Min frus pappa är 83 år och han börjat se över testamente, arv, tillgångar etc. Han vill ha ordning och reda och vi bokade ett möte på hans bank Nordea.
Det är enkelt på så sätt att min fru är enda barnet och han har ingen sambo eller fru!
Han hade en tanke om att ge bort sin fastighet/föräldrahem som gåva till mig då gåvoskatten ju inte finns just nu. Han har inga lån på fastigheten. Jag tänker att det kanske bara blir krångligt då jag vill att han är där, förvaltar och har besittningsrätt, vilket han också vill, samt att den ändå tillfaller mig när han dör. Finns det fördelar att skriva över det som gåva redan nu?
Han vill annars skriva ett testamente där hans hus tillfaller hans dotter enskilt - enskild egendom för att han vill att hans “livsverk” skall vara sin dotters egen säkerhet. Hur hon sedan förvaltar det är upp till henne. Helst vill han såklart att barnbarnen ska få det vidare som enskild egendom.
Det framkommer att han har två konton med vardera 500 000 kr fördelat i en gammal allemansfond Alfa som gått bra genom åren men som innebär hög skatt vid försäljning. Den andra delen består av 500 000 kr på en ISK fördelat på 4 poster. Nordea european stars equity 91’, Nordea Globala tillväxtfond 54’, nordea north American stars 171’ samt Nordea stratega 181’. Nordea tycker att han skall sälja Alfan och sätta pengarna på ett sparkonto – då de kan vara ”bra att ha”. Ev putta in lite till i ISK.
Är det mer rimligt att istället ge bort delar av hans fonder/pengar som gåva (för det kan man väl) redan nu och isf placera dem ”smartare” och hos dottern men med överenskommelse att han får använda dem om han behöver?
Jag tänker att det är bra att sälja allemansfonden? Ngn gång ska den ju skattas? Kanske bra att sälja den, att han får skatta den och att man sedan redan nu ”ger bort” (eller i vilken ordning man behöver göra saker” för att placera den i hos sin dotter. Eller i låsta konton över tid – en summa - för att få lite ränta…Kanske två låsta för barnen? Eller så e det dumt i dessa tider…
Om du eller frun har nettoförluster i inkomstslaget kapital något år skulle det finnas en poäng i att få en gåva som har en stor latent skatt inbakad. Det går då att kvitta vinst mot förlust. Spontant kan jag inte se någon annan tydlig fördel med att ge bort gåvor nu istället för att få saker i arv.
Spontant tänker jag att det inte finns några sådana fördelar.
Det här kan / bör han göra i så fall redan nu, oavhängt den övre punkten tänker jag.
Här hade jag kollat med någon som kan skatt, om man kan kvitta det mot något. Förmodligen inte, så det är högst sannolikt att bara bita i det sura äpplet.
Här hade jag nog bytt fonder / flyttat till en fondrobot, dock som banken säger att sätta av det som han behöver / lär behöva på ett konto med ränta på säg 4%.
Är du säker på att man får göra så? För mig låter det spontant lite knepigt.
Om man säljer en fastighet så ska det ske till marknadspris. Om man sätter ett eget pris och Skatteverket upptäcker det så kommer man att få förklara en del. Särskilt om man gjort det för att undvika skatt.
Arvskatt och Gåvoskatt finns inte på agendan och kommer dessutom inte att genomföras retroaktivt. Det finns ingen orsak att göra något av skatteskäl.
Vill pappan att dottern skall ärva villan som enskild egendom, så skall han givetvis skriva ett testamente med en gång.
Att trolla bort den 30-pricentiga reavinstskatten på fonder är i princip omöjligt förutom i extrema undantagsfall. Vill han “städa upp” så kan sälja, och ge bort lämpligt belopp om han så önskar.
Jag orkar inte med någon längre utläggning, men tänk på detta. Säljer man fastigheten så måste köparen betala lagfart på taxeringsvärdet. Säg att taxeringsvärdet är 3 miljoner. Då ryker 45 000 kr i stämpelskatt för lagfarten. Lite avgifter tillkommer dessutom. Dessutom försvinner ju inte skatteskulden, den flyttas bara framåt i tiden.
Förmögenen består ju uppenbarligen av flera miljoner. Reavinstskatten på 500 000 kr i en fond kan max bli 120 000 kr, förmodligen mindre. I min värld är det inte meningsfullt att jobba med detta. Ingen vet dessutom vad för regler vi får i framtiden.
Min far köpte en villa med lite skog 1947 för 20 000 kr. När han dog dryga 50 år senare värderades fastigheten till runt 2 miljoner.
Hade han sålt fastigheten för en krona hade det poppat upp en reavinstskatt på cirka 500 000 kr! Pengar som dessutom inte hade haft eftersom han inte fått någon betalning för fastigheten.
Även om det funnits en kvittningsbar reavinst på 100 000 kr hade upplägget varit extremt dåligt ändå.