Hur skall man bäst investera nyinkommet miljonbelopp?

Hej!

Komplicerade fall. Söker råd.

Gift. Frun går i pension snart. Jag jobbar något år till. 69?
Ordnad ekonomi sedan tidigare.
Villaägare. Värdet på cirka 8miljoner. Lån 2 miljoner. (1,35% på 500,000 går ut i dec. Lån på 1,4 miljoner på 1,7% under 3 år till.

Har en IPS konto 450,000kr
LYSA ISK 1,700,000.kr
SBAB 150,000kr

Kommer att få medel pensioner.

Som jag har resonerat sista 5-10 åren, eftersom vi vill bo kvar i huset så länge vi lever är att låta lånen få vara kvar så länge räntan är låg. Sparar så mycket som möjligt så att vi kan betala av lånet om räntan skulle bli en ohållbar 8-10%. Vi har tänkt har en del av kapitalet relativt lätt tillgängligt.

Hade 700,000kr på 10-15 års med mycket aktier med fegade ur får ett halvt år sedan och tänkte att det viktigaste är att vi trygga pensionen och värdebevara.

Nyligen har vi fått klart att jag skall ärver min mamma. En betydande summa. Förre skatt iaf. Cirka 3,5 miljoner kr.

Många frågor har uppstått gällande först och främst hur pengarna ska betalas ut, vilken tidsram, samt om dem skulle få stå kvar på ett bankkonto i USA eller tas hem.
Har mer eller mindre att allt skall betalas ut i en lump summa och tas hem till sverige och investeras härifrån. Kan ingenting om detta. Hur skall man göra? Bas tanken är att ta cirka 2 miljoner och lägga det på ett konto i LYSA med 10-15års sikt och 100% aktier. Lämna dem där för barnen våra att ärva av oss. Och sedan har 1,5 miljoner kr mer lättillgängliga. Investerat också i LYSA kanske med lite kortare perioder och lägre risk. Så att vi kan komma åt kapitalet vid behov. Kanske lägga en summa in någon slags kapitalförsäkring, med förmånstagare nämnda till barnbarnen? En sådan så att man kan ta bort förmånstagare eller ändra om så önskas.

Jag kan ingenting. Hur skulle ni göra. Skatta mig lycklig. Det gör jag. Men vill hitta rätt balans mellan investering och konsumtion och hitta de bästa investeringsalternativen.

Tacksam för all hjälp och råd!

Här är ett klassiskt avsnitt av rikatillsammanspodden som du kan lyssna på för mer allmän information om hur man kan tänka när man plötsligt fått en större summa pengar.

Jag kan tyvärr inte ge några råd specifikt kring överföringarna från USA.

Beror på hur mycket du vill att dina barn ska ärva men jag tycker det låter vettigt att som du tänker att ha barnens “del” i 100 procemt aktier då de kan hålla en lång tidshorisont.

Pengarna som är tänkta till dig hade jag haft med bunden ränta på banken.

Nu hoppas jag du får leva till 100 år men ska man se på statistiken så har du cirka 14 år kvar att leva och vill du ej dö rikast på kyrkågården så är det dags att börja spendera.

5 gillningar

Lite allmänna tankar:
Varför inte låta barnen ta del av arvet i förtid via gåvobrev? De kanske mera uppskattar bidrag nu jämfört med om 15 eller 20 år.
Passa på och döstäda.
Njut av livet och unna er saker.
Undvik att hamna över gränsen för statlig skatt.

10 gillningar

Tack skall du ha!

Vi tänker ganska lika…
Fast jag räknar med 20år! :wink:

1 gillning

Dem skall få en slant nu har vi tänkt.
Rätt tänkt!
Tack!

1 gillning

Har din mamma alltså haft sina tillgångar i USA? Är allt likvida medel eller måste ni sälja bostäder o dyl? Utan att kunna nånting om sakfrågan skulle jag ta hem allt till Sverige, om inte annat av psykologiska skäl. Prata med banken i vilket fall som helst.

Hur ser er hushållsbudget ut i övrigt? Vad betyder “medelpensioner”? Har ni dyra hobbies eller planerar att resa mycket? Dyra renoveringar som behövs i närtid?

Kapitalet som är “öronmärkt” att förvaltas som arv till barnen, kanske kan ges redan nu? Vill barnen sätta det i fonder i 15 år kan de göra det själva, annars kanske de har större behov av pengarna nu än senare.

Pengarna ni ska använda i närtid kan placeras på räntekonto, de lite längre fram kanske på LYSA, 50/50?

Hur många barn och barnbarn har ni? Kan lätt uppstå känslor av orättvisa när man ger pengar till barnbarn. Speciellt om man har barn som inte själva har barn och det är stora belopp. Behöver inte vara något problem om ni har 2 barn och 4 barnbarn jämnt fördelat. Men tänk igenom detta noga. Enklast är att köra mindre belopp eller bara låta bröstarvingarna ärva pengar.

Kloka råd!

Jag är egentligen en förespråkare av förskott på arv men det måste ske väldigt snyggt och i samförstånd, även mindre summor kan leda till långvariga konflikter.

En bra kompromiss: Köp ETFen JGPI. Betalar utdelning på ca 8 procent, månadsvis. Bli ca 300k om året, bra till pensionen. Sen kan barnen få ETFen när det blir dags.

Jag tänker spontant att i din sits hade jag betalat av lånet. Så ni är helt skuldfria när ni går i pension. Era lån lär ju öka i ränta i december. Då kan ni få en bättre pension, vilket är viktigt och har direkt påverkan på er livskvalitet.

Med det som blir över kan ni investera på börsen till barnen och öka er buffert för resor osv.

Jag tror att det kan skilja en hel del på kostnaderna för överföring av dollar så undersök alternativen, för mig landade på Wise för firman men sondera innan du överför…

2 gillningar

Jag tycker du fått bra svar ovan, men jag skulle definitivt föra över allt till sverige så snart det går.

Tänker på KYC och att det rimligen är mycket lättare att bevisa att det är ett arv nu i närtid än om du för över en del först och resten sedan.
Kanske inget jätteproblem men eftersom du också verkar leva & bo i sverige har du ingen större nytta av tillgångar i usa. :slight_smile:

3 gillningar

Svårt att svara på en komplicerad fråga som utelämnar de komplicerade delarna som skatteskyldighet, deklarera inkomster och tillgångar i båda länderna och kvittning, hur du har deklarerat de senaste åren, vilken typ av inkomst det är osv

Tack! Inplanerad! Rolig känsla!

No shit! Steg ett: få hit pengarna. Dubbelmedborgarskap. Deklarerar x 2. I nuläget är jag inne på att allt skall betalas ut vid ett tillfälle. Hoppas att skatten ligger på 30% av summan av avkastningen. Typ 1-1,5 miljoner. Skattexpert inkopplad. Complex. Hoppas på att landa på 3 miljoner men kan nog bli mindre. Men jag tar bara emot dem i vilket fall som helst.

Har faktiskt ett wise konto. Undrar om pengarna kan betalas ut till det kontot direkt istället för först via en bank. Tänkte eventuellt wise men visste inget. Tack för tipsen…Skall kolla upp det!

Nu säger du inte vilken typ av inkomst det är, men med största sannolikhet kommer pengarna behöva deklareras i båda länderna (även om de inte dubbelbeskattas), och dessutom rapporteras som tillgång i båda länderna, både inkomståret och alla efterföljande år.

Inne på att eventuellt göra det. Bara för känslans skull. Men då är kapitalet förbrukat och uppbunden i husets värde. Vill vill bo kvar länge till. Sedan även med nuvarande räntenivån ligger räntekostnaden på lånet på cirka 3% efter skatteavdrag. Inte svårt att täcker in den kostnaden med vinster från börsen. Går jämnt ut på längre tids sparkonto. Men känslan skulle vara skön…“huset är betalt!”
Vi tänker i samma bana där.

1 gillning