Hjälp mig ta nästa steg och optimera min avkastning 2021

Hej!

Första inlägget - upptäckte nyss forumet och kände direkt att det var roligt att se ett svenskt ekonomiforum där man kan lära sig och hjälpas åt till förbättring inom investering och privatekonomi.

Jag är en man som blir 25 år gammal i år, och har precis som ni läsare av det här stort intresse för privatekonomi och investeringar. Jag insåg tidigt att pengar är till stor del en nyckel för ett fritt liv - vilket är något jag strävar efter så fort som möjligt.

Min situation, för att ni ska kunna ge så bra feedback som möjligt:

• Arbetar som elektriker - får ut 25.800 kr efter skatt
  • Fasta utgifter på 7000 kr per månad med mat inkluderad
  • Månadssparar 12.500 kr per månad i 70% LF Global indexnära, 20% spiltan aktiefond och 10% access asien. Pengarna jag har över efter utgifter + månadssparande är “fria att konsumera” men slutar oftast med att jag köper mera fondandelar eller aktier för åtminstone 2-3 tusen till. Gillar dock att ha känslan över att kunna handla fritt för detta överskott när jag känner för det.
  • Bor i en bostadsrätt med sambo, flytt kan bli aktuellt framöver till något dyrare boende. Kontantinsatsen kommer dock finnas från försäljning av nuvarande bostad i så fall.
  • Inga barn eller tankar på det, skulle säga att det är minst 5 år bort, om inte mer.
  • Alla pengar har jag fått ihop själv genom högt månadssparande, avkastning samt tidig start i arbetslivet som yrkesarbetare.

Portfölj just nu:

• Sparkonto: 100.000 kr (Buffert samt “krigskassa”)

Har egentligen inget behov alls av buffert då jag har utrymme för oväntade utgifter från lön -

ISK 1 (fondsparande)

• LF global indexnära (70%) 118.766 kr
  • Spiltan Aktiefond investmentbolag (20%) 33.933 kr
  • Swedbank Robur Access Asien (10%) 16.966 kr

ISK 2 (Aktier / ETF)

• Boliden 5828 kr
  • Hufvudstaden 11.849 kr
  • Industrivärden 95.602 kr
  • Investor 92.613 kr
  • SEB 29.575 kr
  • Swedbank 31.706 kr
  • SSAB 4582 kr