Investera allt eller dela upp

Hej

Ca 10 miljoner har landat på bankkontot efter en företags försäljning. Är i nuläget ej i behov av dem eller har något större som skall köpas. Min tanke är att försöka få avkastning på dem, ca 5-10 års sikt.

Hur skulle ni kloka investerare göra, investera allt på börsen samtidigt nu, eller dela upp köpen under en tidsperiod? Hur länge i så fall?

Portföljen består 70% globala fonder, 10% Investor, 10% guld, 10% kortränta.

Tack på förhand

2 gillningar

Satt i ungefär samma sits i december. Körde in allt. Var ju, med facit fel. Skulle jag hamna i samma sits igen skulle jag nog gått in med 50-70%, och sedan duttat in det. Hade ju varit bättre utdelning om man haft lite torrt krut när börsen var lite lägre.

På lång sikt är jag inte vidare orolig för det, men dina 5-10 år är inte så lång tid om det kraschar på riktigt. Beror ju lite på vad du skall ha pengarna till sen.

1 gillning

Allt på en gång brukar matematiskt vara rätt men dela upp kan vara skönare känslomässigt.

En riktlinje man brukar använda är att ha 10% aktier per år fram till de behövs.

Så 5 års sparhorisont blir 50% aktier (globala indexfonder) och 50% räntor (kan vara bundet eller obundet sparkonton med insättningsgaranti). 10 års sparhorisont blir 100% aktier (globala indexfonder).

Sen är en riktlinje för pengar man behöver inom fem år, att de inte bör vara investerade på börsen. Med så kort tidshorisont så är risken större att 30-50% av värdet kan minska.

Längre sparhorisont minskar risken, även om alla investeringar på börsen innebär en risk.

Så man behöver göra en avvägning.

1 gillning

Tack

Ja, jag förstår att det finns matematiska och känslomässiga olika alternativ. Har kollat på avsnittet där ämnet behandlas med.

Det lutar nog åt att jag lägger ca 50-60% på börsen nu och tar nytt beslut om ca 6 mån.

Tack

1 gillning
1 gillning

Bra artikel om ämnet: How to Invest a Lump Sum