Första inlägget för mig och jag har lyssnat flitigt under senaste året för att försöka skapa mig en så bra bild som möjligt kring hur jag ska tänka.
Min situation är att jag nyligen fått ett arv som jag tycker är av större slag (2mkr+). Jag har sedan några år tillbaka separerat och har två småbarn på halvtid. Jag har min inkomst att leva på och som det ser ut nu så har jag pausat mitt egna månadssparande men fortsätter spara åt barnen.
Jag har insett att jag gjort ett misstag som lyssnade på min bank och placerade 750tkr i deras fonder. Funderar fortfarande hur jag ska hantera detta och placera om.
Min huvudfråga är hur ni hade gjort med de pengar som jag vill placera utöver ovan. Ska jag placera allt på en gång eller ska jag sätta in en större summa direkt och sen köra vecko/månadsinsättningar?
Är det kanske läge för mig att ta kontakt med någon av de rekommenderade rådgivare som finns rekommenderade här? Min kunskap är begränsad och jag känner mig lite vilse.
Ber om ursäkt för lite snurrigt inlägg. All feedback tas varmt emot och vill ni ha mer förutsättningar så är det bara att fråga.
Det här sparandet har en horisont på 10+ år och ligger lika fördelat (250tkr vardera). Det finns på en ISK och Robur Allemansfond Komplett, Robur Bas 100 A och Robur Kapitalinvest.
Om de dyra fonderna ligger på ISK hade jag bytt till en bra billig global indexfond omgående då du inte behöver betala någon reavinstskatt.
Om även pengarna från arvet har samma investeringshorisont have jag lagt även dessa i en global indexfond, men det finns många trådar här där folk lägger till lite extra Sverige bias, småbolag och tillväxtmarknader. Den gängse rekommendationen är att lägga in allt med en gång, men jag skulle personligen nog ha spridit ut det över ett år eller så då det är en del turbulens på marknaden. På det stora hela gör det antagligen inte så stor skillnad över en tioårshorisont.