Detta är en uppföljning på tråden jag skrev i november i fjol:
Arvet på 2 miljoner trillade in på mitt konto. Så här känns det och detta gör jag
Lite innan det så skrev jag den här tråden på samma ämne:
Kommer ärva ett par miljoner. Så här tänkte jag använda pengarna - vad tänker du?
Det blir ett rätt långt inlägg, men jag beskriver hur jag känner kring pengarna idag, hur de prioriterats hittills och hur framtiden ser ut.
Ja. Nu har det gått ungefär ett år sedan jag loggade in på banken en kväll och såg över två miljoner kronor på lönekontot. Den chocken tog ett tag att hämta sig ifrån, och den har väl inte riktigt lagt sig ännu på sätt och vis.
Hur påverkar det en människa att plötsligt ha ett par miljoner till sitt förfogande? Jag skulle i teorin kunna påstå att jag har svaret nu. Jag har ju gått igenom exakt det. Men det finns inget bra svar. Åtminstone inget bra specifikt svar. Det är som att fråga “vilken mat väljer en person som är jättehungrig?”.
Någon går till restaurang och beställer ett helt fat med oxfilé och champagne att avnjuta med vännerna. Någon annan kanske står ensam hemma med kylskåpsdörren öppen och drar i sig en hel rulle risgrynsgröt direkt ur förpackningen.
Det finns inga rätta svar. Alla är olika.
Men dock. Vi har väl alla lekt leken “om jag skulle få en/tio/hundra miljoner kronor, då skulle jag…” eller hur? Då blir svaren ofta lite wild and crazy. Ingen svarar ju “jag skulle sätta hälften i en global indexfond, sedan trygga med 40% räntefonder”. Hela poängen är ju att det är en lek, man får drömma fritt. Ändå är det många som säger att de skulle hjälpa släkt och familj, bygga ett hem för vanskötta belgiska havsgetter och annat behjärtansvärt. Jag har också lekt den leken, men nu var det allvar.
Något som hände i våras var att jag sålde föräldrahemmet. Det var en tung, tung, TUNG känslomässig process. Huset har legat i släkten i flera generationer, men det ligger långt bort och fungerar tyvärr dåligt att behålla. Så det blev en försäljning till slut. Massvis av vändor med släp, sorterande av vad som ska behållas och inte. Fynd av släktklenoder och gamla viktiga papper. Lite krånglig budgivning där ena parten var lite skitstövel-aktig och den andra var väldigt bra men hade begränsad ekonomi.
Det slutade med att jag stoppade på en nivå som jag var nöjd med och sålde till den trevliga budgivaren. Ena parten blev lite tjurig eftersom han ville buda över, men det fick han bli. Trevliga parten hade nått sin gräns, och jag var nöjd. Nu har jag fortsatt kontakt sporadiskt med den nya ägaren vilket känns helt underbart. Definitivt värt de kanske 40-50 000 jag missade genom att inte buda vidare (vilket mäklaren försökte få mig till). Det ska kännas rätt i magen under många år. Det är viktigt för mig, och eftersom pengar redan fanns så kände jag att jag kunde göra rätt val utan att krama ur de sista kronorna.
Efter skatt (som jag satte av pengar för på ett särskilt konto) så hamnade vinsten på runt 700 000 kronor. De har alltså gått in i vår ekonomi nu.
Som jag beskrivit tidigare så har vi en flytt på gång. Vi har faktiskt köpt ett hus! Mer om det strax, men vi kan väl titta på listan som jag skrev i oktober 2023 och se vad som hände:
1. Betala av den rörliga delen av vårt nuvarande bolån (ca 300k) som ligger på ca 5% ränta.
Check på den! Det första jag gjorde var att bli av med det lånet. Resultatet blev att vi det senaste året bara haft huslån på ca 600 000 kronor med fast ränta på 1,59% (om jag minns rätt). Vi har betalat runt en tusenlapp i månaden i ränta till banken, that’s it. Istället har vi lagt pengar till buffertar och fondsparande.
2. Göra en behövlig renovering på huset (ca 100k)
Det blev mer än vi tänkt, men inte så farligt mycket över budgeten.
3. Skänka pengar till min fru som hennes enskilda egendom (ca 100k, det finns goda anledningar till detta)
Vi hade ett par långa diskussioner om detta. Hon var tydlig med att hon inte behövde och inte förväntade sig något alls. Vi har dock flyttat lite till hennes konto så att inte allt står i mitt namn, men inte skrivit några papper på det. Pengarna ser jag som våra, och nya huset står i bägges namn 50/50.
4. Köpa en nyare bil. Vi behöver byta bil (två bilar i hushållet är ett måste, och ena bilen är rätt slut nu). Tänkte köpa kontant och undvika lån. Pris ca 400k, med tanke att behålla den väldigt länge.
Check på den också. Det blev en fyra år gammal bil för 350k. Massa nymodigheter, inte så många mil. Har nu fått den rostskyddad, ska serva den lite oftare än nödvändigt och hoppas ha den kvar tills den gått 30 000 mil. Ser det som en engångskostnad och försöker att inte tänka mer på det än så.
5. Sätta in majoriteten av pengarna på ett sparkonto med ränta (eller flera konton) så att det tickar på med ränta. Dessa pengar kommer sen att behövas när vi flyttar om några år. Då kan vi köpa ett hus och inte behöva belåna oss så högt = bättre förutsättningar för att kunna spara/investera vidare med lägre boendekostnad osv.
6. Sätta en summa på indexfonder med låga räntor, alt. Lysa (hur mkt? 200-300k?) som ska ge en boost i sparandet.
1 100 000 kr hamnade på vår banks fasträntekonto på ca 4% - X antal 100k användes sedan till kontantinsats på nya huset.
700 000 kr hamnade på SBAB på 4,1%
~500 000 kr står nu hos vår bank i en mix av räntefonder och aktiefonder (global/Sverige)
~300 000 på Avanza sedan innan, mest fonder
7. Behålla en liten del och kanske göra något roligt för. Kanske 50k till några hotellnätter med familjen, restaurangbesök eller liknande för att lyxa till det under året.
Det här är väl den biten jag är sämst på. Vi lever mest på som vanligt. Men känner ändå av pengarna, ska ta lite mer om det strax. En sak vi gjort var att vi åkte iväg och bodde på hotell i två dagar och besökte en nöjespark. Ungarna fick nästan allt de pekade på, vi sket i att titta på priserna när vi fikade, vi tog inte det billigaste rummet, osv. Men inga större utsvävningar har skett egentligen.
Okej. Det var läget än så länge. Men - vi har köpt ett hus. Så nu har vi två under ett tag.
Det dök upp ett hus som kändes som drömmen på många sätt. Ett hus som skulle passa oss så mycket bättre än de allra flesta andra. Så vi slog till! Kollade med banken, gick på visningen, bestämde oss för att köpa det. Vi ville inte ha en massa budgivning med 10k hit och 20k dit. Vi räknade på vår ekonomi, funderade vad slutpriset rimligen skulle hamna på, och så lade vi ett lagom högt bud med reservation att det gäller en kort tid. Och säljarna nappade! Så plötsligt hade vi TVÅ hus. Nu blev det lite brådis att fixa till det sista med vårt nuvarande hus, men det är på väg ut på Hemnet inom någon månad. Det här kunde vi göra eftersom det fanns pengar i en hög, vi hade råd att vara lite spontana. Inga förbehåll om något i kontrakten. Bara köpa först, sälja sen. Så vansinnigt skönt att veta att vi inte går under av dubbla kostnader under en period.
Efter att vi sålt vårt nuvarande hus så kan vi ta av försäljningspengarna + arv och casha ut det nya huset helt, och ändå ha rätt mkt över. Sjuk känsla…
Det här att ha mycket pengar (för en del här inne så är ett par miljoner inte så mycket, men för mig är det jättemycket!) har ändå förändrat mig lite. På gott och ont. Exempelvis:
- Valfrihet. Vill jag ta taxi för 10k? Absolut, om tågen havererar så kan jag ändå ta mig hem.
Vill jag säga upp mig på studs? Visst, det går bra, jag svälter inte.
Vill jag ha någon dyr pryl? Bara att köpa. Men vetskapen att jag KAN gör att jag oftast känner “äsch, det där är inte viktigt” (tex dyra klockor eller överprisade märkeskläder).
Orkar vi inte tapetsera själva? Vill vi renovera ett badrum direkt? Bara att ringa in en firma som fixar det. Känslan att KUNNA är väldigt skön. - Brist på oro. Bli långtidssjukskriven eller drabbas av något annat negativt - det löser sig åtminstone ekonomiskt. Det finns ingen anledning att stressa för pengar längre. Vi hade ordnad ekonomi med X 100k sparade, men nu är det ju tvärlugnt.
- Synen på min och andras ekonomi. Här blir det lite mer negativt ibland. Jag märker att jag ibland tänker “men det är ju bara att…” när jag hör eller läser om någon som har strulat till det med sin ekonomi. Någon som inte har en buffert, någon som överspenderar, någon som tar dumma och för många lån. Det är jättesvårt att beskriva, men det är som en slags fartblindhet. Eller distans mellan min ekonomiska situation och många andras.
Nu blev det här mkt längre än tänkt. Ska avrunda nu.
Pengarna kommer ju från arv, från mina föräldrar. Det är hela deras liv, alla deras sammanlagda ekonomiska val som jag nu förvaltar. Många tankar handlar om framtiden. Hur “lätt fånget” inte ska följas av “lätt förgånget”, som ordspråket lyder.
Känslan av att kunna göra nästan vad man vill, den är ärligt talat fantastisk. Den gör också att allt det materiella med högstatusprylar känns ännu mindre intressant. Vad som är viktigt har fått andra proportioner. Imponera på andra? Helt ointressant. Trygga våra liv, våra pensioner, våra barns liv, göra livet lite bekvämare och roligare? Det är det viktigaste som finns.
Har du någon fråga, något tips, bra medskick? Tar tacksamt emot allt!