Några år efter ha ärvt ett par miljoner, har relationen till pengar förändrats?

Hej!

Har skrivit några inlägg tidigare om resan från miljonarvet. Efter att jag och frun haft en tre timmar lång sittning om ekonomin för det kommande året tänkte jag ge en uppdatering.

Första inlägget: Kommer ärva ett par miljoner. Så här tänkte jag använda pengarna - vad tänker du?

Andra: Arvet på 2 miljoner trillade in på mitt konto. Så här känns det och detta gör jag

Tredje och senaste från 2024: Uppföljning: Snart ett år sedan miljonarvet. Så spenderades pengarna och så ser framtiden ut

Sammanfattningsvis: Bägge föräldrarna har gått bort, jag ärvde pengar och ett hus. Pengarna har gett oss en grundtrygghet som vi verkligen uppskattar.

Ja, idag satte vi oss för att gå igenom allt. Hur ser lånen ut, hur har vi det på våra konton, vilket sparande har vi månatligen, hur ser det ut med barnens sparande, osv. Ett samtal som varade i tre timmar och gav oss en del klarhet inför hur vi ska sköta ekonomin 2026.

Vi köpte huset vi bor i hösten 2024 och flyttade in på riktigt sommaren 2025. Eftersom det fanns ett arv så var det möjligt att köpa nytt och behålla det befintliga huset samtidigt. Köpa först, sälja sen. Ett otroligt bekvämt sätt att göra fastighetsaffärer. Visst, dubbla kostnader och en massa pengar för att pendla mellan under flyttandet, men väl värt det för att hamna i något av en drömbostad.

Nu har vardagen infunnit sig och det här med pengar har blivit något som bara finns i bakgrunden. Vi valde vid köpet att lägga in en lagom kontantinsats så att vi inte måste amortera om vi inte vill, och behålla det mesta av pengarna i sparande istället. Som det ser ut så har vi fördelat det på fasträntekonto, räntefonder och aktiefonder. Aktiefonder är väl 50%, fastränta och räntefonder tillsammans 50%. Ungefärligen. Sen har vi alltid haft olika buffertkonton för bil och hus där det står lite pengar. Inget med någon märkbar ränta, men ändå. Skönt att ha.

Under 2025 har vi inte haft stenkoll på ekonomin om jag ska var ärlig. Levt på lite som vanligt. När vi flyttade in så var det skönt att ha en klump med pengar på ett konto efter husförsäljningen av vårt hus. Det har bekostat olika renoveringar och fakturor till hantverkare, plus lite allmänna inköp. Inga extravaganser. Men det var skönt att känna sig “rik” under ett par månader. Köpa det man ville. I praktiken är vi ju rätt snåla och ekonomiska av oss allmänt, så det blev aldrig nån lyxkonsumtion.

Men. Frun sade upp sig inför flytten och har börjat plugga och pengarna på hög innebar att hon inte behövde tänka på något under de 4-5 månader mellan flytten och att pluggandet började. Hon har varit väldigt stressad och låg på energi, så jag tyckte helt enkelt att hon kunde skita i att tänka på jobb i övergångsperioden. Ta en promenad, drick kaffe, måla lite på nån byggnad, kom till ro och landa på nya stället. Nu med studierna behövs inga CSN-lån. Vi har råd ändå.

Idag har vi satt konkreta mål för ekonomin. Hur mycket vi vill spara i investeringar, vi ökade upp amorteringen till en nivå där vi kan se att något händer, och så har vi ökat på sparandet till våra barn. När vi räknade på ALLT vi har på olika konton, i buffertar, ISK och fasträntekonton, blev slutsiffran strax över 3 miljoner. Då har vi köpt detta huset, köpt en bil, betalat ett gäng hantverkarfakturor för olika renoveringar osv. Om vi vill så kan vi betala av hela bolånet och ha runt 520 000 kvar. Inga billån eller något annat finns. Det är en skön känsla av frihet.

Just den känslan är nog det allra bästa. Vi har barn med särskilda behov som kommer behöva vår närvaro och hjälp under många år, även efter att de flyttar hemifrån. Då känns det fantastiskt att veta att vi kan gå in med kontantinsats på en dräglig lägenhet och möblera den när dagen väl kommer. Eller att vi kan byta bil när vi behöver det, hyra in elektriker utan att oroa oss för om vi har råd, eller byta värmepanna utan att blinka om den kraschar.

Fortfarande inget intresse av statusprylar. Funderar på att unna mig en sänksåg till våren, som om det skulle göra mig mindre usel på att snickra. Njuter av att kunna vara lite hjälpsam. När någon vän hade det kasst så swishade jag en slant. “Jag har så jag klarar mig, det är lugnt. Du hade gjort detsamma för mig”.

Ingen har frågat om summor, och det är jag glad för. Vet inte hur jag skulle berätta om det här utan att känna mig jättedum. En märklig känsla, men jag njuter av lugnet det ger att inte behöva oroa sig.

Om någon har ett superbra tips eller tanke om hur vi kan förbättra pengaskötseln så är det alltid välkommet! :slight_smile:

41 gillningar

Trevlig läsning och kul med uppföljning!

5 gillningar

Fint att ni har ordnat allt så bra. Jag tycker inte att ni behöver berätta för någon utomstående. Det finns de som blir avundsjuka och börjar förvänta sig saker. Det räcker med att ni säger att ni klarar er bra när ni hjälper någon.

5 gillningar

Vad roligt att läsa din berättelse, tack för att du delar. Det som slår mig mest är den känsla av rikedom du beskriver. Och hur detta gör att ni kan leva ett rikt liv. Det är precis den känslan jag tror att många av oss strävar efter.

Därför drabbas jag av en mindre chock när jag efter en stunds läsning inser att ni inte alls har en ekonomisk situation som är långt mycket bättre än vårt hushålls, tvärtom ligger vi nog ungefär lika, möjligt till och med att vi har högre nettoförmögenhet och definitivt mer likvider än vad ni har. Däremot delar jag inte alls den rikedomskänsla som du beskriver… Du har nått emotionellt mycket längre än vad jag, och förmodligen många med mig, har. Och det är definitivt något som är mer värt än en större summa på kontot!

15 gillningar

Kom från Champoluc imorse med barn o barnbarn, Zermatt bokat i påsk, tågluff i kina i juli. Investerar inte mitt överskott på aktiemarknaden utan i upplevelser, förra året Tanzania. Roligare liv. Är 57, vad som händer om 10 år inte viktigt men bra kassaflöde viktigt och inga onödiga utgifter.

3 gillningar

Ni verkar nöjda och det är härligt att läsa.
Jag är en sån som nog hade betalat av huset inom närtid. Men det är jag.
vet inte riktigt vilka pengartips du vill ha?! Ni verkar ha koll, ha utrymme att leva på en inkomst- njut!

En idé är att sammanfoga dina trådar till en så att det går att följa allt på ett och samma ställe och inte skapa ny tråd för varje inlägg.

2 gillningar

Jag skulle nog maxat CSN lånet ändå oavsett hur er ekonomiska situation är, bra ränta. Bara man kan spara/investera lånet :slight_smile: .

Själv bokade jag in en gruppresa till Egypten i Mars, känner jag har lite väl bra ekonomi och måste sätta lite sprett på pengarna (27 år snart värd ca 2 miljoner netto)

1 gillning

Tack för att du delar berättelsen. Låter som att ni gör aktiva val och funderar på vad som känns viktigt för er. Ni är stormrika och det verkar som att ni uppskattar friheten och möjligheterna. Pengarna finns där när de behövs, men kan ta slut snabbt om de spenderas på hus och lgh. Jag sitter väl i en liknande situation med drygt 500K tillgängligt och bor lånefritt i hyresrätt. Vad jag än vill hitta på så finns det pengar till detta. Håller med om att det finns en klokskap i att maxa CSN. Lånet är förmånligt, nästan alltid lägre än huslån, och dessutom behöver man inte betala tillbaka om man inte har inkomst och lånet kan inte ärvas.

Många här på RT känner sig nog fattiga hela livet även om de har dubbelt så mycket pengar. Först spar de ihop pengar så att de inte behöver jobba en enda dag till i livet, och sen börjar de spendera så långsamt som möjligt. För mig känns det som att ekonomin då snarast är en sport/hobby, eller en flykt från ett arbetsliv man vantrivs i.

1 gillning

De som brukar vinna större summor på lotterier från ca miljonen och uppåt och som aldrig tidigare haft så mycket att röra sig med.
De börjar spendera lite här och där och efter några år tar pengarna slut. Då kommer någon sorts abstinens eller vad det är och man måste ha mer pengar och då är det lån som går.
Efter ett tag till så får de besök av kronofogden och sen är allt slut.

För att komma bort från sånt liv så skulle jag investera pengarna och från avkastningen skulle skatten sättas av och inflationen för året skulle återinvesteras. Sen det som blir kvar av avkastningen kan man fundera på vad man vill lägga det på eller om det också ska investeras men i en annan pott som man kan disponera mer fritt,

Jättekul läsning! Det roligaste med dina inlägg är hur lugn och tacksam du är, samtidigt som du känns trygg i dina beslut.

Jag är i en liknande sits med en större summa som plötsligt kommit in, och jag kan säga att jag verkligen inte känner samma lugn och trygghet i mina beslut. Det är väldigt många ”tänk om” hos mig, så jag finner mycket inspiration i att läsa hur du resonerar och hoppas att jag också kommer dit med tiden.

Jag är väldigt nyfiken, om du vill dela med dig, kring valet att ha 50 % i räntefonder/fast ränta. De flesta råd jag läser säger snarare att man är för ung för att ha så mycket, eller ens något alls. Jag försöker just nu ta in så många perspektiv som möjligt innan jag smäller till med placeringen av våra pengar, och kämpar även lite med hur mycket jag bör ha i likvida medel.

Tack igen för att du delar med dig!

Nu är jag inte trådskaparen men sannolik för att man har vunnit spelet och inte vill riskera börsens svängningar. Jag förstår valet.

1 gillning

Hej, och stort tack för de vänliga orden! Tack förresten till alla andra som kommenterat, det är roligt att läsa allas kommentarer om det här.

Ja, “tänk om” finns det gott om här också. Men mitt bästa råd är att sitta lugnt i båten. Ha inte panik. Fundera långsiktigt hellre än kortsiktigt. Du kan alltid peta in pengar på räntekonton under tiden du funderar på vad som är rätt för dig.

Fördelningen med 50% tråkräntor och räntekonto är egentligen för att vi inte vet. Ska vi betala av mer på huset? Ska vi renovera ett badrum? Ska vi göra någon annan renovering som kräver 100k eller mer?

Och även omvärldsläget. Jag är lite nojigt lagd av mig, och Trump, Putin och alla andra tokar gör att jag ser risk för börsras både här och där. Sannolikt har jag fel. Men då är tryggheten mycket värd. Har för övrigt valt att sälja av globalfonderna eftersom de har så stor exponering mot USA, och valt Sverige- och Europafonder istället.

Men ja, trygghet. Räntefonderna ligger väl på ca 3,5-4% årlig avkastning. Vilket är bättre än att betala av på lånet och nästan lika tryggt.

Vill du bolla tankar kring att plötsligt stå med en massa pengar så får du gärna skicka ett pm.

En liten känslig fråga som Du inte behöver svara på.

Du nämner att Dina barn har särskilda behov men ni kan gå in med kontantinsats. Då verkar dina barn iaf inte ha så stora behov att de inte kan skaffa sig ett jobb, eller?

För har de så stora behov att de inte kan få ett normalt jobb så räcker det inte med kontantinsats utan då måste ni som föräldrar pynta hela boendet

Bra fråga faktiskt. Jag har utgått ifrån att vi köper lägenhet i så fall, i våra namn och med vårt betalningsansvar.

Sannolikheten att de kommer att ha vanliga jobb är väldigt, väldigt låg.