Utnyttja förlust på AF-Konto

Hallå hallå!

Hejsan, Jag vill ha hjälp med om jag tänker rätt här :slight_smile:

Har en lägenhetsförsäljning med mycket vinst detta året så har mycket vinstskatt jag ska betala.

Har också en förlust på ett AF-Konto, Jag skulle gärna vilja ha kvar denna fonden. En tanke slog mig att sälja den på AF-Kontot och således kunna kvitta mot vinsten av lägenhetsförsäljningen (Jag kan kvitta 70% enligt Skatteverket). Därefter så köper jag samma fond på ISK, min fråga är, har jag hittat ett sätt att få arbitrage här? Jag får 70% tillbaka av förlusten och får samma fondandelar fast på ISK. Tänker jag rätt eller åt skogen?

Du tänker rätt.

Du tänker helt rätt. Men det är inte en positiv arbitrage affär du gör egentligen. Eftersom du har gjort en förlust på fonden.

Det enda du gör är att du minskar din totala skatt över alla affärer. Alltså du sparar pengar, men tjänar inte pengar.

Du kan tom på en del nätmäklare genomföra en “teknisk” försäljning där du inte behöver ligga ute med beloppet en dag eller ligga ur marknaden en dag.

Bara flytta från AF till ISK direkt (kallas teknisk försäljning).

Du borde verkligen nyttja denna möjligheten.

1 gillning

Lite vanskligt att säga att du får tillbaka 70% av förlusten, så mycket risk tar inte staten över från dig

Om du gjort 200k i vinst på lägenhet är skatten 0.3 * (22/30) * 200k dvs 44k. Om du dessutom gjort en förlust på 100k i AF så kommer din skatt bli 0.3 * ((22/30)*200k-0.7 * 100k) = 23k, dvs du sänker skatten med 21k som du då kan se som att du fått tillbaka (dvs “du får tillbaka” 21% av förlusten)

Helt rätt att utnyttja tillfället dock, ser egentligen ingen som helst anledning att inte göra det.

1 gillning

Gör du en reavinst på en aktiefond som inte ligger i ISK på säg 100 000 kr betalar du 30 000 kr i skatt. Gör du motsvarande reaförlust får tillbaka 30 procent av 70 procent, det vill säga 21 000 kr.

Gör du reaförlusten samma år som du gör en reavinst på en bostadsförsäljning, kvittas beloppen mot varandra under Inkomst av kapital. Du får alltså 21000 kr mindre att betala in i skatt.

Skulle du välja att vänta ett år, och då göra samma reaförlust på 100 000 kr, så får du, under förutsättning att du betalar minst 21000 kr i skatt, en skattereduktion på 21 000 kr.

Fördelen att redovisa förlusten samma året som vinsten blir alltså att du får en bättre likviditet. Du får nytta av de 21 000 kronorna ett år tidigare.

Att du skulle tjäna 70 procent på kvittningen är totalt fel. Du får 21 procent tillbaka av din förlust från Staten. Antingen kvittas pengarna mot en reavinstskatt och i annat fall får du den ändå.

Jag kollade med Skatteverket nu och tydligen måste man vänta ett dygn innan man köper tillbaka, men man behöver inte ens flytta till ISK för att få effekt. Kan bara sälja och sen köpa tillbaka ett dygn senare.

Alltså det är ju en dum strategi från början, men nu när tillfället har dykt upp så, blir ändå några tusenlappar…

Ja, men lika bra att passa på att flytta till ISK när du ändå är igång.

Ja men jag köper ju tillbaka fonden, alltså jag får lika många andelar av fonden som innan (ungefär). Förstår du hur jag tänker? Eller har jag fel? :slight_smile:

Alltså tänker att jag säljer och köper igen, jag hade 10 andelar och jag köper tillbaka 10 andelar. Och så registreras förlusten…

Är du med? Är jag fortfarande ute och snurrar?

Javisst har du det. Du har dessutom åstadkommit en skattemässig “återbäring” på 21 procent av förlusten.
Vad är det du inte förstår.?

Det jag och @Nestor åpekade var bara att siffran “70% tillbaka” är fel. Du får netto 21% tillbaka av förlusten.

Strategin att sälja av och köpa in igen (på ISK nu då lika gärna, om du inte tvunget vill ha denna fond i en AF av någon anledning) är helt rätt tänkt.

1 gillning

Ahh okej okej, missade det där med 30% skattereduktion på förlusten.

Tack så mycket, kanske kommer till användning av någon annan forum-användare som har samma fundering.

Men en kapitalvinst kan man kvitta rakt av med en kapitalförlust? Alltså då är det inga 30%?

Gör du en reavinst på aktier/fonder utanför ISK är skatten 30 procent. Gör du en reaförlust på aktier/fonder utanför ISK och kan kvitta den mot en aktie/fondvinst utanför ISK blir skatteeffekten 30 procent. I annat fall blir skatteeffekten 21 procent.

Vi har tack och lov inte 100 procents skatt på reavinster…

1 gillning