Förvirrad efter exit

Hej på er alla!

Förvirrad, oklar och känner mig mer oroad än någonsin för ekonomin. (förstår att det är en klassiker, men ändå…) VI är en familj 45 år, 45år, 10 år samt 19åring som flyttat hemifrån. (men kostar nog mest med hennes boende osv…)

Har gjort en exit från mina bolag, med blandat resultat! Har satt in siffrorna i 4-hinkar-mallen, har lyssnat på många avsnitt och läst mycket på forumet men kan ändå inte ta på situationen, var är vi och var är vi på väg ekonomiskt…

Önskar input, synpunkter och all annan kritik som ni ev. har… :blush:

Tillgångar

Fastigheter:

Villa 7.000.000:- belånad till 5.000.000:-
Stuga 1 2.500.000:- belånad till 1.400.000:-
Stuga 2 400.000:- obelånad
Stuga 3 400.000:- obelånad och ska säljas inom 10år

Fordon:

Bruksfordon 900.000:- obelånade
(2 bilar, 2 skotrar, 1 husvagn så inte en dyr bil)
Veteranfordon 750.000: - obelånade

ISK-konton 630,000: - (globala index)

Lysa 1,100,000: - ( 100% aktiefonder)

ISK-lek 70,000: - (krypto)

Buffert: 4,600,000: - (bankkonto, månadssparar rejält till KF inte kommit så långt då exit gjordes i höstas)

KF-konto 1 500 000: - (10% räntor 90% aktiefonder)

Person 1 Inkomstpension 1.750.000
PPM 330.000:-
TJ Pension 2.200.000:-

Person 2 Inkomstpension 1.900.000:-
PPM 520.000:-
TJ Pension 1.500.000:-

Årsinkomster netto 800.000:-/år säkra inkomster samt barnbidrag

Årsutgifter inkl. allt 800.000:-/årfördelat på behöver ha 62%, vill ha 28% och 10% sparande

3 gillningar

Det ser väl jättebra ut. Stor nettoförmögenhet och höga inkomster. Mycket av pengarna ligger i fastigheter och buffert. Gillar man att sköta fastigheter är det säkert en bra investering. Hyr ni ut nåt och får inkomst från dem också?

Ni kan ju fundera på vad det dyraste ni kan råka ut för som måste betalas snarast är. Har svårt att tro att det är 4,6 miljoner. Så ni borde kunna investera betydligt mer.

Men för att lindra oron så har ni Inkomster som med marginal täcker utgifterna. Ni har gott om pengar nu. Och goda möjligheter att tjäna pengar på dem. Tex genom uthyrning av stugor och investerande av mer kapital på börsen. Även om det behövs att få in mer kapital genom avyttring av stugor.

Så vad är det egentligen du är orolig för? Vilka scenarion ser du? Och vilka åtgärdsplan har du / eller saknar du som oroar dig?

1 gillning
1 gillning

Gott om pengar, men spretig fördelning. Finns ingen anledning till oro utifrån summorna. Men har ni verkligen glädje av typ en fastighet och ett fordon per person i familjen? Kanske skulle oron bytas mot lugn om ni såg till att sälja av lite av allt det ni samlat på er genom åren.

3 gillningar

Tack för input, tror mycket av förvirringen och oron är klassisk, när man väl fått ihop pengarna är man rädd att de ska försvinna. Inte oro för börsen egentligen utan tror det landar i att de är en känsla som jag måste bearbeta. Behöver göra en plan!

Vi bor så till att fordon behövs, inte veteranfordonen så klart men det räknar vi som vår hobby. Fastigheterna som vi på sikt kommer avveckla är dem som kommer via släkt men så länge våra föräldrar lever så vill vi dem ska kunna nyttja dem fullt ut.

Vi är inte främmande för att sälja av något om det rent ekonomiskt skulle behövas, så känner ingen oro kring just det.

Men som du säger man bör tänka över situationen en sväng, äger vi grejerna eller äger grejerna oss. Tack för input!

Den stora frågan är väl VAD VILL NI?

Först när ni har svaret på den frågan går det att säga om det andra är bra eller inte.

9 gillningar

Ja, som andra skrev. Spretigt

Jag fattar inte riktigt. Ni drar in 800 papp brutto dvs runt 500 papp netto men bränner 800 papp förutom 10% sparande. Går ni back runt 200 papp om året?

4 fastigheter, 3 bilar, 2 skotrar, 1 husvagn. Sånt tar tid att sköta eller betala för att andra sköter. Behöver ni verkligen äga allt det? Kan ni använda det vettigt många veckor per år? Kan något vara ett alternativ att hyra istället vid behov? Tänker att man kan förenkla sin tillvaro något. Och sänka fasta kostnader samt kapital bundet i tillgångar

2 ISK, Lysa och exit pengar till KF. Varför KF? Förstår om det är pengar i ett bolag som investeras. Om det är privat så är det väl bättre med ISK då man kan kvitta/kvotera schablonskatt mot reaförluster. Samt att ISK schablonskatt kan användas för ROT/RUT (tänker i en framtid då ni kanske slutar jobba / gör FIRE och inte har de inkomster)

1 gillning

Tack! Ja det är spretigt och det är nog dör jag kör fast mentalt, vet inte riktigt vart vi är på väg. Bra att börja där. Får bli första uppgiften att ta tag i.

Ändrade, ska stå netto inte brutto på inkomsten. Vi har bra koll på intäkter och utgifter så hade inte hamnat i en situation där vi går back.

Vi nyttjar bara 3 av fastigheterna, våra föräldrar deläger och nyttjar den 4:de. Ett hus där vi bor, en sommarstuga och en vinterstuga. Vinterstugan används minst, men är också de som kräver minst både ekonomiskt och i princip 0 arbetsmässigt.

Ska fundera över det där med KF, tack för input där.

En fördel med att försöka skriva ner så här och få input är att man får brottas lite med sig själv, värdera/omvärdera sin tankar och funderingar. Värdefullt!

4 gillningar

Blir PRIO ett! Tack!

Exakt! Få andras ögon på vad man gör kan alltid vara nyttigt. Sen gör man ju som man vill ändå :sweat_smile:

2 gillningar

Tycker personligen er buffert är relativt “för” stor. Om du inte har synnerliga skäl som litigation/ annan perceived större risk.

Kanske omfördela till annat? Indexfond t.ex. men som sagt, kanske är så stor av en anledning som ej tagits upp

Vi investerar varje månad i indexfonder men ville inte lägga alla miljoner direkt lägger en större summa varje månad…

Typiskt dålig idé att försöka sprida ut köpen i normala fall. Time in the market beats timing the market.

Just nu så förstår jag dock varför du gör det!

1 gillning

Grattis till din exit!!

Ligger alla pengarna privat (tolkar det så) eller är något av de i ett bolag du äger?

1 gillning

Tack för det! Det har varit 20 intensiva år men nu kan ett nytt kapitel börja.

Allt är privat, inser att jag kanske borde förmedlat att det ligger kvar ungefär 5 miljoner i bolaget som jag kommer kunna plocka ut på k10:an under några år framåt :slight_smile:

Jag kände att just nu behövde jag den tryggheten att låta saker ta lite tid. :slight_smile:

Hej,

Tack för att du delar. @janbolmeson brukar rekommendera följande artikel:
Tips vid större summa pengar | RikaTillsammans

Sen vill jag puffa för Flocken-eventen som Jan har med @MoaD för personer i liknande situation som den du beskriver.

//Oliver

Tack för input, har lyssnat på den. Men kanske får jag köra den en sväng till :flexed_biceps:

Jag har sneglat lite åt Flocken och kanske är vi 4+ på trappan och ska utforska det lite mer…

1 gillning

Jag kan hjälpa dig, svaret är ja :wink::rofl:

Närmast i tid är ett event i Göteborg 24-25 april. All info finns på hemsidan.