Rent spontant tänker jag att jag skulle börja med att se till att ha en bra buffert med typ 100k.
Sen sätta av 500k i fasträntekonto på 3-4år, utöver det hade jag placerat 1,3M i indexfonder Globalt, Sverige och Emerging Markets 80/10/10.
De sista 100k hade jag placerat på banken och kallat kontot för nöjeskonto.
De 5,5k du får varje månad hade jag placerat i indexfonderna.
Detta är min tanke som jag tror på.
Lycka till med placeringarna
Jag hade nog inte velat köpa en klocka eller liknande med ärvda pengar. Hellre spara ihop till det själv (även om det bara är en skillnad i mental bokföring). För jag antar att det är en klocka för 50k+ du tänker dig och inget från Ur&Penn
Jag tänker att det är förhastat att komma med råd utan att veta mer om din/er ekonomi i dagsläget och vad du vill åstadkomma med dessa nya medel.
Börja med att sätta pengarna på sparkonton med ränta, fördelat över olika banker så att du täcks av insättningsgarantin, och ta god tid på dig innan du agerar.
Ev. starta upp ett månadssparande till fonder (lysa) med ränteinkomsterna direkt.
Överväg att ta oberoende ekonomisk rådgivning.
Med all respekt så är frågeställningen lite oprecis för att få vettiga råd.
Pengar är bara verktyg. Verktyg för ett eller flera syften. När dessa är preciserade kan man gå vidare. Tidshorisont? Riskvillighet (rent konkret - hur stor andel av kapitalt är du beredd att förlora för chansen till högre avkastning)? Hur stort intresse har du av att kontinuerligt arbeta med/bevaka din investering?
För olika syften (vad pengarna ska användas till) kan det finnas olika tidshorisonter och risken du är villig att ta för att inte kunna nå syftet kan skilja sig åt.
Egentligen kan du själv bäst besvara dina frågor. Jag antar att du inte tänker ha investeringar som hobby och att du läst RT börja här-avsnitt.
Med tre komponenter löser du det mesta. Sparkonton, Indexfonder och fondrobotar.
Definiera dina syften, tidshorisonter och risktolerans.
Klocka, resa, kanske kontantinsats till villa eller sommarhus, kunna gå i tidig pension, startkapital till barnet, sabbatsår, dyr bil, arv att lämna efter dig, grundplåt till att starta eget, you name it…
Kort tidshorisont och låg riskvilja → sparkonto
Lång tidshorisont och inte så viktigt att kapitalet minskar mycket på vägen → breda indexfonder.
En fondrobot kan fixa balansen häremellan.
Vissa trivs med att skapa olika konton för olika syften med andra trivs bäst med allt i en säck.
Du har nämnt två möjliga syften. En klocka (antar några tio tusen till 100k). Om du tänker köpa den inom 3 år - ha den summan på sparkonto. Resor? Inom 3 år - sparkonto. Om 11-15 år - börja med breda/globala billiga indexfonder. Växla över till sparkonto efterhand.
Eller om du vill resa för 60 tkr/åt? Voilà! Sätt KF-pengarna på sparkonto och res för dem.
Eftersom du bor i hyresrätt och bostadsmarknaden är på väg ner i källaren skulle ett alternativ vara att byta boende till en fastighet eller bostadsrätt. Jag tänker inte hela summan, utan en vettig kontantinsats. Fördelen där tänker jag är att speciellt fastigheter står sig väldigt bra över tid och du har kvar tillgången. Kan även gå i arv i nästa led.