Arv från två anhöriga, en livförsäkring och en förälder som ägnat sig åt vad Jan rätteligen betecknar som “översparande” åt sina barn har kort sagt “försatt” mig i den å ena sidan mycket privilegierade, men å andra sidan märkliga situationen att jag redan en bit före 30-strecket äger värdepapper för dryga nio miljoner. Med en andel fonder i portföljen direktavkastas runt 120 000 (netto) senaste åren, som jag hittills återinvesterat kanske 95 procent av. Än så länge lever jag alltså nästan som om jag inte hade tillgång till pengarna. Därtill lägger jag undan 5000 i månaden av lönen.
Jag har på senare tid börjat fundera på om min approach är överdrivet “Avanzafierad” (i brist på bättre ord). Att man liksom stirrar sig blind på ränta-på-ränta-kalkyler om vad ens förmögenhet eventuellt kommer vara om x antal år, givet fortsatta ny- och återinvesteringar, på bekostnad av att ta tillvara på de möjligheter pengarna hade gett här och nu. Jans poänger i att tid är en knapp resurs, samt att “RT-klientelet” snarare sparar för mycket än för lite har vait mig understöd i tankebanan.
Trots att min investeringsstrategi är relativt passiv (storbanker, inv.bolag, småbolagsfond och globalfond) tänker jag alldeles för mycket på mina pengar och de känns stundtals som något betungande, i viss mån stressande. Inte av rädsla för finanskrasch, utan av en irrationell känsla av att pengarnas tillkomstbetingelser gör dem tyngda av ansvar, kombinerat med en gnagande vetskap om vilka få förunnade livsmöjligheter de representerar (som jag inte tar tillvara), vilket skapar en märklig dissonans.
Skulle behöva ett normativt ramverk för min privatekonomi att falla tillbaka på – vars grundvalar avfärdar såväl förmögenhetsmaximering om 50 år, som närtida jorden-runt-resor, som vägledande, utan söker finna en gyllene medelväg.
Är därför ute efter kloka råd – stort som smått. Hur mycket av direktavkastningen är det skäligt att återinvestera? Ska jag kanske rentav sluta månadsspara min lön? Har nån t ex liknande erfarenheter, hur hanterade ni det? Hur hade skulle ni ha resonerat i min situation? Nåt grundläggande som jag verkar ha missat?
Nu har jag ingen egen erfarenhet från att vara i liknande situation. Men har du i dagsläget en portfölj som i snitt avkastat 120 000kr/månaden så skulle jag med gott samvete avstå nyspar.
Testa med det och unna dig något som du inte gjort tidigare(gå ner i arbetstid, resa, köpa hushållstjänster)
En liten förändring som kanske kan få dig att skapa en vettig relation till ditt kapital.
Oj!? Du har en portfölj som avkastat 1,33% de senaste åren? Om jag förstått detta rätt så finns det goda möjligheter till förbättring.
Du kan ju trippla den avkastningen utan att ta någon risk genom att placera pengarna på sparkonto med vettig ränta.
Som det är nu äter ju inflationen av det fina kapitalet som du fått.
Jag skulle rekommendera att du går till en oberoende ekonomisk rådgivare. Vet att @janbolmeson har tips på flertalet, bör gå att hitta med en sökning i forumet.
Tror mig förstå att det finns tankar på ett RikaTillsammans-program även 2025, och om så (@Oliver.Allemog kanske kan bekräfta eller dementera?) så rekommenderar jag dig varmt att hoppa på. Där kommer du ställas inför just den typ av frågor som jag läser ut att du önskar fundera över, besvara och reflektera kring i sällskap.
Utöver tipset att prata med någon oberoende ekonomisk rådgivare, som jag också tycker låter vettigt. Men kanske också @MoaD eller någon lik henne? Har du lyssnat till de två ganska nysläppta avsnitten med henne om rikedom i livet när man har gott om pengar?
Kan bekräfta att det är tanken! Vi kommer prata mer om det snart. Tills dess kan du skriva in din mailadress för att vara först att få veta mer om programmet:
Jag hade slutat spara helt och levt av hela min lön om jag valt att fortsätta o jobba medans pengamaskinen jobbar ifred.
Alternativt gått ner i arbetstid till kanske 80 procent för att få mer tid över till mina hobbies.
Men som sagt det beror pp dina ambitioner/mål i livet drömmer du om en 20 miljoners kåk vid danderyd så kanske du fortsätter gneta på men är du som mig som är lika glad i en “koja” i skogen så kan du släppa på gasen.
Urdelning eller prisökning på en aktie är bara mental bokföring. Så svårt att svara på om det är rätt eller fel. Vi har liksom bara fått reda på en del av avkastningen.
Till viss del är det mental bokföring men det är inte bara det.
Om man får in 120000 på kontot är det väldigt enkelt att spendera eller återinvestera. Om det är kursen som har gått upp lika mycket kräver det lite mer för att spendera.
Egentligen håller jag med dig men det är kanske ändå inte alltid rätt…
Jag är intresserad och tycker att allt som har med pengar och investeringar att göra är roligt men jag gör ändå inte alltid en noggrann analys. För väldigt många är det nog faktiskt bättre att bara göra än att analysera allt först eftersom riskan då är att inget blir gjort!
Jag tar mig inte tiden att varje månad analysera om jag ska göra förändringar i mitt månadssparande, det är helt okej ändå att det bara rullar på.
Jag har tagit beslutet att återinvestera utdelningar och har gjort det i alla år. Om jag istället fick in alla utdelningar på ett konto skulle jag kanske inte göra det.
Jag har funderat mycket på hur länge man skall spara från sin lön om man är intresserad av att öka sin förmögenhet på lång sikt, men samtidigt har några andra intressen än just att maxa siffran hos banken.
Om man har situationen att man lever på sin lön, men vid sidan har en investerad förmögenhet som är rimligt stor i förhållande till en summa man skulle kunna leva på samt att man är intresserad av att öka sin investerade förmögenhet till någon viss nivp så har jag kommit fram till följande tumregel: Om det man har möjlighet att investera varje år är över 50% av förväntad avkastning på kapitalet så påskyndar investeringen kapitalets utveckling signifikant. När det man kan investera understiger en 30% av avkastningen så är skillnaden i tid för att uppnå olika mål så liten att det nästan säkert inte är värt att investera vidare, utan det är bättre att låta pengarna växa för sig själva.
Så spendera dina 5k, eller lägg på hög separat med en kortare sparhorisont.