Godkväll!
Har länge “lurkat” runt och läst allehanda underbara trådar i forumet utan att känt behag över registrering. Har dock sen länge en privat känslomässigt tung fråga jag tänkt ställa offentligt som känns passande här.
Kontenta:
Stega vidare i livet i form av bostadsköp (Första gångs)
Story:
Nuvarande två personer i särboformat. Med väldigt olika ekonomiska förutsättningar, vilket frågan rör.
Tidigare (jag) som i tidig ålder (17) klev in i arbetslivet via bananskal med kraftfull arbetsmoral och sedan dess kämpat stenhårt i diverse samborelationer som egen inkomstagare med tunga utgifter och undermåligt sparande.
Bostad i form av hyresrätt och tidigare ekonomiskt tunga hobbys i form av bla. bilsport.
Utbildad nätverkstekniker via gymnasium men aldrig jobbat i branchen utan gjort “karriär” i annan branch som i grund industrimekaniker
Särbo:
Psykisk ohälsa efter kort arbetsdebut.
Fysiska problem som påverkar arbetslivet framöver.
Invaliditet på papper 50%
Underbar människa i övrigt jag skulle kunna spendara hela livet med.
Tankar:
Känslomässigt tungt och oroligt att bo i hyresrätt i storstad i mellansverige.
Skulle enligt planer vara ytterst tillfälligt (ca 2år) men fastnade givetvis pga dålig ekonomi i hyresgästträsket.
Psykisk ohälsa följde till detta med annat inblandat, men inget bortfall i inkomst utan uthärdade då annat alternativ var otänkbart.
Önskvärt:
Ett fristående hus relativt ensamt/öde" beläget. Pluspoäng är relativt bra kommunikation och infrastruktur.
*möjlighet till moderniteter, typ fiberanslutning.
*över normalt stort garageutrymme för framtida verksamhetsplaner eller möjlighet att bygga till.
*storleksmässigt boendeutrymme runt 80kvm+
*ej nära större allmän väg (önskemål från sambo)
I övrigt inga mer önskemål än så.
Ekonomiska problem och tankar där jag känner ni här kan hjälpa mig tänka rätt.
Likt sagt tidigare har jag haft det tufft och vart oansvarig kring sparandet.
35+ år gammal. Börja spara på allvar efter jag hittat hit för två år sen.
ISK ca 80k investerat i avanza global, avanza 6 och ca 15% i aktier. Mestadels av detta i bolag jag tror på, som gav lite motivation till att börja investera. (positivt givande) samt en del utdelningsaktier.
Olåst sparkonto hos landshypotek på ca 25k.
50k på sparkonto i likvider hos min bank sen tidigare med låg ränta.
Frågeställning:
Särbo har endast 6-9k in i månaden.
Jag har efter löneökning 2023 ca 33k
Särbo har runt 2kk att peta in i boende.
Jag har runt (ja absolut inget i princip)
Huvudfråga:
Hur skulle en eventuell lösning se ut för ett boende köpt för säg max 3kk?
Jag lär stå för alla regelbundna utgifter.
Kanske står jag för eventuell amortering privat mot sambo?
Tar jag 1kk i lån får jag knappt råd att driva ru t allt ensam som det ser ut nu. Plus att jag i princip är kört om något händer i förhållandet.
Hur ska man lägga upp något realistiskt ekonomiskt enligt ovan?
Verkar bli kalasdyrt att ta in en rådgivare vad jag sett.
Tack på förhand för tips!