Hjälp mig ta nästa steg och optimera min avkastning 2021

Hej!

Första inlägget - upptäckte nyss forumet och kände direkt att det var roligt att se ett svenskt ekonomiforum där man kan lära sig och hjälpas åt till förbättring inom investering och privatekonomi.

Jag är en man som blir 25 år gammal i år, och har precis som ni läsare av det här stort intresse för privatekonomi och investeringar. Jag insåg tidigt att pengar är till stor del en nyckel för ett fritt liv - vilket är något jag strävar efter så fort som möjligt.

Min situation, för att ni ska kunna ge så bra feedback som möjligt:

• Arbetar som elektriker - får ut 25.800 kr efter skatt
  • Fasta utgifter på 7000 kr per månad med mat inkluderad
  • Månadssparar 12.500 kr per månad i 70% LF Global indexnära, 20% spiltan aktiefond och 10% access asien. Pengarna jag har över efter utgifter + månadssparande är “fria att konsumera” men slutar oftast med att jag köper mera fondandelar eller aktier för åtminstone 2-3 tusen till. Gillar dock att ha känslan över att kunna handla fritt för detta överskott när jag känner för det.
  • Bor i en bostadsrätt med sambo, flytt kan bli aktuellt framöver till något dyrare boende. Kontantinsatsen kommer dock finnas från försäljning av nuvarande bostad i så fall.
  • Inga barn eller tankar på det, skulle säga att det är minst 5 år bort, om inte mer.
  • Alla pengar har jag fått ihop själv genom högt månadssparande, avkastning samt tidig start i arbetslivet som yrkesarbetare.

Portfölj just nu:

• Sparkonto: 100.000 kr (Buffert samt “krigskassa”)

Har egentligen inget behov alls av buffert då jag har utrymme för oväntade utgifter från lön -

ISK 1 (fondsparande)

• LF global indexnära (70%) 118.766 kr
  • Spiltan Aktiefond investmentbolag (20%) 33.933 kr
  • Swedbank Robur Access Asien (10%) 16.966 kr

ISK 2 (Aktier / ETF)

• Boliden 5828 kr
  • Hufvudstaden 11.849 kr
  • Industrivärden 95.602 kr
  • Investor 92.613 kr
  • SEB 29.575 kr
  • Swedbank 31.706 kr
  • SSAB 4582 kr
  • Volvo 29.458 kr
  • XACT Högutdelande 72.718 kr
  • Kontant: 103.728 kr
  • Summa: ca 500 000 kr

Försäljning av aktier som gav för lite avkastning samt var en för stor del av portföljen: SEB och Swedbank samt ett nytillskott på cirka 30.000 kr i sparande.

Har tänkt avvakta lite med dessa pengar och ha en större kassa med tanke på att situationen fortfarande är väldigt svajig. Timea marknaden kanske man kan tycka, men jag känner att det är bäst att ha detta kontant för tillfället - då det känns som att marknaden förväntar sig att bli kvitt corona-viruset så fort vaccineringen tagit fart. Är själv lite mer pessimistisk och vill inte gå ur marknaden helt men samtidigt inte vara fullt investerad.

Total summa allt: ca 750 000 kr

Jag har en del tankar kring belåning för att maximera min avkastning (givetvis ska jag ha investerat alla kontanta medel innan det blir aktuellt) och tänker att i min situation borde det vara fördelaktigt att använda sig av upp till 20% belåning med den låga räntan Nordnet erbjuder?

Tanken är i så fall alltså att först handla upp dom kontanta medlen och därefter belåna om marknaden någon gång under nästa år ligger minst 10% under vad den gör idag.

Tackar ödmjukast i förväg för svar och tips på vad ni anser om min riskspridning, innehav och ifall jag borde investera kontanterna direkt, ha som kassa samt hur belåningen kan tänkas gynna ELLER missgynna mig i nuvarande situation!

Alla tips / kritik mottages gärna!

3 gillningar

Först och främst, grattis till ett ekonomiskt intresse i ung ålder och fantastisk ekonomi. Hästlängder bättre än vad jag hade kunnat drömma om i din ålder. Hoppas du har gett dig själv en klapp på axeln och firat. :clinking_glasses:

Jag skulle säga samma sak till dig som jag har skrivit i ett par andra trådar. T.ex. till @Nightowl i en annan tråd , att fundera på:

• Vad är det som är viktigt i livet för er?
  • Vilka är värderingar, känslor och egenskaper är viktiga för er?
  • Vad vill ni äga, ha, uppleva, ge bort i livet?
  • Hur vill ni att livet ska kännas?

Jag hade även försökt göra en tidslinje för säg de kommande åren med t.ex. de skiften i livet som du (kanske) kommer göra - tänker på barn, boende etc.

Rent portföljmässigt är jag ju inget fan av direkt investeringar i aktier. Så jag hade inte satt mig på den portföljen som du har, men å andra sidan så är du ung och över din livstid är det en mindre summa och inga direkt dumheter.

4 gillningar

Mycket bra råd - och kanske till och med viktigare råd än kring ekonomin för min del.

Passar såklart på att tacka för bloggen och alla avsnitt av podd man lyssnat på och samlat kunskap kring - och sist men inte minst den suveräna ränta-på-ränta kalkylatorn man räknat på så otroligt många gånger :smile:

Skummade igenom första inläggen i tråden du länkade och måste erkänna att jag precis som Nightowl inte har lika klart för mig på dom där mycket viktiga men svåra frågorna som jag har kring pengar och investerande.

Tvärtom så känner jag ibland att jag kan sakna en tydligare plan för hur jag vill att mitt liv ska formas till samt att jag lär mig för lite och får för lite nya synsätt över ett år. Definitivt något att börja fundera på mera från och med nu.

Det jag har klart för mig i alla fall är att:

• Pengar kan göra ditt liv bekvämare och ge mer möjligheter, men garanterar definitivt ingen lycka eller glädje i sig utöver vad det kan användas till som verktyg.
  • Hälsa och relationer bör prioriteras.
  • Jag har en rätt dålig bild av hur jag vill att mitt liv ska se ut längre fram i tiden (+10 år till exempel).
  • Jag måste lägga mer tid på att fundera ut hur jag vill att mitt liv ska se ut i framtiden kring familj, boende och utbildning / arbete.
  • Jag lär mig för lite nytt över ett år och har lätt för att fastna i en comfort-zone
  • Är förmodligen för självisk och borde tänka mer kring att ge

Har du eller någon som läser tips på vad ni gjort för att göra livet rikare bortsett från pengar?
Utbildning, händelser i ert liv ni dragit stor lärdom av, saker ni rekommenderar att man gör för att bredda sin bild på livet och världen i helhet?

Aktierna i min portfölj har definitivt lärt mig om hur svårt det är att välja rätt vinnare och få en bra avkastning som slår index. Därav har mitt stora månadssparande numera skiftat till ISK 1 med fonder - helt enkelt för att jag inser hur pass dålig jag är på att prestera över index.

Tack återigen för ett superbra svar som verkligen fick mig att komma ihåg att fokusera mer på allt annat i livet som inte har med pengar att göra.

3 gillningar

Det som har fungerat väldigt väl för mig är att ha en coach, läsa böcker och att jag har gått en hel del utbildningar inom det som brukar kategoriseras som “personlig utveckling”. Det har hjälpt mig att bredda synen på livet och verkligen göra det rikt bortom pengar. Efter tag slutar de nämligen ha samma betydelse. Min upplevelse när jag läser ditt inlägg eller t.ex. @Nightowl och andras är att ni är på väg dit och har redan börjat nysta på det.

En bra bok att börja med är t.ex. “Munken som sålde sin Ferrari”. Om du vill ha tips på en coach så kan jag också rekommendera en eller två som jag själv har haft stor glädje av. Skicka ett meddelande till mig isf. :+1:

Två avsnitt på bloggen som du kan ha glädje av är följande där min coach Moa är gäst.

Lycka till och än en gång grattis. Det kommer gå bra för dig. :slight_smile:

1 gillning

Det är inte alltid lätt tänka klart när det har med sparandet att göra.:grin:. Lyssna på Jan :+1:.

Tackar för svar, ska börja med att ta upp läsningen igen. Det har varit på “hold” länge nog.
Ska dessutom kolla om jag lyssnat på avsnitten du skickade, om inte annat är det nog helt klart värt att lyssna på dom igen!

Nej oftast vill man ju peta för mycket och inte låta det vara! Mitt största problem iaf.