Vi har fått ett arv på 5 miljoner | Så här har vi gjort, något mer vi borde tänka på?

Min man har fått ett arv på 5milj. Vi har betalat de lån som fanns på 300 000.
Pengarna splittas på 2 så att vi kan investera förvalta de som vi vill enskilt.

Jag har sedan tidigare opti fondrobot.
Vi vill inte göra något förhastat och då vi inte är insatta i aktier eller fonder blir det lite överväldigande.

Vår livsglädje är att resa och vi kommer att avsätta 250tusen för en resan på några månader. Detta är livsförändrande för oss då vi slipper oroa oss ekonomiskt och det gör att vi när vi funnit det rätta boendet även kam investera i det.

Vi satte in 100 000 på fondrobeten opti åt min man och sedan öppnades olika konto på avanza med ränta för att låta pengarna ligga tills vi landat i allt.

Jag kommer göra detsamma.

Har ni några råd? Tips? Gör vi rätt fel …tar gärna emot vägledning.

2 gillningar

Hej!

Har du sett detta avsnitt?

3 gillningar

Tack! Lyssnade precis på detta och att vi licger lågt utan stress känns bra.Finns ju ingen stress så mer att det är kul med andras tankar input.

Men känns ändå som att vi tänker rätt utifrån vår situation😊

4 gillningar

Låter som att ni gjort kloka saker. :slightly_smiling_face:

Jag skulle även unnat mig ett möte med t.ex. @RicardNylund eller @HenrikTell som är finansiella rådgivare. Anledningarna till att jag tycker det finns nedan.

Framförallt handlar det om att ha någon att kunna ringa, särskilt om marknaden vänder. Inte för att de kommer säga att ni ska investera på något bättre sätt. Kontaktuppgifter finns här:

Unna er även att läsa följande två inlägg ordentligt:

och

så att ni ökar framförallt ert självförtroende. Lycka till!

1 gillning

Tack Jan för tipsen . Skall defenitivt kolla läsa igenom de du länkat och kolla om vi kan boka in någon av rådgivarna.

Sen vill jag tacka för ett fantastiskt forum ,podd och för allt ni gör. Älskar att lyssna på podden. Ni är lärorika,roliga och härliga att lyssna på.

1 gillning

När det är sådana stora summor så skulle jag råda att inte göra någonting de första 3-6 månaderna, låt allt landa, låt det ligga. Inga problem i det stora hela, bättre att ni får andas och ta in arvet.

Ha kul för en del av summan, precis som ni planerat, ge till era barn ifall ni har. Sen investera resten i t.ex. Opti/Lysa/LF Global index, speciellt de pengar ni inte ska använda de kommande 5+ åren.

Det absolut största misstaget en normal person gör på börsen är att de säljer sina innehav ifall de går ner i värde. Viktigt att komma ihåg att det bara finns två alternativ när innehaven går ner i värde, antingen går de upp igen så småningom eller så förstörs hela samhället (detta är bara sant när man investerar globalt, t.ex. global indexfond). Därför kan man alltid sitta lugnt i båten och bara vänta på att börsen ska vända, vilket den alltid kommer göra, ifall samhället inte går åt pipan, men då har vi andra problem än fondinnehav…

2 gillningar

Håller helt med. Det är huvudtipset i:

:+1:

Exakt. Därav att är man nybörjare med stort kapital bör man ha en etablerad kontakt (=inte nödvändigtvis samma sak som anlitad) med en finansiell rådgivare.

1 gillning