Hej!
Komplicerade fall. Söker råd.
Gift. Frun går i pension snart. Jag jobbar något år till. 69?
Ordnad ekonomi sedan tidigare.
Villaägare. Värdet på cirka 8miljoner. Lån 2 miljoner. (1,35% på 500,000 går ut i dec. Lån på 1,4 miljoner på 1,7% under 3 år till.
Har en IPS konto 450,000kr
LYSA ISK 1,700,000.kr
SBAB 150,000kr
Kommer att få medel pensioner.
Som jag har resonerat sista 5-10 åren, eftersom vi vill bo kvar i huset så länge vi lever är att låta lånen få vara kvar så länge räntan är låg. Sparar så mycket som möjligt så att vi kan betala av lånet om räntan skulle bli en ohållbar 8-10%. Vi har tänkt har en del av kapitalet relativt lätt tillgängligt.
Hade 700,000kr på 10-15 års med mycket aktier med fegade ur får ett halvt år sedan och tänkte att det viktigaste är att vi trygga pensionen och värdebevara.
Nyligen har vi fått klart att jag skall ärver min mamma. En betydande summa. Förre skatt iaf. Cirka 3,5 miljoner kr.
Många frågor har uppstått gällande först och främst hur pengarna ska betalas ut, vilken tidsram, samt om dem skulle få stå kvar på ett bankkonto i USA eller tas hem.
Har mer eller mindre att allt skall betalas ut i en lump summa och tas hem till sverige och investeras härifrån. Kan ingenting om detta. Hur skall man göra? Bas tanken är att ta cirka 2 miljoner och lägga det på ett konto i LYSA med 10-15års sikt och 100% aktier. Lämna dem där för barnen våra att ärva av oss. Och sedan har 1,5 miljoner kr mer lättillgängliga. Investerat också i LYSA kanske med lite kortare perioder och lägre risk. Så att vi kan komma åt kapitalet vid behov. Kanske lägga en summa in någon slags kapitalförsäkring, med förmånstagare nämnda till barnbarnen? En sådan så att man kan ta bort förmånstagare eller ändra om så önskas.
Jag kan ingenting. Hur skulle ni göra. Skatta mig lycklig. Det gör jag. Men vill hitta rätt balans mellan investering och konsumtion och hitta de bästa investeringsalternativen.
Tacksam för all hjälp och råd!