Ångest över att ha konsumerat en del av ett arv på 3 MSEK

Hej forumet,

Vid årsskiftet fick jag ett arv på strax över tre miljoner, vilket kom som en chock för mig att plötsligt ha så mycket pengar då jag aldrig haft mer än 100tkr på kontot.

Jag tänkte att jag och min partner skulle “unna” oss litegrann, men nu sitter jag här 11 månader senare och har sån ångest över hur mycket vi spenderat. Vi har spenderat ca 7,5% av summan, så har ju fortfarande mycket kvar, men jag känner skam över att ha slösat mer än jag tänkt mig från början.

En stor del av summan är dock levnadskostnader då vi båda var arbetssökande efter examen innan vi fick jobb nyligen, och a-kassan var låg då vi båda hade grundersättning. Resten har gått till shopping, firanden, två mindre resor, ett körkort, och lite inredning.

Visst har vi fått ut värde av en del, som t.ex. resorna och körkortet, men har en klump i magen över att jag trodde att jag hade bättre kontroll över mig själv, jag hade ju lovat mig själv att förvalta dessa pengar på bästa möjliga sätt.

Är det normalt att “balla ur” såhär en period när man plötsligt kommit över en större summa pengar, eller har jag… Problem? Hur skulle ni tänka? Skönt att ventilera lite, kan vara svårt att prata med närstående om sånt här :slight_smile:

7 gillningar

7,5% är inga jättesummor när ni verkar ha använt det till mestadels vettiga saker. Har resten legat investerat har de väl stigit med åtminstone detsamma?

Ni har 92,5% kvar. Låt dessa växa och gör nåt bra ibland som gagnar er och som ni tror den avlidne skulle uppskatta också.

Pengar ska ju också användas, så skippa ångesten! :heart:

30 gillningar

Ca 225000 alltså? Det är väl inte så mycket på ett år. Speciellt om man inte har andra inkomster?

Vår familj bränner det dubbla.

5 gillningar

Jag väntade ett tag med att investera pengarna då jag ville ta tid att lära mig mer om ekonomi först. Men nu ligger en tredjedel sedan i somras i indexfonder, tyvärr har de inte hunnit växa än :sweat_smile: . En del har jag i buffert, och ca hälften har gått till lägenhetsköp, nu kommer vi bara ha 26% belåningsgrad på vår bostad :slight_smile: . Så jag vill tro att jag tagit kloka beslut i övrigt. Tack för lugnande ord! :smiling_face_with_three_hearts:

10 gillningar

Det låter på det stora hela väl spenderat och investerat i din sits. Sätt upp ett månadssparande med det som annars skulle gått till räntor, det är mitt tips framåt.
:smiley: :+1:

3 gillningar

Precis. Vi har haft grundersättning (ca 11tkr/person/månad) vilket var väldigt tight så
vi spenderade kanske 15-16tkr/person/månad och då kände vi inte att vi behövde snåla. Blir dock några extra tusenlappar över ett år.

Ställ er denna fråga tycker jag: Hur tror ni att den som gav er arvet hade velat att ni gjort med pengarna?
Pengar är väl snarare ett medel än ett mål.
Jag tycker faktiskt att ni snarast har varit snåla🙃.

2 gillningar

När jag läste rubriken tänkte jag “Åh nej”, sedan läste jag din text och tänkte, “oj, vad skönt att jag hade fel”. Som @angaudlinn skriver har ni gjort helt okej saker. Se gärna följande avsnitt:

Då kommer du se att ni i stora drag har gjort rätt saker, så inga problem. Att ens ha tänkt på tanken att investera är ju en vinst. Kom ihåg att färre än 50% av befolkningen äger en fond utanför pensionen och 30% har problem med att få ihop 5.000 - 13.000 kr för en oförutsedd utgift liter beroende på vilken undersökning man tittar på.

Som en inspiration, kolla gärna även denna:

5 gillningar

Jo, sant… Skulle nog tycka att min nya gardrob är onödig, men själv hade personen en väldigt dyr hobby :laughing:.

@janbolmeson
Tack för det, ska spana in det!

Nu känner jag mig bättre efter att ha läst era kommentarer, hade förväntat mig en utskällning/länk till lyxfällan :joy:

11 gillningar

För att störa lite här med en idé. Jag tycker ni kan öka belåningsgraden till 50% och köpa indexfonder för alla pengarna. Sälj aldrig fonderna, då kommer ni bli så extremt jäkla rika, typ Länsförsäkringar Global indexnära till exempel, upp 22% i år och 300% på 10 år. Ni kan köra Lysa också, 100% aktier då under lång tid om ni inte vill köpa indexfonder direkt på Avanza.

Köp och håll i minst 15 år, så kommer ni med extremt hög sannolikhet göra en helt galen vinst. Ser det som mer eller mindre riskfritt då ni i det här fallet ändå bara hamnar på 50% belåningsgrad med två inkomster.

3 gillningar

Ja det skulle inte vara så dumt, har tänkt tanken men det går inte att få högre lån av banken i dagsläget då vi båda inte har fast anställning tyvärr… Dessutom är räntan skyhög då vi har begränsade möjligheter att välja bank, pga anställningsformerna. Men ska se vad vi kan göra när vi har “trygga” anställningar :slight_smile:

3 gillningar

Inget och känna ångest över, många får knappt en krona arv, själv förväntar jag mig inget.

3 miljoner är ju livsändrande, investera de och njut!

1 gillning

Tror ångest främst kommer från ogenomtänkt konsumtion. Saker du egentligen inte ville ha eller behövde. Summorna spelar mindre roll, känslan kan dyka upp även vid små summor.

5 gillningar

Ja, det är normalt att balla ur när man plötsligt kommer över en stor summa pengar. Ex 1999 steg Stockholmsbörsen 71%, då lyfte jag fr jorden o köpte mig en alldeles för dyr bil. Sedan sjönk börsen rejält tom 2002, då landade man på jorden igen med en bil som förlorat nyhetens behag o utgjorde ca 50% av ens kapital. Blev till o sälja bilen för att kunna förränta pengarna igen. Bilar fördärvar ju snarare ens kapital, då de nästan alltid faller i värde allt eftersom.

Nu vet ju inte jag vad resp resa kostade samt hur “nödvändig” resp resa var men det är väl det enda som jag direkt skulle fundera på om det verkligen var nödvändigt med 2 resor på 1år. Kanske hade räckt med en resa? Min grundsyn på resor är att de ska ej tas från års-sparandet utan klaras av inom de årliga utgifterna.

Dock i det stora hela så är 92,5% kvar skitbra!

3 gillningar

Hur menar du här, alla utgifter går väl ut över sparandet?

Ex 30.000kr kvar efter skatt per månad. 16000kr/mån i omkostnader, ger 14.000kr/mån i månatligt sparande. 4000kr av det månatliga sparandet sätts av till den årliga charterresan(=en del av de årliga omkostnaderna). Dvs 10.000kr/mån blir till det årliga sparandet. Hoppas det blev tydligare nu

Att ni spenderat på körkort och två resor tycker jag är klokt, investeringar på olika sätt :blush:

Ingen mening att gråta över spilld mjölk. Däremot ett bra tillfälle att justera inför framtiden. Att fundera över hur lång tid det skulle ta för er att spara ihop de 200 KSEK som ni spenderat under 2023 kan vara ett sätt att få perspektiv på betydelsen av en långsiktig plan i förhållande till drömmar och förväntad inkomst.

Lycka till!

3 gillningar

Ja, jag förstår vad du menar nu. Bara att som jag ser det så är det 20 000kr/mån i omkostnader, 10 000kr sparande.

1 gillning

Jo, bil är någonting jag inte kommer köpa såvida jag absolut inte klarar mig utan en, men får ont i magen av tanken att lägga så stora summor pengar på något som precis som du säger, sjunker i värde för varje dag som går :sweat_smile:

Jag förstår vad du menar, men att resa ger för mig mycket värde i livet och fina minnen, så jag ångrar inte en krona på den fronten. Det jag däremot ångrar är onödiga inköp av kläder, spontana uteluncher m.m.

2 gillningar

Låter som det spenderats på behövliga saker ändå! :slight_smile: Om du vill investera resten men inte är så insatt i fonder har det ju tipsats en del här om fondroboten Lysa som placerar dina fonder med AI. Har en kod som ger rabatt i 6 mån om du vill börja:

2 gillningar