Hur investera 8 miljoner?

Hej!

Jag sitter i en sits där min familj nu har 8 miljoner kronor. Hur skulle ni investera de pengarna med en sparhorisont på 5-10 år?

Min första tanke var aktier och fonder, men har även funderat på att investera i fastigheter.

Skulle vara spännande att höra hur ni skulle göra!

Hej och välkommen till forumet :slight_smile:

För mig är det ett stort belopp så jag hade nog pratat med en oberoende rådgivare. Läs Jans inlägg nedan. Lycka till! :slight_smile:

2 gillningar

Tipsar om detta avsnitt:

2 gillningar

Lite svårt att svara på utan att veta vilka ni är, hur stor familj har ni, hur gamla är ni, vad har ni för drömmar och mål osv.

Ska allt investeras? Ska en procent konsumeras?
Behöver ni bil? Har ni skulder? Behöver barnen hjälp med insatser?

Eller ska ni använda klumpsumman om 5-10 år? Till vadå?

:sweat_smile::person_cartwheeling::running_man::saluting_face:

2 gillningar

Hur skall man veta att en oberoende rådgivare ger rekommendationer som följer forskningen?

Jag tror att de menar att man inte har någon anknytning till någon bank och inte får någon typ av affiliate avgift för att välja aleternativ x före alternativ z som är samma alternativ.

1 gillning

Välkommen till forumet! :smiley:

Eftersom du säger “ni” så väljer jag att tolka det som vad “jag” hade gjort. Jag hade först rett ut för mig själv vad jag behöver, vilka familjen är, hur mina/våra planer är framåt.

Men, är det inget extremt utan istället att livet löper på som det brukar så hade jag placerat den stora lejonparten i globala indexfonder. Den sista miljonen kanske behövs till firande, extraamortering, buffert el dyl, men då är vi ju tillbaka på vad ni som familj vill och behöver.

Åtta miljoner bör avkasta ca 300k om året i snitt så det kan ju påverka vardagsdrömmarna ganska mycket. Men vi vet för lite om dig/er för att säga mer där.

1 gillning

Lite för riskabelt att placera i aktier tycker jag om ni har tänkt använda pengarna efter 5 år.

Jag hade kört olika typer av räntefonder som inte kraschar lika hårt som aktier gör ibland :sunglasses:

Blir alltid skraj när nån säger fastigheter i samband med att investera. En global indexfond ”jobbar åt dig” 24/7, ett hyreshus behöver du jobba åt 24/7 :wink:

Men som övriga har sagt- berätta mer om dina förutsättningar och vad du vill på lång sikt för att få ett bra råd. 8 mkr är ju ingen oändlig summa men möjliggör helt klart mycket.

Lyssna även gärna på avsnittet som det länkades till.

1 gillning

Tack! Ska begrunda detta ikväll efter jobb!

1 gillning

Detta var bland det första jag tänkte, så kommer nog så småningom att kontakta någon som kan ge mig råd.

Jag förstår - hade så bråttom imorse att jag bara hann skriva kort.

Det är mina föräldrars pengar och de vill nu att vi tillsammans funderar ut vad vi ska göra.

Föräldrarna är i 50-års åldern och jobbar. Min far har eget företag som drar in ganska bra (men vi bor också i ett billigt område). Han planerar att gå i pension inom 10 år. Mamma kommer att ha ganska bra pension. Förutom dedär 8 miljonerna har de även undansatt lite pensionspengar och kommer öven sälja företagets fastighet när de går i pension (värd ca 2 mil).

Vi är tre barn - 26, 23 och 13 år.

De har endast skuld i form av bolån på ca 400,000.

Vi kommer att hushålla med pengarna. Det enda som de vet att de ska köpa är en bostad i Spanien där de kan bo på vinterhalvåret, för kanske 2 milj.

1 gillning

Ni behöver konkretisera syftet med pengarna. Dvs vad ni ska köpa för dem och när.

Det är ibland svårt att veta exakt och planera för alla eventualiteter.

Jag hade hållt det simpelt:

10% i sparkonto
20% i räntefond
20% i Svenskt index
50% global indexfond

Tillräckligt defensivt för att spendera pengar inom kort. Tillräckligt offensivt för att få god avkastning.

1 gillning

Men ett så stort kapital skapas förutsättningar att delvis/helt leva på avkastningen beroende på levnadsstandard/mål/planer.

Om vi förutsätter att boende är klart hade jag absolut investerat det mesta i indexfonder- typ 90/10 fördelat på globalt index/sverige.

Om jag hade varit äldre (nu 30) hade jag helt klart gått ned i arbetstid och ägnat mig och fritidssysslor i större utsträckning- men sånt är ju individuellt.

Pengar som ni vill använda inom 5 år hade jag satt på ett räntekonto- som i nuläget kan ge cirka 4%. Är ni osäkra på vad ni vill göra med hela summan hade jag satt hela summan på räntekonto tills ni kommit fram till pengarnas syfte. Ger ju ändå 26 000 per månad riskfritt.

Kanske en KF till barn/barnbarn? I indexfonder, tänker jag då.

Hade avstått att investera i bostad som spekulation.

Lysa är ett förslag. Har för mig att man kan få löpande utbetalningar där. På 5-10 års horisont hade jag valt 100% aktier.

Jag skulle i första läget betala bolån/lån om det finns. Sedan 50% på klassiskt räntekonto med olika bindningstider/löptider.
Sedan köpa exempelvis indexfonder för X hundra tusen, för att sedan fortsätta köpa fonder för resterande under 2-3års tid.

Om jag fick 8 fräscha miljoner idag så skulle jag placera dem på ett fasträntekonto med 1 års löptid. Det skulle ge mig nästan 300k efter skatt om ett år. Don’t mind at all.

Om ett år skulle jag sen fundera över en rimlig tillgångsfördelning givet min nya finansiella ställning.