Hej forumet!
Har fått ett arv på ca 700.000 och tar gärna emot input på hur jag bäst förvaltar dem.
Förutsättningar:
60 år, planerar jobba till minst 65, kanske uppåt 70, i alla fall som det känns nu och om jag är fortsatt pigg och frisk. Tjänar 49.000/mån på mitt lönearbete men har startat en liten sidoverksamhet som idag inte genererar så många kronor men som jag hoppas/tänker kan trappas upp samtidigt som jag trappar ner på lönearbetet från hel- till deltid om några år eller så (om ok med arbetsgivaren).
Har varit Swedbank trogen i alla år och har idag 650.000 på IPS (Robur Access Global A) och 580.000 på ett ISK (lika delar av Robur Allemansfond Komplett, Robur Bas 100 och Robur Kapitalinvest).
Har även en pensionsförsäkring på Länsförsäkringar (Nya Trad) på ca 180.000.
Samt ett Lysakonto på 60.000 (64% aktier, 36% räntor) samt en mindre slant på Avanza Global.
Enligt minpension.se har jag en total intjänad pension på 5,8 miljoner varav 3,7 är den allmänna och resten är tjänstepension och privat pension.
Skaffade Swedbank Premium för ett tag sedan och min rådgivare där tycker (förstås) att jag ska skicka in hela arvet på Swedbank. Hon föreslår drygt halva beloppet i en kort portfölj på 5-7 år med större delen i Robur Bas 50 och en liten del Kapitalinvest. Samt den andra halvan i en längre portfölj >8 år med en blandning av Robur Access Europa, Lannebo Sverige Plus och Kapitalinvest.
Jag känner mig tveksam till rådet med tanke på avgifterna.
Känner mig tveksam till om jag ens ska ha så mycket som jag har på Swedbank idag just pga avgifterna, eller om jag borde flytta rätt mycket till Avanza Global/Zero istället?
Känner mig t o m tveksam till om det är klokt att betala för Premium, vilket ju är att betala för att en försäljare från Swedbank ska sälja på Swedbanks produkter till mig.
Många funderingar nu. Skicka på mig era bästa insikter om allt ovan!