Förvaltning av min fars pengar

Hej jag har en fråga jag söker ideer på.
Min far har ett antal olika konton på Swedbank med aktier och aktiefonder.
Under åren har det blivit ett hopplock av intressanta värdepapper.
Pappa är på väg att bli dement och har ev bara 1-3 år kvar i livet.
Sen ska arvet fördelas på 3 st barn.
Nu undrar jag hur man ska tänka med förvaltningen i dagsläget av dessa tillgångar. Sälja allt o lägga på konto alternativt räntefond el behålla en del på aktiemarknaden.

Idag är totalen 2,4 Mkr fördelad såhär:
Fonder 985 tkr (40%)
Aktier 528 tkr (22%)
Kontant 931 tkr (38%)

Det skulle verkligen vara intressant att höra era reflektioner kring detta.

Varför skulle ni sälja och lägga på räntekonto? Vad jag förstår så kommer pengarna inte användas inom kort utan delas i arv. Se det som att ni redan nu inlett den framtida förvaltningen av kapitalet.

Om ni alla tre skulle sälja och sätta pengarna på räntekonto eller konsumera upp pengarna direkt och således vill säkra dom, visst då kan man ju redan nu sälja och sätta säkert tills arv, annars är det ju bara att investera som ni själva skulle investera pengarna.

Om ni har olika ideér om vad som kommer göras med pengarna vid arv blir det ju värre…

3 gillningar

Jag tycker 1-3 år är för lite för börsen. Kanske blir orättvist mot arvingarna om man kör börsen och sen kraschar det.

Jag tror ni bör sakta försöka föra av pengarna till ett sparkonto, gärna med lite ränta. Sen får de ligga där tills det är dags…

Alternativt är att ni lägger 80% på sparkonto och 20% i en bred global indexfond.

Tack för input, det svåra i avvägningen är väl just att vi har olika ideer på hur arvet ska användas. Så värdet blir viktigt.

De är kanske inköpt på gamla VP-konto/fondkonto vilket innebär att det blir skatt vid försäljning av fonder & aktier. Bara för info.

Ja det stämmer, men det blir ju skatt om det är vinst oavsett när man avyttrar.

Usch vad tungt.
Låt det vara som det är, far har redan valt.

6 gillningar

Har ingen erfarenhet av detta, men är det möjligt att redan nu justera portföljen till varje persons preferens, och att öronmärka varje del till varje person? T.ex. om man idag ändrar till ⅓ aktiefond, ⅓ blandfond, och ⅓ cash (om de tre personerna har olika sparhorisont).

Ja det kan ju vara en möjlighet.
Men antagligen lite för avancerat tankesätt för syskonen.

Det framgår inte vilken rätt ni har att förvalta er fars tillgångar.
Har ni skrivit framtidsfullmakt ?
Har er far “god man” ?

1 gillning

Ja det finns fullmakt. Så frågan jag ställde var för att få lite ideer från det här grymma forumet. Hur skulle de skarpaste hjärnorna här tänka kring detta caset.

På väg att bli dement. Hur långt på väg? Han han någon egen åsikt i det fall han inte är långt kommen. De jag träffat på (få) som blev dementa har/hade ju klara åsikter och tankeförmåga kring sådant innan det gick för långt.

Uppdelningen idag är i närheten av en 60/40-portfölj (men med endast korta räntor) vilket är den klassiska pensionportföljen.
Jag skulle nog med respekt till er far som har valt fördelning lämna den orörd.

6 gillningar

Helt enig!

3 gillningar

Hej
Låt er pappas val vara som den är. Fördelningen han gjort verkar förståndig. Hur utfallet blir ekonomiskt den dagen han går bort vet ingen idag.

Kanske använda en del av pengarna på upplevelser tillsammans innan han blir alltför dement.
Den tid ni har med honom närmsta tiden kommer aldrig åter.

Uppdatering:

Nu har pappa o jag pratat om hans värdepapper och pappa tyckte inte det var så bra att ligga med 62% mot aktiemarknaden längre så han ville gå ur fonderna och därigenom ha kvar fördelningen med sina 22% egenvalda aktier.

Fonderna var fördelade så här:

760 tkr i vanlig fonddepå som såldes och kom direkt in på ett likvidkonto.

225 tkr fanns i Kapitalspar fond dvs en halvlåst KF och därför bytte vi allt till Storebrand Korträntefond tills han bestämt sig för om han vill begära helt återköp av KF.
Den är ju meningslös att ha kvar över årsskiftet med bara ränteplaceringar då KF skatten går styggt åt sånt innehav.

Planen med de 760 tkr i likvida medel är att sätta dem i en av Swedbanks Fasträntekonton t.ex 2,60% och 2 år.

1 gillning

Om er pappa fortfarande är vid (sinna sinnes fulla bruk )
Så borde han ge er alla aktier och fonder i gåva fortast möjligt även alla pengar över 100 000
( sälj inte aktierna och fonderna utan ge i gåva viktigt !)
Kommer han sedan hamna på något hem eller behöver vård så kommer kommunen göra er arvslösa så myclet bättre att flytta kapital omgående vilket är helt lagligt. Efter kapitalflytt bör man även söka bostadstilläg då det kan vara möjligt att få.
När ni kontaktar banken för att flytta pengarna så ska det inte nämnas att det är för att undvika att bli arvslösa, då banker har ett “moraliskt regelverk” som inte har förankring i myndigheternas regler. Utan anledninngen är att givaren har kapital den ej har behov av vill hjälpa tex sinna barn.