I dagens avsnitt refererar vi till Nick Magiullis 1% regel för inkomster. Jag upplever att den hjälpte mig att sätta ord på något jag själv upplevt längs den ekonomiska resan, men inte varit lika tydligt.
1%-reglen säger mer eller mindre:
Tacka bara JA till inkomstmöjligheter som kan höja din förmögenhet med 1%.
Tumregeln har sitt ursprung i att pengar är relativt beroende på vilken nivå i Rikedomstrappan man är på. 100.000 kr i början av ens ekonomiska resa är supermycket pengar, 100.000 kr när man har 10 miljoner är en normal svängning på börsen som i snitt sker en gång i veckan. Det vill säga att alla inkomstmöjligheter är inte skapade lika.
Det jag gillar med den är framförallt att den en att prioritera vad som är värt att lägga tid på. Vid 100.000 i nettoförmögenhet, tacka ja till saker som ger 1.000 kr eller mer. Vid 10 miljoner, tacka bara ja till saker eller projekt där möjligheten är 100.000 kr eller mer.
Min egen relation till den är att förr i tiden hade jag många moonshot-projekt, hoppade på i princip vilket projekt som helst. På senare år har jag tolkat det som att jag har blivit mer “lat” eller “kräsen”, men egentligen har det sin grund i att jag inte tycker att det är värt alternativkostnaden i energi eller ansats.
Det är också anledningen till att jag häromåret sålde av alla mina investmentbolag och småinvesteringar - de var en följd av när jag var på en tidigare hållplats på resan och “didn’t make sense” längre - OCH - jag var inte intresserad av att öka upp dem. Därav avvecklingen:
Lite som att det kan vara rimligt att plocka pantburkar i början av ens ekonomiska resa (vi gör det just nu med vår 6-åring som tycker det är jättekul) medan det hade varit slöseri på min egen tid och energi att göra det idag. Det vill säga för att citera Nick:
If a particular income opportunity can increase your net worth by at least 1 percent, then you should do it. If not, then forget about it. We will call this the 1% Rule. […] Using the 1% Rule, here are some possible career options you should consider as you ascend the Wealth Ladder…
Min översättning av nivåer och positioner där jag försökt anpassa det till snittlön i Sverige +
Nivå 1 (<100.000 kr). Lågavlönat jobb: 0 - 150 kr/h (månadslön upp till ca 25.000 kr/mån)
Nivå 2 (100.000 till 1 miljon). Medelavlönatjobb jobb: 150 - 250 kr/h (månadslön upp till ca 40.000 kr/mån) + ev. småinvesteringar 0 - 10.000 kr.
Nivå 3 (1 miljon - 10 miljoner). Högavlönat jobb (250+ kr/h, lön >40.000 kr/mån), sidoprojekt, småinvesteringar: 10.000 kr - 100.000 kr per investering.
Nivå 4 (10 - 100 miljoner). Starta företag, karriärbyte, högavlönat jobb, mellanstora investeringar: 100.000 kr - 1.000.000 kr.
Nivå 5 (100 miljoner - 1 miljard) - Äga / utveckla ett större bolag, stora investeringar: 1 miljon - 10 miljoner per investering.
Nivå 6 (1 miljard +) - Olika typer av stora tillgångar: 10.000.000+ per investering.
Stämmer ganska väl med min resa upp till nivå 4 i alla fall. Kan även se nivå 5-6 hos andra t.ex. affärsänglar. Notera skiftet på nivå 3/4 från att man jobbar för sina pengar till att det blir mer investeringar och att ens pengar jobbar för en själv.
Sammanfattat enligt Nick:
1. Den förhindrar att du slösar bort din tid på småpengar: “As you can see, the types of income opportunities you will say no to will increase as you move up the Wealth Ladder.”
2. Den hjälper dig inse när du behöver byta strategi: Författaren citerar Eric Jorgenson: “As I reflect on my last year, the biggest mistakes I see are failures to change my decision-making to suit a new context. I form habits to pursue a specific goal in a specific context. As goals are accomplished, the context changes but the habit remains.”
3. Den illustrerar opportunitetskostnad: “Once you frame your career decisions in terms of their opportunity costs (i.e., what you give up), then you can determine whether a particular choice makes sense. Should you take that new job or stay where you are? Is that new investment worth your time?”
4. Den visar när traditionellt arbete inte längre är effektivt: “The second thing you may notice as you move up the Wealth Ladder is that you spend less time working for money and more time having money work for you.”
5. Den förhindrar att du fastnar i gamla mönster: Författaren använder exemplet med att samla burkar för pant: “At five cents a can, a few bags could easily fetch you forty to fifty dollars. Since then, my skills and earnings potential have increased significantly. Today, collecting cans isn’t worth the time and effort anymore.”
Sammanfattat: 1%-regeln tvingar en att kontinuerligt omvärdera vad som är värt ens tid när förmögenhet växer, så att man inte fastnar i ineffektiva inkomststrategier.
Så, shoot! Vad tänker du?