I torsdags såldes bolaget man slitit med i 10 år
Nu känns allt tomt och stressande då inte vet vad jag skall investera 70m sek som ligger i holdingbolags konto
Vad föreslås?
I torsdags såldes bolaget man slitit med i 10 år
Nu känns allt tomt och stressande då inte vet vad jag skall investera 70m sek som ligger i holdingbolags konto
Vad föreslås?
Beror väll på hur mycket ”admin” du vill ha i ditt liv.
Enkla livet: bra boende, en del på börsen, en del fastränte fördelat över några banker för dra ner risken lite. Bli bäst på att göra det som du går igång på. Frihet att designa liv för just dig. Lev tills du dör.
Du är stark i kaptal men förmodligen jämnlik med oss andra när det kommer till hälsa/förväntad livslängd.
Mer komplex livstill innefattar väll en massa fastigheter, ängelinvesterande och filantropiska ambitioner. Hjälpa andra mm.
Beror på hur man är som person. Jag hade gått all-in på globalfonder och bara plockat utdelning. Men vill du ha ut pengarna är det ju träda som gäller.
Välkommen och stort grattis!
Börja med att ha pengarna på bästa räntekontot du kan och avvakta ett par månader.
Utan att veta om din övriga situation (familj, privatekonomi etc.) är det svårt att ge konkreta förslag.
Är du intresserad av att investera i andra bolag eller starta upp ett nytt?
Vill du leva på pengarna utan att arbeta igen resten av livet?
Om pengarna skall ut ur holdingbolaget finns det olika metoder som passar olika situationer.
Då du har ett stort belopp kan det vara relevant att plocka ut allt på en gång.
Eller sätta bolaget i träda.
Allt beror på.
Så mitt förslag är att avvakta tre månader, ta en lång semester och njut av livet. Få lite perspektiv på vilket liv du vill ha.
Därefter kan du börja fundera på vad du ska göra.
Du kan skippa träda, 90% av pengarna blir till låg beskattning även om du delar ut allt nu.
Sätt i en 60/40 eller 70/30 plus fasträntekonton.
Jag själv gjorde precis ngt liknande, kör avanza auto 4, lysa 70/30 + en portfölj med index samt fasträntekonto, en fjärdedel på varje.

Ja och nej, beror ju på vilka belopp som finns på k10:an. Men mycket av pengarna kommer beskattas med 30%, vilket kan vara värt om man inte vill vänta.
Välkommen till forumet och grattis även om det kanske inte känns just så.
Jag skulle börja med detta avsnitt:
Därefter hade jag bokat möte med:
@HenrikTell / @RicardNylund som är finansiella rådgivare
@MoaD som är van att jobba med den emotionella sidan och “chocken” som du upplever nu.
Kontaktuppgifter finns nedan:
Grattis!
Mitt tips är att sitta lungt i båten vad gäller ekonomiska belsut 6- 12 månader frammåt. Tänk också på pengarna som ett verktyg för att uppnå dina mäl och drömmar. Har du inte dina mål och drömmar klart för dig kan det vara en god ide att stanna upp och identifiera dem nu.
Att plötsligt få tillgång till en rejäl summa pengar kan låta som en saga som går i uppfyllelse men sannaingen är att det kan vara mycket stressande och påfrestanade. Efter tio års fokuserat arbete kan en exit kännas som att gravitationen plötsligt upphört och att man svävar som i ett vakuum.
Mitt råd är att:
Lycka till!