Hej!
Jag har fått tillgång till ca 350K i from av arv som jag hade velat investera i fonder men är inte så kunnig eller har erfarenhet inom området. Jag har läst Steg för steg guiden och fått mig en uppfattningen av vilka fonder som kan tänkas vara bra och generellt hur man ska tänka.
Tänker att jag har en sparhorisont på 5år då jag kan tänka mig få användningen av pengarna.
Har lite funderingar:
Hade https://lysa.se/ varit ett bättre alternativ än att tex generera en portfölj i Avanza, om man inte har så mycket erfarenhet?
Vad hade ni som har kanske lite mer erfarenhet gjort i min situation?
Min tanke nu är att generera en portfölj i Avanza och checka av de fonderna som har lägst avgift och generellt ser hållbara ut.
Med den tidshorisonten brukar man säga runt 50% (aktiefonder) och 50% räntor (räntebärande papper). Det senare kanske idag i praktiken bör vara sparkonto med insättningsgaranti och ränta.
För att kunna sätta 100% i aktier bör man ha ca 10 års horisont.
Om du vill avvakta mer än någon månad så är sparkonto med insättningsgaranti och ränta ett bra alternativ tills du landat och vet vad du vill göra med pengarna.
Vill du absolut investera är Lysa en bra start. Svara på deras frågor så får du ett bra förslag på hur du ska fördela mellan aktier och räntor. Med fem års sparhorisont borde du inte ha mer än ca 50% räntor.
Vill du ratta själv så går det här avsnittet igenom de bästa fonderna om man i huvudsak vill ha breda indexfonder:
Vill man göra det enkelt skulle du kunna investera 50% i Länsförsäkringar Global Indexnära och resten på sparkonto med insättningsgaranti och ränta.
Vill man gå på lite mer överkurs går det här avsnittet igenom portföljförslag:
Med fem års sparhorisont skulle jag utgå från nybörjarportföljen.
Men det viktigaste tipset en gång till: Det är inte bråttom!
Tack för väldigt goda råd och tid för vägledning! Jag ska kolla igenom alla dessa avsnitten och överväga hur jag ska investera pengarna.
Jag ska behålla mitt lugn och verkligen läsa mig in i den ekonomiska världen.
Tack än en gång för ditt svar!