Hej
Kan i grunden inget om sparande, aktier, fonder osv… Men har nu sålt mitt bolag och därmed fått en större summa pengar.
Har i denna veva också fått en förmögenhetsförvaltare på halsen som såklart vill hjälpa till med det ena och det andra. Eftersom jag inte är bekant med denna värld så kan det såklart verka lockande, men när jag försökt sätta mig in detta så känns det som att allt pekar på att det bästa över tid är att lägga in pengarna på en indexfond.
Känner mig lite rådvillig i frågan och önskar kloka råd från någon opartisk som kan detta bättre än jag.
Vad har ni för tips?
Hej!
Är det en väldigt stor summa pengar kan det vara idé att ta kontakt med en oberoende ekonomisk rådgivare. Jag har för mig att @janbolmeson har namn på några rådgivare med gott renommé. Förmögenhetsförvaltarens råd hade jag haft en grundläggande skeptisk inställning till.
Det är svårt att ge några konkreta tips utan ha fler detaljer, vilka är förståeligt om du inte vill gå in på i forumet. Mycket handlar om din livssituation, generella mål i livet m.m.
Hej!
Tack för svaret.
I min värld är det en stor summa, men är osäker på vad som anses som stor summa i dessa kretsar. Det är ett sexsiffrigt belopp men inte sjusiffrigt.
Det är såklart svårt att gå in på detaljer i detta forumet, men livssituationen i nuläget skulle nog beskrivas som stabil.
Stabil, bra inkomst från både mig och partner (även efter försäljning av företag) barn i yngre tonåren, villa och vovve så att säga.
Målet är i nuläget att inom en 10 års period kunna gå ner i tid för att sedan eventuellt ta en tidig pension. Men att påvägen dit ändå leva gott.
Rimligt? Jag är för dåligt insatt för att kunna avgöra.
Grattis till en fin ekonomisk situation! Försök att passa på att glädjas även om det kan kännas svårt att navigera i situationen. Titta gärna på avsnittet som @Vagabond länkade till.
Mitt enda råd nu är att inte göra något förhastat rent investeringsmässigt som du eventuellt kan ångra senare. Låt situationen sjunka in en tid. Dock är det bra att vara medveten om att insättningsgarantin är 1.050.000 kronor per bank/institut om pengarna kommer att ligga på bankkonto ett tag.
Du hade kunnat få flera olika goda och välvilliga investeringsråd från forumet men olika strategier och risktagandeen passar olika väl för olika individer och livssituationer. Med tanke på
tror jag att kontakt med en oberoende ekonomisk rådgivare vore bra i din situation.
Här är listan
Har du koll på eventuella skatteeffekter som drabbar dig till följd av försäljningen? Om den gick igenom under förra året eller i år skulle det kunna vara så att du behöver vara beredd på att betala skatt under denna vår-sommar eller under våren-sommaren 2025.