Investera mycket (för mig) på en gång (arv + bilförsäljning)

Hej,

Mitt första inlägg här, hoppas ni kan ge mig vettiga tankar kring en bra väg framåt.

Har idag ca 100k på mitt ISK, fördelat mellan ett par aktier och tre fonder (Avanza Auto 6 (5%), LF Global index (15%), SB Robur Technology (15%). Dessa pengar är tanken att använda till kontantinsats i framtiden.

Kommer av olika anledningar få 100k i förskott på arv från mina föräldrar, sam kommer byta från ägd bil till leasing så kommer frigöra kapitalet (100k) från bilen jag äger idag.

Tanken är att investera dessa 200k på samma ISK som jag idag använder, där tanken är att allt* ska användas om ca 5år (ingen exakt tidslinje) för ett husköp.

*Om inget vettigt leasingerbjudande finns om 3år, kanske jag vill använda en mindre del (50-100k) för att kontantköpa en äldre bil.

Hur hade ni fördelat dessa pengar? Blir glad av både faktiska tips, och bara hur jag ska tänka.

Om planen är att använda alla dessa pengar om ca fem år så hade jag nog inte haft dem på börsen, det känns som en för kort period och risken att du får skjuta på boendeköpet är ganska stor (börsen är oberäknelig och kan mycket väl gå dåligt i ett par år vid ett olämpligt tillfälle för dig). Jag hade nog letat upp ett så bra räntekonto som möjligt istället, sorry om det var ett tråkigt svar :heart:

2 gillningar

Med 5 års horisont borde din aktieexponering vara mindre än 50%. Så hade nog inte haft kvar ens något på ISK med så kort horisont.

4 gillningar
1 gillning
1 gillning

Jag själv är 100 procent investerad trots att jag kan tänka mkg flytta inom 5 år MEN skillnaden är den att jag är flexibel könner ej att jag måste flytta ut nånstans så om börsen kraschar så anpassar jag mig efter det och säljer ej mina aktier och kan lugnt bo kvar där jag bor.

MEN det beror ju mycket på hur stor del av dina drömmar ett husköp är. Är det så att du verkligen vill ha huset inom 5 år så hade jag kanske lagt pengarna på ett fasträntekonto åtminstånde en stor del.

3 gillningar

Tack för alla svaren, ska fundera kring hur viktigt det är med inom 5år. Men känner mig flexibel, kring exakt när det skall ske. Ska ta och lyssna igenom podavsnittet ni skickade också.

Kör majoriteten i globala indexfonder så blir det nog bra :partying_face:

Hur ser ditt månadssparande ut? Säg att du kan spara 2000kr i månaden. På 5år är det 120K. Om situationen ser ut så hade jag slängt in 100K i globala indexfonder och sen hade jag sparat 1000kr på räntekonto varje månad och de andra 1000kr på globala indexfonder.