Hur ska jag investera mitt arv?

Hej! Ny medlem så ni får ursäkta mig om det är så att denna fråga redan är besvarad. Har länge lyssnat på er podd men har först nu uppmärksammat detta forum.

Min mor planerar ge oss barn ett stort förtidsarv. Summan är inte skriven i sten men lär landa kring 2,5 - 6 miljoner kr/syskon.

Om mig:
Jag är 30 år och samäger en villa med min sambo (belåningsgrad ca 80 %, 4 milj lånat tsm). Vi kommer bli föräldrar i år för första gången.
Jag har ca 500 tkr investerat, främst i aktier och fonder men lite i företagslån också. Jag har ett intresse för investera, både för att jag tycker det är kul men också för att jag velat göra mig ekonomiskt oberoende.
Jag är för nuvarande anställd på 100% men hade velat gå ner på deltid och spendera mer av min tid till mitt barns uppväxt.

Hur hade ni gått tillväga?

Välkommen till forumet! :slight_smile:

Svaret här är i allmänhet globala indexfonder och det finns flera trådar om det, men i ditt fall handlar det ju också om belåningsgrad, samägande, barnår och att gå ner i tid etc.

Men eftersom du frågar mig så hade jag:

• rett ut så att arvet är villkorat och till dig
  • rett ut ägandet av bostaden så att du inte hamnar som ensamt betalningsskyldig till lån etc via oförutsedda händelser
  • ev sett till att få ner belåningsgraden, kanske via privatlåneupplägg med sambon
  • satt in nästan hela skiten i globala indexfonder
  • levt lite slimmare under barnaåren (De värdesätter tid med dig, inte fancy lyx.)
  • haft en buffert på sparkonto med fast ränta.
  • om det behövs tillskott hade jag tagit från ISK som förhoppningsvis och ganska troligt stigit de närmaste åren

Har ni gemensam kruka med alla slantarna ser det såklart annorlunda ut. :slight_smile:

Lite avsnitt som kan vara intressanta:

2 gillningar

Lägg de 50-100’000kr som en oberoende rådgivare kostar för det stora summorna av arv och diskutera igenom det ordentligt om du känner dig osäker om ekonomi.

En rådgivare ska väl inte behöva kosta 50-100 kkr?!
Men ett några tusenlappar för en oberoende rådgivare kan det ju vara värt.

Fråga 1 är ju tidshorisont på investeringen. Vanlig tumregel är 10% aktier per år i sparhorisont. Tex om pengarna skall användas om sex år så sätter man 60% i aktiefonder och 40% på sparkonto eller räntefonder.

2 gillningar

Önskar all framgång i placeringarna för trådskaparen men är förbluffad över de trådar som startas av förmögna människor som ber om råd av främlingar på ett internetforum. Nämnt i all välmening.

När jag letar information brukar jag försöka ta in så många alternativ som möjligt i den första brutto-fasen, innan man sållar. Att fråga runt lite i de kanaler man har tillgång till är ett rätt bra sätt att fylla på brutto-listan.

6 gillningar

Jag killgissar att man tänker att det är rimligare att fråga här, bland ekonomiintresserade, än i fikarummet på jobbet, i kassakön på Ica, på släktkalaset hos mormor eller i random busskö. :wink:

7 gillningar

Jo, det förstår jag, men de ställen du nämner hade nog inte varit aktuella oavsett. Toppnoteringen hittills är väl tråden där det efterfrågas ”vad göra med 60 mille i firman”.

Det rimligaste är väl att först låta säljarna bjuda på champagne och snittar, tacka för erbjudandet och SEDAN fråga ett ekonomiforum om upplägget verkar vettigt. Så hade jag gjort om miljoner plötsligt hade landat i mitt knä.

1 gillning

Personligen hade jag nog inte frågat om råd alls. Först och främst hade jag sänkt belåningen på min bostad iom nuvarande räntor, det går alltid att låna tillbaks dom pengarna sen när räntorna går ner igen, sen om det blir om 1 eller 15 år är en annan sak.

Större delen av resterande pengar hade åkt in på börsen, ungefär hälften i globala indexfonder och resten i enskilda större bolag med stabil utdelning för att få lite cashflow, om du nu vill gå ner i arbetstid är det ju skönt med utdelningar tänker jag.

Sen självklart kan man ju sälja av delar av indexfonden istället, men av någon anledning tar det emot för mig att sälja, weird men så funkar jag :slight_smile:

Sen hade jag nog tagit runt 200k och köpt mig en leksak i form av en MC :slight_smile: måste ju unna sig lite också.

Eller banka in allt i en indexfond och sälja för ex 0.2-0.3% av värdet varje månad, så bör det växa över tid och du får utdelning varje månad.

2 gillningar

Är väl bara att smälla in i portföljen på samma sätt som du nu har dina 500k placerade? Varför skulle det vara någon skillnad?

1 gillning

Jag förstår vad du menar, men det kan ju vara så att hen nu har så mycket pengar att hen har närmar sig ett mål, och därför vill ha lite säkrare investeringar än aktier och företagslån.

Men Dåså, hört högre siffror. Här är några tips:

Tack för svaret!

Jag tror vi tänker fortsätta samäga bostaden men jag tror jag ska göra använda lite av arvet till att betala ner bolånet till nästa amorteringsnivå så man har lite spelrum om räntorna sticker iväg. Ska hitta en familjejurist som kan hjälpa mig med samboavtal.

Nä, vi har inte gemensam ekonomi för mer än hushållets avgifter.

1 gillning

Tack för tipset!

Hej!
För att större investeringskapital kanske öppnar dörrar till nya investeringsalternativ, T.ex. köpa fastighet man kan hyra ut etc.

Tack för svaret!

Jag gillar räntefri portföljbelåning (använder mig för nuvarande av 8% BG på mitt avanzakonto). Men stoppar jag in allt på ISK eller KF kontot och har belåning, blir det inte skattemässigt ineffektivt att ta ut pengar när man behöver dem? För om jag behöver lite mer pengar i fickan en månad och jag då säljer delar av mitt innehav eller får utdelning så tas ju pengarna först till att betala av min portföljskuld innan jag kan plocka ut pengar från investeringskontona. Kan ju lösas temporärt med att man har en stor budget på sparkontot, men dessa pengar äts ju upp av inflationen snabbt. Alternativt kan jag betala in någon mille extra på huslånet och ha den miljonen som buffert och ta ut pengar när det behövs kanske?

Grattis till en lysande ekonomisk situation, och för att du ska bli pappa! :smiley:

Utan att själv vara pappa än tror jag du gör helt rätt i att gå ner i tid och spendera mer tid med ditt barn. Den tiden kommer du inte ångra.

Det var hjärtskärande att höra farsan berätta när han var 80+ att han önska han var pappaledig när barnen var små.

Lite sent påkommet liksom…

Om jag fick ett stort arv i din situation hade jag köpt en stor säker familjebil, sparat en del på bankkonto om räntan rusar iväg och investerat en del i global indexfond eller enligt globala barnportföljen här på forumet.

1 gillning

Först ska du se till att pengarna (gåva! det finns inget som heter “förtidsarv”) har ett gåvobrev där det sägs att det ska vara din enskilda egendom osv. Konsultera jurist för fullständig formulering.

1 gillning