Hej Forumet!
Min önskan med det här inlägget är att få höra lite nya röster kring min ekonomiska situation. Ifrågasätt , tyck till eller såga gärna! Mitt mål är att lära mig något nytt och få lite nya perspektiv.
Bakgrund:
24 år gammal och sysslar med elitidrott. Utgifter ca 12k och inkomst 20k. Kandidat inom företagsekonomi. Bor i en hyresrätt. Väldigt ovisst hur mitt liv kommer se ut de närmsta 5 åren, men räknar med använda 300-400k till kontantinsats inom 3 år. Vill tillägga att jag tillhör generation Z, så jag har begränsad livserfarenhet. Är säkert naiv och överoptimistisk.
Har under 2 månader fört dagbok kring mina tankar om ekonomi och sparande och landat i att jag inte är tillfreds med min ekonomiska situation. T.ex.: Jag vet att jag inte bör vara fullinvesterad när jag har för avsikt att använda ca 50% av kapitalet till en kontantinsats. Det känns helt hjärndött att omedvetet vara 75% exponerad mot Sverige. Jag har innehav i 6 bolag som jag absolut inte kan motivera, men det känns jobbigt att sälja av när jag har backat i dem.
Jag har under de senaste 4 åren månadssparat i aktier och fonder. Har varit disciplinerad när det kommer till “just keep buying” delen av mitt sparande, men har inte reflekterat lika mycket över vad det faktiskt är jag äger. Akiteportföljen består av 21 aktier samt 5 Aktiefonder. Mina största innehav är Evolution, Investor, Lifco, EQT, Svolder. Fonderna består främst av Spiltan Investmentbolag, TIN Ny Teknik samt Tin World Tech. (Du som har läst såhär långt börjar kanske förstå att jag satte ihop min portfölj under 2020… ;))
Ambitionen är att ha ett manifesto/investeringsfilosofi/process/ramverk som jag jobbar med långsiktigt. Ett dokument där jag har skrivit ner värderingar, regler och “såhär gör jag med min privatekonomi”.
Jag tycket att det känns extremt jobbigt att sälja av/skala ner i innehav i största allmänhet. Ska jag vara helt ärligt så tror jag att det är därför jag har dragit mig för att allokera portföljen. Inser att jag har inte vill ha den risknivån som jag har idag, men att göra ändringar i portföljen under lite dystrare börsklimat känns enormt tufft. Är detta bara idioti eller bortförklaringar till att inte agera? Tänkt i banorna kring att skala ner vissa innehav successivt och sakta men säkert förflytta mer kapital till min Lysaportfölj. Mest för att det känns bra i magen.
Nuvarande ekonomi:
Bankkonto: 20k
Sparkonto med 3,5% ränta: 30k
Aktieportfölj: 800k, 60% aktier 40% fonder
Min tanke:
Buffert: 25k
Sparkonto med ränta: 30k
Passivportfölj (Lysa 95/5): Resten
Aktieportfölj: 20% av Passiva
Mina frågor:
Tips/tricks, länkar, boktips kopplat till mitt inlägg?
Tankar kring mitt inlägg?
Har du ett personligt manifesto kring din ekonomi? Tips/tankar kring det isåfall?
Hur ser din process eller tankegång ut kring hur du investerar?
Baserat på det här inläget, vad tycker du att jag gör fel?
Risk är personligt, men vad tänker du att en rimlig portfölj för mig och min livssituaiton?
Till att börja med - väldigt imponerande att du fått ihop ett kapital på nästan en miljon vid 24 års ålder!
Något som jag lärde mig först vid 30+ var att pengar inte har något minne. D.v.s. det spelar ingen roll om en aktie är -50% sedan jag köpte den, om jag inte längre tror att det är där mina pengar kommer jobba bäst så bör jag sälja och istället återinvestera där jag tror att de bör vara. Om jag av någon anledning tror att det företaget är undervärderat och kommer leverera bättre än alla andra alternativ, då bör pengarna ligga kvar. Med det sagt så är jag nog inte ensam om att ha någon enstaka investering med röda siffror som får ligga kvar av nostalgi, som ett “long shot” eller bara som en påminnelse om att man inte är något aktiegeni - men då handlar det om små summor.
Tack så mycket!
“Pengar har inget minne”, gillar det.
Som du är inne på så tror jag att det handlar om att jag har, relativt till min portfölj, lite för stora summor i bolag som jag inte tror på/inte kan motivera varför jag äger. Börjar förstå vad “sova gott om natten” innehav faktiskt är.
Av ren nyfikenhet, har du någon strategi när det kommer till att sälja av bolag som du inte längre tror på?
Peter Lynch brukade påpeka samma sak. En aktie vet inte om att du äger den.
Sätt aktieportföljen till noll. Alla aktieexponering (inklusive aktiefonder och enskilda aktier) ska endast bestå av indexfonder eller motsvarande i minst 1 månad (Lysa som du valt ovan). Sen kan du fundera på hur mycket av aktierna du vill återköpa.
Omedelbart, helt enkelt. Varje dag pengarna ligger i något jag inte tror på är en dag de kunde legat någonstans bättre. Men i praktiken sker detta sällan nuförtiden.
När jag läste din kommentar så kändes det likadant i magen som när jag skulle hoppa från 10an första gången. Du slår huvudet på spiken helt och hållet med att jag känslomässigt ankrar (uppenbarligen). Har faktiskt inte tänkt i de banorna, men ifall jag ser på mig själv med helikopterperspektiv så inser jag efter typ 1 sekund att du har helt rätt. Får suga på den lite, men det känns som en väldigt rimlig lösning för min del.
Sen skulle jag säga att man alltid bör börja med allt i breda globala indexfonder och först om man verkligen gjort sin läxa (om alls) vikta om/spekulera i att marknaden har fel med sin prissättning. Om du känner att du väldigt gärna vill kunna följa med och kunna prata “aktieraketer” så gör det med en så liten summa som möjligt.
Man brukar väl säga som tummregel att 10% aktier per år du ska spara, så att lägga undan det du behöver till en kontantinsats med 30% aktieindexfond och 70% (korta(?)) räntor vore ganska vettigt. För att sedan balansera om det ju närmre köpet du kommer.
Först grattis!
Jag var en total sopa när jag var 24a!
Men det där är det svår sak, jag brottas fortfarande med det. Numera investerar jag främst i investment bolag och indexfonder, men jag har några gamla innehav som ligger och det är svårt att sälja. Och jag är mer än dubbelt så gammal som dig…
Jag skulle vilja gå så långt som att säga att det är en del av nyckeln till ekonomisk framgång att kunna ha distans till placeringar och framförallt att kunna ta förluster.
Jobba på det och du kommer vara fri och rik!
I teorin så håller jag med dig helt och hållet. Är bara mina känslor, osäkerhet eller ego som står emellan att jag faktiskt trycker på säljknappen och faktiskt placerar allt i en global indexfond.
Mitt intellekt förstår varför den tumregeln är helt rimlig, eller att det är idioti att sitta med “aktieraketer” i portföljen när jag vill ha möjligheten till att ha råd med kontantinsats. Men det känns så ofantligt tufft att faktiskt vikta om portföljen till det.
Min teori är att ifall jag fortsätter argumentera mot mig själv och dina extremt rimliga inspel så kommer det ta mig ett steg närmre att faktiskt agera.
Vad tror du om @Nightowl förslag om att nollställa portföljen? Känns skönt att dra av plåstret direkt.
Tack!
Börjar bli tydligt för mig att jag är riktigt svag på att ta förluster. Känns mycket lättare att bara intala sig själv om att “fylla på” istället för att ta ett beslut kring att sälja.
Sjukt bra fråga!
När jag är 30 så vill jag vara på min idrottsliga peak. Var, hur och när är lite mer sekundärt vilket gör det svårt att planera allt för mycket efter det. Annars så skulle jag vilja ha “ett riktigt jobb” i form av en anställning med möjligheter att göra karriär. Oavsett vad det blir så är jag säker på att min ekonomiska situation kommer se väldigt annorlunda ut. Lär fortfarande befinna mig i “Get-rich stadiet”, så utgår från att jag kommer bibehålla en så stor sparkvot som möjligt. Idag så vill jag samla så mycket pengar som möjligt i en hög och det tror jag att fortfarande kommer vilja göra vid 30 års ålder.
Tänker att mitt liv kommer vara ett något “modifierat” volvo, vovve, villa, med start runt 30-35 års åldern.
Först och främst, starkt jobbat! Det är inte många i samma ålder som ligger så bra till som du gör.
Som resten har skrivit, inte tillräckligt diversifierad portfölj. Ha en lekhink ifall du vill ha någonting för att driva intresset vidare och lära dig mer. Hjälper också för att hålla fingrarna borta från den stora högen.
Givet att allt ligger på ISK borde du absolut trycka på resetknappen (åtminstone mentalt).
Några lärdomar:
Boende, transport och mat är (åtminstone mina) största utgifter. Att minska dem möjliggör ökat sparande. Gå tillbaka basics och titta över regelbundet. Jag började löppendla till jobbet, alltid ha matlådor (+overnight oats till frukost i ryggsäcken) och valde boende med varsamhet.
Gör en ordentligt bra bostadskalkyl. Det är de allra flesta personers livs största investering. Se till att den blir bra och möjliggör fortsatt sparande. Ta också hänsyn till kontantinsats när du fördelar ditt sparande mellan sparkonto med hög ränta och fonder.
Inte överkomplicera saker. Jag är 28 år nu och när jag tittar tillbaka på livet sedan 20 har jag haft massor med “bra idéer” man måste göra för att “bli rik” samtidigt som jag inte ens gick plus varje månad. Att fokusera på vad man kan spara i stället för hur mycket man kan tjäna är en bra tumregel som hjälpt mig.
Fall inte för livsstilsinflation om du får en ökad inkomst. 1 krona investerad för dig idag är 16 kronor när du är 65. Bästa dagen att investera var igår, den nästa bästa är idag.
Upptäckte faktiskt avsnitten igår. Insåg några minuter in i första avsnittet att jag borde lyssnat på de avsnitten innan jag skrev mitt inlägg. Extremt givande lysning!
Har du några reflektioner kopplat till avsnitten och/eller mitt inlägg?
Riktigt bra bra lärdomar, du är vis för att vara 28 bast!
Helt inne på att jag bör trycka på resetknappen (allt på ISK) och i mitt livs första bearmarknad kommit till insikten att jag inte är bekväm med diversifieringen i min portfölj. Känner dock fortfarande mentalt motstånd mot att faktiskt förändra min diversifiering paradoxalt nog. Att sätta mig ner, logga in på banken och trycka på säljknappen. Antar att det är det som är utmaningen?
Hur stor är din lekhink och hur motiverar du storleken för dig själv?
Har du några tips, tankar eller riktlinjer kopplat till bostadskalkylen? Hade varit intressant att höra lite mer om hur du valde boende med varsamhet också!
Just det där att du inte vill sälja något som gått ner. Varför ska man tjäna tillbaka pengarna just där? Istället för att byta till något bättre?
Det var ett tag sedan jag lyssnade på avsnitten själv men de var några av de mest givande som jag minns det. Kanske dags att lyssna om.