Har fått en massa pengar men vet inte om jag gör rätt?

Jo, jag har en liten fundering.

Jag vill ha lite tips och råd om min ekonomi.

Jag fick ett oväntat arv i år och det blev en del pengar, jag har aldrig haft så mycket pengar (blev pappa som 23:åring :sweat_smile:)

Jag har en villa som är värderad till 2,8 och lån på 1,3, och i den har jag tänkt bo i tills barnen drar ut mig :sweat_smile:

Jag har valt att inte amortera mer.

Jag har ~450k i globala indexfonder hos Avanza.

~370k hos Lysa med 100% aktier.

400k på santander (till takbyte, vinstskatt på husförsäljning osv)

Ca 4 miljoner totalt i pension.

Jag har en nyare bil som jag köpte för 250k och betalade av direkt.

En snöskoter som jag betalade av direkt.

Jag är 45år och äger allt ensam.

Min pappa har en sommarstuga vid havet som jag och mina 2 syskon kommer att ta över så småningom, och den kommer efter oss att gå i arv till våra barn.

Alla säger att man måste ha ett sparmål, tex resa, bil, hus, sommarstuga osv, men jag är helt förvirrad.

Jag har i hela mitt liv haft ångest över att aldrig haft några pengar men ändå gjort och köpt det jag velat ha, nu har jag ångest över att ha mer pengar än alla jag känner och har ångest över det istället..

“Jag kan ta pengarna” får jag ofta till svar när jag pratar om det här.

Kör jag rätt taktik i mitt sparande eller ska allt in på samma ställe?

Ska jag fortsätta att lägga in pengar från lönen varje månad?

Jag kan leva på min lön men det blir inte jättemycket över varje månad.

Ska jag köpa aktier?

Mvh // Förvirrad

5 gillningar

Välkommen, beklagar förlusten om det inte var ett förtida arv.

Jag tycker du ska smälta detta någon månad innan du gör något. Under tiden ska du försöka få ränta på pengarna.

Finns ett bra avsnitt om just detta, som jag hoppas någon kan klistra in.

Då du verkar ha det mesta du behöver och det livet du vill leva så känns det inte som att du behöver ta maximalt med risk på dessa pengar. Hitta en investering som är långsiktig, kanske med olika tillgångsslag?

7 gillningar

Hittade denna info artikel:

Edit
Hittade avsnittet och tillhörande tråd:

7 gillningar

Precis, avsnitt 191 var det.

På den sidan i forumet, finns det länkar till liknande trådar. Kan vara en bra plats att läsa efter man lyssnat på avsnittet.

2 gillningar

Beklagar sorgen om det var en bortgång :people_hugging:.

Blir rätt så teoretiskt och icke specifikt utan att veta hur stort arvet är. Du gav många siffror om det du redan har så antar att du vill ha lite mer konkreta svar men svårt att ge det när vi inte vet alls hur stort arvet är i relation till nuvarande tillgångar och lön.

Edit: Eller är siffrorna du anger inlusive arvet? D.v.s. redan fördelat. Hänger inte riktigt med.

2 gillningar

Håller med ovan att det är lite svårt att se om det du investerat är “massa pengar” du “fått” eller om du har en summa oplacerad förutom detta.
Buffert är bra att ha och sen ett mål, jobba mindre , bo bättre, resa mer. . .man måste inte ha mål men jag gillar att ha mål

2 gillningar

Blir nyfiken. Ger du olika råd beroende på storleken på arvet? :thinking:

Hej!

Ja exakt, det är ju väldigt oklart om jag ser det utifrån :sweat_smile::man_facepalming:

Allt på avanza, lysa, sparkontot, bil och skoter kommer från arvet :saluting_face:

Hej!

Ja exakt, det är ju väldigt oklart om jag ser det utifrån :sweat_smile::man_facepalming:

Allt på avanza, lysa, sparkontot, bil och skoter kommer från arvet :saluting_face:

Jag har ju tänkt att jag vill jobba så länge jag kan, men det kanske ändras med tiden :man_shrugging:

Resor är ju också en grej, men jag är så otroligt flygrädd så att det blir bara en pina :sweat_smile::sweat_smile:

Det är normalt att hamna i stress när massa pengar plötsligt kommer in. Det triggar lätt en ordentlig kris. Jan pratar i avsnittet om vikten att inte göra massa saker direkt – parkera i stället det mesta av pengarna och ta tid att ta dig ur krisen först. Om något år eller två när du landat ordentligt kan du lösa hur pengarna ska investeras/användas/sparas.

Gå inte på dåliga investeringsförslag innan du landat ordentligt – folk känner till de här mekanismerna och kan utnyttja dem.

3 gillningar

Nej, man måste inte ha ett sparmål. Jag har inget annat mål än att ha kapital som ger trygghet och frihet.

5 gillningar

Mja om någon säger att dom har X mycket pengar, och nu frågar hur dom ska förhålla sig när det kommit in 0.5X, X, 10X, 100X mer pengar. Så skiljer ju det rätt mycket.

Rent krasst blir t.ex. hens fråga kring sparande väldigt annorlunda om hen har ärvt Wallenberg vs. 20k. Kanske inte behöver tänka på sitt sparande lika mycket i det första alternativet.

Behöver inte exakta summan självklart men ett ungefär är att uppskatta när man ska ge råd ja.

Nu missförstod jag dock orginaltexten, jag trodde att de siffror han gav var bara det han redan har och nu skulle ärva “massa” extra som låg någonstans.

1 gillning

Ah, jag ger samma råd till alla.

Vid sorg, avvakta innan stora beslut tas.
Se över buffert, belåning, pensionsprognos och hur du vill investera.
Om summan öppnar upp dörrar till att förverkliga husdrömmar, drömresor eller drömupplevelser, satsa på det.

Sen är det vettigt att ta reda på sin risktolerans och sparhorisont, oavsett 20k eller 20 miljoner kronor.

3 gillningar

Jag var inte särskilt påläst och sulade in mitt arv på börsen 2018, sen gick det bra som tur var, hade börsen kraschat precis efter jag köpt aktier hade jag kanske tyckt börsen var en dum idé.

Du kanske kan investera 10% i en global indexfond och se hur det känns. Blir du sömnlös och får ont i magen när fonden sjunker? Kan du hantera det? Inser det efter tid att börsen kommer tillbaka igen? Jag läste nu att du har ju 450 000 kr i just globala indexfonder. BRA! Fyll på dom kanske?

Först och främst hade jag betalt av lån med höga räntor om du har det. Jag har bara CSN-lån och det accepterar jag för jag har mentalt bokfört det som om jag prenumererar på framtida rikedom. istället för att betala 165000 kr och vara skuldfri betalar jag 753 kr i månaden och dom 165000 får fortsätta vara investerade.

Grattis till en fin ekonomisk situation! :smiley: :innocent:

1 gillning

Allt jag beskriver är pengar från arvet, avanza, lysa, bilen, skotern och sparkontot.

Jag har inga lån förutom huslånet.

Ja jag fick en fantastisk trygghet :folded_hands:

4 gillningar

Alla har olika syn på pengar och vad de vill att de ska göra för dem. Vill du leva livet här och nu utan någon morgondag, då verkar du vara på rätt spår. Vill du däremot känna tryggheten att kunna sluta jobba i förtid, gå ner i lön/tid, bli sjuk osv så är du på fel spår. Fundera igenom vad som är viktigt och ej och lägg upp en plan efter det.

Denna fråga tänker jag att du kan besvara först när du tänkt igenom vad jag skrev ovan. Vill du leva utan en tanke på morgondagen så sluta lägga in pengar. Vill du däremot bli ekonomiskt fri så fortsätt lägga in pengar och dra gärna ner på dina kostnader.

Jag vill utmana ditt påstående. Har du en ekonomisk trygghet som gör att du kan förlora jobbet, sluta jobba, gå ner på deltid, bli sjuk eller liknande utan att offra din livsstil? Siffrorna du presenterat säger absolut, tvivellöst nej. Jag ser ingen trygghet i det du berättat. är trygghet ditt mål så bör du fundera ett varv till.

2 gillningar

Hej!

Jo men det kostar att ha en stor familj :sweat_smile:

Jag har som sagt aldrig haft pengar innan och klarar mig på det jag har i lön, så allt nu är en bonus och iallafall för mig en sjukt stor trygghet mot vad jag hade innan :slightly_smiling_face:

Har bra försäkringar om jag blir sjuk eller arbetslös, jag vill jobba så länge jag kan och orkar :grinning_face_with_smiling_eyes:

Men min fråga är om jag ska skippa lysa eller avanza och köra på en av dom, eller behålla båda :upside_down_face:

Inget fel att köra vidare på båda skulle jag säga, då de båda är bra och ganska likvärdiga alternativ. Det kommer inte göra någon stor skillnad att byta över till bara den ena.

Försök släppa ångesten och låt pengarna ligga där i bakgrunden som en trygghet som finns där om de skulle behövas. :+1:

Hoppa över de enskilda aktierna om du inte är specialintresserad av att följa bolag och tycker det är kul.

Inte nödvändigt att stoppa in mer i investeringar kontinuerligt när du inte har några drömmar om att sluta i förtid eller annat som kostar mycket. Men kan ändå vara skönt att gå lite plus snarare än lite minus på lönen över tid.

3 gillningar

Tack :folded_hands:

Då får allt ligga kvar som det ligger :slightly_smiling_face:

Trevlig helg :sun_with_face:

2 gillningar