Hej, ny medlem här men lyssnat och läst då och då i ett antal år.
Vet inte riktigt vilken kategori detta borde ligga under.
Jag är strax över 30 och har de senaste månaderna sålt av 3/4 av mina onoterade aktier från en tidigare anställning i ett tech-bolag.
Detta innebär en stor förändring på min privatekonomi och mycket känslor som är typiska det som Moa pratat om i avsnitten.
Jag skriver här av flera anledningar:
- Jag behöver skriva av mig
- Jag behöver tips
- Skulle gärna komma i kontakt med andra som gått igenom samma sak tidigt i livet.
Ekonomiskt så min situation ut såhär:
- Äger 80% av en lägenhet värd ca 7,5 miljoner. Köpt för 5,6 miljoner med 50% i insats. Mina kostnader för boendet inklusive försäkringar, el osv är ca 2500 kronor i månaden.
- Ca 5,7 miljoner på Räntesparkonton, där ca 2 miljoner ska betalas in i skatt nästa år.
- Onoterade aktier som jag kan sälja idag som skulle ge mig ca 1,2 miljoner efter skatt - företaget förbereder IPO nästa år.
- Ca 40 000 på Lysa 100% aktier bred, där jag nyligen satt in 20 000 sek och månadsspar på 2000.
- 100 000 i studielån
För tillfället studerar jag företagsekonomi och driver några projekt för ett företag vilket ger mig en total inkomst på ca 20 tusen i månaden efter skatt (hälften CSN-lån). Jag gör nog av med 15-17 tusen i månaden då jag äter för mycket mat ute och ibland köper schyssta saker.
Har tidigare arbetat för olika techbolag och startups med olika positioner så som supportchef och försäljning, med andra ord är ingen utvecklare och skulle inte säga att mitt humankapital där är värt så mycket. Har sen några år lämnat min karriär för att plugga upp betyg och plugga på universitet.
Jag är faktiskt totalt vilsen i vad jag vill göra i framtiden och har ingen tydlig passion när det kommer till arbete.
När det kommer till ekonomi har jag alltid varit ekonomisk och försiktig, eller till och med pessimistisk.
Skulle jag varit lite mindre pessimistisk så hade jag idag varit väldigt förmögen (utan att avslöja för mycket), jag har alltid sålt för tidigt.
Nu sitter jag till största del utanför börsen och tycker den är läskig. Jag tycker den är övervärderad och missar på uppgången många i min närhet har sett.
Jag tänker att jag ska följa rådet att inte göra något med pengarna på 1-2 år men känner att det är svårt och FOMO är stor.
Så jag har några konkreta frågor:
- Hur hade ni gjort?
- Ni som har någon liknande erfarenhet, hur har ni gjort?
- Hur hanterar jag pengarna som ska betalas in till skatt så jag maximerar vinsten på dem utan att riskera dem?
- Vad gör jag bäst med mitt egna kapital om jag nu inte skulle röra dem på 1-2 år? Låsa dem på Räntesparkonto med så bra ränta som möjligt?
Jag tycker det är en rätt jobbig situation och har än så länge varit mer jobbiga känslor än roliga. Några få vänner och familj vet om min situation för jag tycker det blir konstigt att något stort händer i ens liv utan att prata med sina vänner om det, men det blir konstigt och det kommer kommentarer som är vänligt menade eller på skoj, men det känns jobbigt.
Det är ju såklart en fantastisk situation och för mig som är uppvuxen i en typisk medelklass familj så är det redan nu livsförändrade även om det inte förändrat mitt liv på något annat sätt än att jag har pengarna.
Tacksam för svar
/W