Hej, söker efter lite tips här på forumet. Har nu 1 miljon liggande på vanligt bankkonto som jag tänkt handla för.
Vad gäller idag, gå in med allt på samma gång?
Och vad ska man köpa om man har lång sparhorisont och vill inte lägga sig i allt för mycket? Ska man lägga allt på indexfonder?
Kan tillägga att det finns inga fonder eller aktier sen tidigare.
Tack för hjälpen
Hej
Innan du får lite hjälp från olika personer, vad tror du själv baserat på den kunskap du har just nu?
Om du hade blivit tvungen att investera utan att du får fråga någon annan och utan att du får läsa på vad hade du då gjort?
Kan bli en kul övning
Omöjligt att svara på men det är lätt att göra rätt och fel på samma gång så man med säkerhet får lite rätt. Ta hälften investera all på en gång, ta andra hälften och sprid ut det på ett par år i en forumrekomenderad globalfond.
Rätt och fel på samma gång, med felmarginal på tidsperioden du sprider ut pengarna ![]()
Om jag var i ditt läge skulle jag först öppna ett sparkonto på en nischbank med riktigt kontonummer (dvs inte någon där man använder ocr-nummer), därefter hade jag sattit in alla pengar så att ränta tickat på. När så skett skulle jag avsätta 100 000kr till ren buffert (det här kan justeras beroende på din livssituation). Då hade jag haft 900 000kr kvar att investera. 900000/12= 75 000 = det belopp jag hade satt in på börsen varje månad för att sprida riskerna. Jag hade fördelat pengarna i 12 olika investmentbolag, istället för fonder för att sprida riskerna och undvika fondvgiften.
Rätt eller fel? Jag vet inte, men så hade jag gjort om jag varit i dina kläder. Att köpa vid olika tidpunkter är också ett sätt att sprida risken.
Banker med riktigt kontonummer har väl också OCR nummer, det är ju bara en teknisk algoritm för att säkra att man skriver in rätt nummer: kontonummer + längdsiffra +kontrollsiffra = ocr-nummer.
Visst, ett OCR-nummer bygger på en teknisk kontrollsiffra och kan härledas från ett kontonummer – men vad spelar det för roll om pengarna ändå sitter fast?
Om jag har medel på en så kallad OCR-bank, varför kan jag då inte föra över pengar direkt till mitt barns konto i en vanlig bank? Varför måste jag ta omvägen via en faktura eller inbetalningsavi – ofta utan att ens se mottagarens namn?
Vad är det för sorts “konto” där pengarna inte går att röra fritt, inte ens till någon annan än mig själv inom samma system?
Hur kan det kallas ett fullvärdigt bankkonto om det saknar en av de mest grundläggande funktionerna – att skicka pengar till andra personer?
Om inte ens en enkel överföring till en släktings konto är möjlig, vad är det då jag egentligen har? Ett konto eller bara en tillfällig parkeringsplats för pengar som kräver omvägar för att nå sin mottagare?
Det är lätt att prata om kontrollsiffror och algoritmer – men är inte verklig bankfunktionalitet det som borde definiera vad ett konto är?