För att göra det hela ganska kort, jag har precis ärvt en ganska stor summa pengar och skulle därför vilja ha lite råd hur jag skall ta hand om dessa på bästa sätt.
Jag är inte så intresserad av att sitta och plocka bland fonder och aktier, så har väll landat i det som rekommenderas mycket här, alltså en fondrobot eller bred globalfond. Hur skiljer sig det att investera på en bred global index fond mot fondrobot? Mer risk och därmed möjlighet för mer tillväxt? Jag är med på att jag måste välja fond, tex DNB Global Indeks S.
Sedan är det också en ganska ordentlig summa som skall till skattemasen om knappt ett år, detta känns då inte så lämpligt att sätta in på börsen. Är det bäst att hitta ett räntekonto med hyfsad avkastning, jag har då tittat på Froda. Är det rimligt? Finns det något annat?
Jag hade satt summan i Grundportföljen som finns i Allväders-tråden här på forumet…. Men läs på innan så du vet hur portföljen fungerar och hur det är tänkt kring ombalanseringar osv…. Betydligt stadigare resa än att lassa in allt i en global indexfond och se värdet rasa -20% om en krasch kommer dagen efter….
Avsnitt 191 har jag lyssnat på. Goda tankar, har inte det känslomässiga som de talar om dvs hur den som gått bort tycker jag borde förvalta det. Utan det är nog snarare att jag är rädd att göra bort mig. Målet är ju att kunna göra något som ger ett bättre liv på sikt. Sedan så finns det ju också fonder som ger utdelning, alltså att få lite ut av det redan nu. Och här vet jag inte hur jag skall resonera helt.
Inte alls mkt jobb. Ett fåtal gånger om året brukar man logga in och ombalansera. Mer action än vanligt på sistone med råvaror och guld, men även med den orange mannen vid rodret så behöver man inte vara speciellt hands-on.
Jag skulle rekommendera Lysa med 100% aktier för pengar som inte ska investeras på minst 10 år och mer (jag har själv det).
Sedan för pengarna du ska ha till skatten skulle jag rekommendera att betala in det nu så är det klart. Eller om du hellre vill betala det senare ja det på Lysas räntesparkonto (jag har så med pengar jag ska ha inom 1-9 år).
Det är större skillnad mellan två olika robotar än det är mellan den genomsnittliga roboten och den genomsnittliga globalaktieindexfonden. Väljer du rätt robot med rätt inställningar så får du i praktiken en globalaktieindexfond till lite högre avgift, medan du med en annan robot eller andra inställningar får en mer komplex portfölj med annan (ej nödvändigtvis högre eller lägre) riskprofil.
Jag har samma situation och har lagt pengarna i ett fasträntekonto på SBAB i sex månader, därefter åker de in på skattekontot. Det blir inga jättesummor i ränta men bättre än att bara sätta in det på skattekontot direkt, vilket var min första tanke.
En viktig skillnad mellan globalfonder och fondrobot, som jag inte kan se har nämnts här ovan, är hanteringen av spararens (din) riskkänslighet. Fondroboten (iallafall Lysa, men jag skulle tro att de andra har en liknande funktion) ställer inledningsvis en massa frågor och föreslår sedan en viss fördelning mellan aktier (dvs aktiefonder) och räntor (dvs räntefonder), t ex 50/50, 70/30 eller 100/0. Väljer du globalfond (som egentligen borde benämnas ”en kombination av globalfond och räntor”) behöver du själv klura ut hur du ska fördela kapitalet för att både få god tillväxt och god nattsömn.