäljning av bostadsrätten.
Detta innebär väl att om jag investerar 330.000 kr och förlorar allt så kan jag kvitta allt så jag inte behöver betala någon vinstskatt alls?
Hoppas jag har fattat det rätt! :slight_smile:

Men varför vill du investera och förlora allt?! :thinking: Det är en sak att realisera en redan befintlig förlust dvs sälja av aktier och fonder som redan går dåligt för att minska nedsidan och få loss pengar till andra investeringar och en helt annan sak att ta sparande medel för att medvetet gå back! Eller planerar du någon form av avancerad blankning? Uttryckte du dig slarvigt eller har du såpass stor aversion till skatt så att du hellre medvetet kastar pengar i sjön? :joy:

1 gillning

Tycks inte vara så om du läser senate inläggen.

Nej, du har fattat fel. Du behöver gå back 330000/0.3 = 1 100 000kr på aktier för att inte betala någon vinstskatt alls, givet att dessa är de enda två affärerna du gör som påverkar kapitalskatt.

Du har två teoretiska alternativ, som jag beskrev ovan. Du har fått 1 500 000kr från försäljningen. Du kan välja att ta 330 000kr av dessa och betala i skatt. Kvar har du 1 170 000kr efter skatt. Du kan också, av någon extremt märklig anledning välja alternativ två, och investera 1 100 000kr av dina 1 500 000kr i något som blir värdelöst, och att värdet på dem blir då 0kr, varvid du får dra av 30% av förlusten och slipper betala skatt. Men kvar har du då 400 000kr som du inte investerade i räkneexemplet. Så du kan välja att betala 330 000kr i skatt och behålla 1 170 000kr. Eller bara få behålla 400 000kr och slippa betala skatt helt. Det sistnämnda alternativet är så klart direkt korkat.

Jag tror vi missförstår varandra, självfallet går jag hellre i vinst än att jag förlorar allt. Det jag menar är att om jag investerar 330.000 kr vilket är det belopp jag kommer betala i skatt vid försäljningen av bostadsrätten så är risken = 0 eftersom går investering på 330.000 kr går ner till 0 kr så kan jag kvitta förlusten på 330.000 kr med vinsten på 330.000 kr för försäljningen av bostadsrätten, eller tänker jag helt galet? Om nu investering går käpp rätt åt helvete så går jag ändå ±0.

Du tänker fel. Du kan endast kvitta realiserade förluster, inte potentiella sådana. Dvs du måste ha redan sålt värdepapper med förlust samma år som du sålde bostadsrätten med vinst för att du ska kunna kvitta de mot varandra. :hugs:

Har du läst några av inläggen eller vill du inte förstå?

Jag repeterar:

Slutsatsen är alltså att om du förlorar 1 571 429 kr på aktier så kan du kvitta 21% av förlusten mot vinstskatten på 300 000 kr.

Sätt pengarna på ett räntekonto och bind räntan i 3 år så du inte gör något dumt.

känner mig lite dum, men nu är jag nu jag med på banan :slight_smile: Tack för ert tålamod!