Nedan följer en automagisk transkribering av intervjun gjord med hjälp av AI. Det innebär att den inte är ordagrann och kan innehålla fel.
Visa hela transkriberingen
Rikedomstrappan: En guide till ekonomisk framgång
Jan: Välkommen till RikaTillsammans och dagens avsnitt som handlar om rikedomstrappan eller de sex nivåerna av förmögenhet eller rikedom. Jag tycker att detta är det första avsnittet av tre och detta kommer nog vara årets viktigaste avsnitt under 2025 eftersom rikedomstrappan till stor del är en karta.
Jan: För den ekonomiska resan man gör och jag har ändå gjort detta snart 20 år och den här rikedomstrappan baserar sig på en ny bok av Nick Maggiulli som heter The Wealth Ladder där vi pratar om den i detta avsnitt introducerar den utifrån svenska mått mätt och jag tror att för RikaTillsammans så är detta en tydlig före och efter rikedomstrappan eftersom den här kastar ljus på så många olika koncept som vi har pratat om under åren och sätter dem i ett sammanhang. De hjälper dig att se beroende på vilken hållplats du är på på din ekonomiska resa vilka är fallgroparna, vilka är vinsterna att göra, vilka är utmaningarna, vad är skiftet i tankesätt att göra så detta är verkligen en modell. Och som alla modeller har den såklart begränsningar men det är en sjukt användbar som du kommer att se i de kommande två avsnitten också i att relatera till livet i att relatera till den ekonomiska resan och se liksom så här vad är nästa steg och måste jag ens ta nästa steg.
Jan: Så att jag kommer alldeles strax släppa på Caroline och Oliver men jag vill faktiskt säga två saker som vi håller på med ny hemsida och det som ser fint också med rikedomstrappan är att den gör det så tydligt att olika nivåer kräver olika strategi och den löser också det här problemet med att till exempel när vi har pratat om buffert så till exempel på nivå ett i rikedomstrappan så är buffert ett av de viktigaste målen.
Jan: Men sen har vi haft andra avsnitt där vi pratat om att man inte behöver en buffert, du kan ha ett kreditkort eller du kan låna på huset eller du kan ta ut bufferten från dina räntefonder. Och då har jag upplevt att det är ganska snett men genom att introducera den här rikedomstrappan så blir det väldigt enkelt att säga såhär men är du på nivå tre då är det den här typen av saker du ska tänka på det är den här typen av investeringar du ska ha det är den här typen av tänk såhär kring buffert tänk såhär kring budget tänk såhär kring placeringar tänk såhär kring jobb och karriär. Är du på nivå fyra ja men då brukar den här typen av funderingar såhär stealth wealth eller komma ut som förmögen något som på nivå ett känns liksom som helt såhär skjuta brev emot vadå komma ut som förmögen eller såhär alltså om jag bara hade de pengarna de har på nivå fyra så hade jag inte haft några problem. Så därför tänker jag också att det hade varit ganska kul och intressant att veta var är du och ni i communityn och framförallt också kunna anpassa vår kommunikation att säga detta är ett nivå två avsnitt detta är ett nivå fyra avsnitt så att klicka gärna på länken i beskrivningen där du kan då antingen i forumet uppdatera vilken nivå du är på eller gå igenom vår guide som är så här jag är osäker vilken nivå på jag vill klicka mig igenom svaret på ett par frågor och få en liten rapport.
Jan: Eller helt enkelt för dig som prenumererar på nyhetsbrevet bara uppdatera så här var är du så kan vi skicka mer relevant information så att jag hoppas att det här kommer vara lika stort konceptuellt som det är som die with zero eller investera i en global indexfond eller de bitarna så att jag ser mycket fram emot dina kommentarer, dina tankar och som du kommer att se i de två kommande avsnitten så idag så introducerar vi trappstegen i nästa veckas avsnitt introducerar vi liksom olika perspektiv och olika generella regler för alla nivåerna och sen i det tredje del tre av rikedomstrappan så kommer du få träffa Nick Maggiulli som är då den här amerikanen som har skrivit boken där vi faktiskt intervjuar honom också så att jag är lite så entusiastisk som ett litet barn hoppas att du också är det och så ses vi i kommentarsfältet efter avsnittet.
Introduktion med Caroline och Oliver
Caroline: Varmt välkommen till RikaTillsammans-kanalen som handlar om allt som är roligt med privatekonomi och livet. Varje vecka delar vi med oss av våra erfarenheter vår livsresa våra framgångar och våra misstag så att du ska kunna göra din ekonomi och ditt sparande och ditt liv lite rikare. Vi som driver denna kanalen heter Caroline och Jan Bolmeson.
Jan: Då ska vi prata om rikedomstrappan och jag tänker ju att detta är ju då från boken The Wealth Ladder av Nick Maggiulli som vi kommer ju ha en intervju med som Oliver skickade du skickade ett mejl till honom och sa hej vi vill gärna ha en intervju och jag var såhär du gjorde vad?
Jan: Och så var jag helt starstruck och nervös i två veckor innan.
Oliver: Det är inte mycket du inte brukar göra direkt för jag frågade såhär ska vi inte fråga och du hade någon bortvåkning och jag kände såhär nej det höll inte riktigt. Han svarade ju på tre timmar, så jag också. Det var helt sjukt.
Jan: Men jag tänker oss att vi har avsnitt 421 med honom där vi pratar om hans insikter kring rikedomstrappan, men jag tänker att detta är så pass viktigt koncept. Eller jag tror att detta kommer vara en sån stor grej för RikaTillsammans, så att det är sånt före och efter ungefär som med Die with Zero med Bill Perkins, eller de här när vi har pratat med Mo, att pengar inte är lösningen. Så att jag tänker att i detta och ett avsnitt till så pratar vi lite mer om rikedomstrappan utifrån ett svenskt kontext.
Jan: Vi går igenom nivåerna lite mer på det svenska sättet. Och sen så har vi intervjun med honom där han får ge sig en bild varför han skrev boken, etc. Jag tänker, ibland när jag får en insikt så tänker jag att det blir så pinsamt för att det blir så skämmigt för att det blir så självklart att man är så, varför har jag inte kommit på detta tidigare?
Jan: Och den grundläggande insikten med rikedomstrappan är ju att självklart beror ju vilken strategi man har, vad man ska göra beror på var man är på sin ekonomiska resa. Karin, du ser helt frågad ut.
Caroline: Nej, men jag lyssnar och tänker så. Jag tänker ingenting speciellt. Ja, du var ju med under intervjun också. Alltså med Nick också. Du ju också läst boken.
Caroline: Jag har inte läst den faktiskt. Jag har bara läst delar.
Caroline: Men den kommer ju ut nu i juli i alla fall.
Grundkonceptet med rikedomstrappan
Jan: Ja, juli 2025. Men jag tänker så att det beror på att olika nivåer kräver olika strategi. Och det som jag också gillar på ett personligt plan är att den förklarar väldigt mycket varför olika tips eller råd har knökat för mig. Att när man liksom ibland pratar vi om att till exempel om vi tar buffert så är jag så att säga men för vissa så är jag så här sluta spara i fonder för helvete du måste ha en buffert alltså börja med buffert buffert är det viktigaste och sen till någon annan så ser vi i en annan avsnitt har vi sagt så här buffert är överskattad, du har ju buffert i lånutrymmet på huset eller du har ju buffert i dina räntefonder i sparandet och det betyder inte att det ena rådet är dåligt eller att det andra är bra utan det betyder bara att det är olika baserat på var man är på sin ekonomiska resa.
Jan: Och han definierar ju det i boken som sex nivåer och jag tänker också så att naturligtvis är detta en förenkling och det är en modell men liksom så här alla modeller är förenkliga men vissa modeller är användbara. Och jag upplever att detta är en väldigt användbar, rikedomstrappan är en väldigt användbar modell för att jag upplever att det är den bästa kartan vi har för att göra den här ekonomiska resan och som jag tror också att vi kommer göra i ett avsnitt 422 som kommer efter Nick där vi kommer liksom mer i detalj dyka ner, okej men hur slår den här rikedomstrappan på olika områden om man tittar utifrån risker om man tittar utifrån barn om man tittar utifrån existentiella frågor om man tittar efter möjligheter om man tittar på vilka typer av tillgångar investerar man i, så kan man vara en fråga och så kan man titta på, okej på nivå ett är det det här vilka är insikterna att dra på nivå ett, vilket är skiftet att göra från nivå två till tre, vad är det mentala skiftet från tre till fyra och fem till sex och så vidare så att det tänker jag och sen så tänker jag också att den stora insikten tror jag för jag har ju försökt mig på en sån här typ, jag är en nybörjare medel kommit långt eller för den avancerade sparen men jag tycker att den uppdelningen är mycket bättre och han gör den också som jag upplever, liksom hans bidrag till litteraturen eller vad man ska säga är att pengar är relativa och att de här nivåerna är exponentiella.
Jan: Så att det blir liksom en faktor 10 skillnad mellan de olika nivåerna som jag tänker att vi ska vi ska gå genom.
Caroline: Jag tänker att anledningen till att han har kunnat göra de här nivåerna, den här rikdomstrappan det är ju också för att Nick Maggiulli har ju jobbat i flera år med människor som har befunnit sig på olika nivåer på trappan och trappan fanns ju inte från början utan det var något som han liksom kanske såg efter ett tag. Att man kan kategorisera in människors ekonomier på olika steg. Jag det blev intuitivt för honom efter ett tag, i med att han såg så många olika ekonomier.
Jan: Han är ju finansiell rådgivare och jobbar på Ritholtz Wealth Management tillsammans med Ben Carlson och några andra som vi gillar jättemycket. Vi träffar ju inte klienter, men jag träffar ju många människor, så jag har börjat se detta luddigt. När jag läste boken och pratade med honom så var han såhär men såhär är det jag, men så var han såhär oh, I see the light i det här. Sedan ska jag också säga att eftersom detta är det första avsnittet vi gör på Rikedomstrappan, detta är början på en diskussion, så jag är inte ens säker på att jag håller med om exakt alla slutsatser jag är inte säker på att nivåerna är rätt.
Jan: Framförallt så kommer ni förmodligen skratta för jag har översatt namnen på nivåer till svenska. Så får vi se vad ni ger det för betyg eller du som lyssnar eller tittar på detta. Så jag ser detta att om vi gör detta om ett år så kommer jag säkert skämmas för detta avsnittet.
Caroline: Men det kommer kanske bli förfinat på något vis. Diskussionen som vi får från communityn kan bidra ganska mycket.
Jan: Det hoppas jag verkligen.
Caroline: För sen så ringer vi Nick Maggiulli och säger att detta har vår community sagt. Ja ja, men exakt. Och han som blir så glad.
Jan: Ja, exakt. Eller så skeptisk. Nej, men så här. Så en av de bärande tes, där är en av bärande grejer till exempel så är också att, som jag sa, pengar är relativt. Att hundratusen kronor kan i början av ens ekonomiska resa vara supermycket. Det kan lyfta dig från nivå ett till nivå två direkt. Har man tio miljoner investerat kapital då är hundratusen kronor en procent. Alltså det är var börsen svänger två av hälften av dagarna. Så att pengar är relativt och därmed bestäms nivån av nettoförmögenheten. Så att vilken nivå man är på handlar helt enkelt om att man summerar alla sina tillgångar och man drar ifrån alla sina skulder och då får man det egna kapitalet eller nettoförmögenheten.
Vad ska inkluderas i beräkningen?
Jan: Vi ställer denna frågan till honom och har mejlade honom om det svenska pensionssystemet.
Caroline: Vad menar du nu?
Jan: Vad ska man inkludera? Om man ska ha pensionen inkluderad i det.
Jan: Och i avsnitt 421 så tycker han att vi ska ta med pensionen. Jag är inte helt säker. Jag tycker att boendet ska definitivt vara med. Alltså om man har en bostadsrätt eller en villa eller radhus eller liknande tycker jag absolut ska vara med. Jag tycker att alla ens besparingar ska självklart vara med. Jag tycker faktiskt tjänstepensionen och premiepensionen ska vara med. Jag är skeptisk till inkomstpensionen.
Caroline: Men tidigare har du ju tänkt just när det gäller en livsplan för sig själv när man tittar på hela sin ekonomi hela livet så har du ju tänkt att pensionen är ju en stor del av livet också.
Jan: Absolut. Absolut, så är det. Och det är därför jag inte är helt på det. Vi kan förenklat säga att man gör ett scenario där man räknar med den och ett där man inte gör det. På vissa nivåer kommer det inte att spela någon roll eftersom resultatet blir samma i alla fall. Men jag tänker på de låga nivåerna eftersom vi kommer att prata om hur man använder sina pengar i vardagen och då tror jag att inkomstpensionen som inte ens är fonderad utan det är en skuld som staten har till oss.
Caroline: Du tänker att den inte finns då? Nej jag tänker absolut att den inte finns.
Caroline: Visst jag tänker så, Jan.
Jan: Ja, jag vet. Jag vill inte dra det, utan jag är absolut att man kommer att kunna leva på de pengar jag räknar med att pensionen kommer. Så det är inte det, men jag upplever att vissa av regler och resoneringen börjar halta, särskilt på de lägre nivåerna.
Caroline: Då fattar jag. Ja, det fattar jag. Men jag tänker också, Jan du brukar ju säga så här vad ska man få ut av det här avsnittet eller vad ska man lyssna efter sådär? Och vad tänker du, är det liksom att man ska få ha en aning om ungefär vilken nivå som man har sin ekonomi så att man kan ta beslut utefter det?
Jan: Jag tänker både det men jag tänker också att det handlar om att identifiera nivån. Just nu handlar det nog mest om att en förståelse för modellen för att vi kommer att dyka ner i de här jokernivåerna framgent och jag tror att en dåligt bevarad hemlighet i communityn just nu är att jag är lite off. Jag har inte varit så mycket i forumet eller i sociala medier för att jag och Oliver håller på med den nya hemsidan. Och den nya hemsidan kommer att ta ganska stor hänsyn till de här nivåerna för att när vi pratar sen om buffert, vi har ett helt avsnitt om buffert, så blir det väldigt enkelt att säga i det avsnittet, okej för dig på nivå ett, tänk så här kring buffert. För dig på nivå sex, tänk så här på buffert. Så att just nu är det liksom, när vi pratar i andra avsnitt om nivåer vad handlar det om? Och sen naturligtvis så kommer man få ledtrådar redan i detta avsnitt och de kommande två avsnitten om rikedomstrappan också. Kring liksom, ja men som jag sa, vinster att göra, risker möjligheter. Vad är skifterna liksom som man behöver göra?
Jan: Så helt enkelt. Du kan alltid ta dig till ett mål men det underlättar om man har en karta. Det blir enklare och det blir en genväg i det där. Bra, känns det förståeligt hittills?
Caroline: Ja.
Nivå 1: Lön till lön-nivån
Jan: Då tänker jag så här, första nivån, lön till lön-nivån, eller jag tycker, jag också överväger att kalla den för stressad ekonomi-nivån. Och detta är så när nettoförmögenheten är under hundratusen kronor.
Caroline: Men alltså vi har ju människor i vårt avlånga land som säkert har en stressad ekonomi men som är höginkomsttagare och som kanske också har lagt undan lite pengar har mer än hundratusen har ett dyrt hus och så jag förstår jag förstår men de kan ju också vara i stressade ekonomier förlåt att jag kanske förvirrar här nu.
Jan: Ja men precis han kallar ju för lön till lön nivån och det spelar skit i det jag sa nu då. Ja, det kan vi. För att det handlar inte om och detta är, om det är bra att du tar upp det för att detta är det klassiska misstag och detta är också ett av skifterna han säger. Du bör titta på dina pengar utifrån förmögenhet inte inkomst. Och jag vet att denna diskussion…
Caroline: Det gör vi ju gärna. Ja, du gör gärna det. Ja men inte bara jag.
Oliver: Absolut, de allra flesta gör ju det. Och det är väl därför många kanske också inom communityn får chocken att de har mer pengar än de tänkt när pensionen väl kommer som exempel.
Jan: Ja, så att jag tänker så här första nivån i alla fall under hundratusen i nettoförmögenhet spelar ingen roll vad du har i lön. Återigen, lönen är helt irrelevant. Det som spelar roll är, vad är din nettoförmögenhet? Och detta pratar vi också om i intervjun med Nick där han säger såhär, income can be fickle. Sen är det ju lite annorlunda i Sverige där vi har liksom välfärdssystem etc. men i USA kan ju lön ta slut. På samma sätt så kan du vara en höginkomsttagare vara vd, bli av med jobbet, du får inget nytt vd-jobb då förändras ju lönen jättemycket.
Jan: Så förmögen, det är liksom tillgångar minus skulder som är det relevanta. Om vi ska ta den första nivån så kännetecknas den ofta av att det är början på ens ekonomiska resa. Ofta levlar man för den här nivån ganska snabbt inom ett par år. Man har ofta inget eller litet sparande. Man lever ofta lön till lön. Man upplever ofta en ekonomisk otrygghet eller en stress. Man har ofta gigjobb. Så ofta är detta unga människor, det är ofta i början av studenter i början av ens karriär. Det kan absolut finnas höginkomsttagare som har sett lyxfällan, så de någon diagnos som gör att det är jättesvårt med impulskontroller, tjänar mycket och spenderar mycket.
Jan: Det kan också vara, men jag tror att det är mer vanligt i början av ens ekonomiska resa. Det som är intressant på denna nivån som han lägger mycket tid på är att otur förstärks på nivå 1. Så att en liten motgång kan ofta skapa en nedåtgående spiral. Till exempel på de högre nivåerna, bilen går sönder eller man blir arbetslös. Det ju trist jag blir arbetslös jag kommer hitta ett nytt jobb, jag har inkomstförsäkring, jag kommer få ut 80% av min lön. Eller bilen gick sönder, jag får väl vara utan bil ett par dagar och lämna in den på verkstad. Men det är en olägenhet. På denna nivån att bli sjukskriven kan vara en katastrof. Vi hade ju här förra avsnittet där vi pratade med Jimmie Andersson. Så här, pluggade, blev arbetslös hade ingen A-kassa, fick ersättning på 4600 kronor i månaden. Så att man har få möjligheter på den här nivån. Otur förstärks liten motgångsskap. Att man nedåtgår en spiral. Och detta är ofta en… Som han kallade atypical results need atypical actions. Det vill säga att nöden kräver annorlunda lösningar på den här nivån.
Jan: Och en myt från högre nivåer som ofta tittar på denna säger så här, men vad fan skärp dig. Skär ner på kostnader. Men eftersom inkomsten ofta är låg på den här nivån så är inte skär ner på kostnader en lösning för där finns oftast inget att skära ner på. Vi har ju Melva i communityn som jag är alltid så sjukt imponerad över. Så mycket hon får ut av så lite pengar. Alltså de trollar med knäna på den här nivån. Så att skärp dig är sällan ett bra eller fungerande råd på den här nivån. Vägen till nästa nivå för både du och jag, Karlin och Nick vi pratar om detta är en nivå man ska bort från så fort som möjligt. Det är inte så mycket trygghet.
Caroline: Nej här är ingen trygghet.
Jan: Så här vill man framförallt stoppa vidare skuldsättning till exempel. Man vill förhandla räntor om man vill frysa räntor om man vill skuldsanera om det är där. Man ska ta alla chanser till jobb. Kan du få en extra pass, extra timme ta jobbet. Här är det nivån man kan sprinta på. Kör taxi då. Har du ett körkort, kör taxi tolv timmar om dagen. Gör det som krävs för att ta dig ur det här. Och det som jag också tyckte om så fint var att Nick pratade om på den här nivån så är ju ens relationer ens nätverk är den hemliga liksom hemliga förmögenheter och den hemliga rikedomen. Be om hjälp.
Jan: Och detta tyckte jag också var fint för jag tänkte, jag pratade ju med Niklas en av mina bästa vänner och då pratade vi, ja du vet, om det skulle gå åt helvete så pratade vi om det, så beskrev han något scenario, så var jag såhär, ja men Niklas du vet, skulle allt det där hända, då ringer du till mig och så får du väl låna hundratusen tills du har rätt ut situationen. Alltså såhär, du vet att detta är en situation där såhär man ensam är inte stark, utan liksom be om hjälp. Och målet här är ju buffert. Skippa sparandet i fonder, skit i aktier liksom allt det där det är sen. Just nu är det skapa trygghet, få bort kniven från strypen, skapa en ekonomisk trygghet så att du kan sova gott om natten, så att du kan ta dig till nästa nivå. Känns det rimligt?
Caroline: Det känns rimligt men jag tänker på det du sa med den här hemliga resursen att man har sitt nätverk sina vänner och familj och så alltså detta är bara en parentes men ibland så kan man ju stötta på kvinnor som är på denna nivån och de hjälper varandra med barnpassning och sånt men sen så är det också det där med att man tycker att man gör sådana kap på Lidl eller någonting annat, jag köpte till dig nej egentligen så ska de inte kanske man ska inte göra de där kapen man ska bara inte handla dem.
Caroline: Man ska upp till hundratusen i nettoförmögenhet. Man ska nog ha det i målet. Så att man vet att pengarna ska inte gå till de här kapen som jag ska köpa både till mig själv och alla mina släktingar. För alla ska ju ha provided. Utan man ska bara ha det i målet med hundratusen.
Jan: Det är lite så att sätt masken på masken på dig själv innan du hjälper alla andra. Så det är lite överlevnad att ta sig ur denna och det behöver inte vara en kamp. En student, detta kan ju vara en ganska rolig nivå på det sättet ekonomin är ju ganska liten man levlar snabbt det kan kännas som att man snabbt gör framsteg.
Caroline: Jag tror också att man ska vara medveten för sig själv att jag är inte fast på denna nivån för att man kan ju tro det. Man kan ju tro det, jag kommer aldrig bli bra med pengar eller åt det hållet.
Nivå 2: Vardagstrygghet
Jan: Bra, nästa nivå, nivå två. Då har han kallat det för grocery freedom. Jag kallar den för vardagstrygghet. Ica-frihet jag tänkte kalla det för Ica-frihet, men sen var det så här jag kan fan inte göra det klar för Ica på varenda sida. Men ja, svar ja, det var en kandidat så det blev vardagstrygghet, eller matbutiksfrihet, men det kändes så här.
Jan: Här är vi, nettoförmögenhet, återigen här ska vi alltså räkna in pensionen, vi ska räkna in boendet, etc. Så vardagsförmögenhet, hundratusen till en miljon kronor. Och kännetecken, man kan ofta hantera oväntade utgifter. Man har en buffert. Även om man har bufferten så är det pengar in, pengar ut. Så ekonomin är fortfarande ganska enkel på det sättet.
Jan: Man kan handla på Ica eller Willys eller Lidl utan att behöva oroa sig. Man behöver inte handla Ica Basic om man inte känner för det där. Och den största risken på den här nivån är att man blir fast i typ ett bekvämt jobb utan potential eller utan möjligheter. För här kommer vi börja in på den här första, öka din inkomst.
Jan: Så att vägen till nästa nivå här, det är byt till ett bättre jobb med en högre lön. Och det är också här man får störst effekt av att fokusera på att öka humankapitalet. Och humankapitalet vi pratat om i andra avsnitt är alltså summan av alla dina framtida inkomster. Så att är du 25 eller 30 och du lyckas höja din lön med 1000 kronor i månaden så är det förmodligen 35 år med 1000 kronor extra i månaden.
Jan: Det har jättestor påverkan. Så här får man mycket betalt för utbildning. Så öka humankapitalet, det är lite skift där. Så om man tänker på tankesätt så är det skift där från att jobba hårt och mycket till att jobba smart på det här. Så om man är student innan och jobbade många timmar på lagret så är så här, skaffa dig utbildning så att du får mer betalt den timmen du jobbar, så att du får en högre lön.
Jan: Här börjar man investera regelbundet, buffert finns, så börjar jag lägga undan 10-20%. Börja testa på talangprojekt, alltså sådana här saker man tycker är så roligt att man hade gjort även om man inte fick betalt, som kan börja bli någonting. Det här när jag har pratat om i andra avsnitt om att ha ett sådant här lilla systerprojekt, att ha någonting som försörjer en idag, något som kan försörja en om tre till fem år, något bortom fem år.
Jan: Det var ju så vi gjorde vår resa jag hade ju en anställning, jag började med Rika Tillsammans på sidan och sen tio år senare så är Rika Tillsammans det som försörjer oss tre här inne.
Oliver: Och vilket är vilket alltså lilla syster är den minsta va?
Jan: Ja precis, så jag kallar jag vågar knappt säga det, men min mentor min mentor Claes-Erik som var född 40-talet han var såhär, man ska ha ett storebro-projekt, det är det som ger pengar på bordet idag, du ska ha ett lillebro-projekt som ger om 3-5 år, sen ska du ha ett lilla syster-projekt som kanske blir moonshot-projektet kanske blir något om 10 år och sen fick jag en massa kommentarer jön du lever kvar på 40-talet så varför skulle du just vara lilla syster?
Jan: Jag sa fuck it, det var så metaforen var jag vill säga syskonskadan.
Caroline: Syskonskadan, men i alla fall att börja med sidoprojekt det är här man börjar och utgå från inte, vad kan jag tjäna pengar på utan utgå från, vad tycker du är kul då helt enkelt.
Jan: En annan risk är Parkinsons lag att utgifter tenderar att öka exakt samma takt som intäkter, det vill säga livstidsinflation och framförallt den stora fallgropen på den här nivån är ju alternativkostnaden, det vill säga vad är det jag går miste om utan att tänka på det, det vill säga genom att jag stannar kvar på det här jobbet där jag inte har en löneutveckling, vad går jag miste om då?
Jan: Alltså det här resonemanget som vi pratar om kring bil att vi hade Tesla för 13 000 sen kunde vi byta till en bil för 4 000 i månaden, okej men då hade vi en alternativkostnad på 8 000 vad kan vi göra med de 9 000 kronorna? I månaden. Så här behöver man börja skifta. Alternativkostnader är inte en issue på nivå ett.
Jan: Här börjar det liksom vara en fallgrop framförallt att stanna kvar. Ja men detta är mitt första jobb och liksom jag är lärare eller förskolar och sen ser man plötsligt så här, men gud nyanställda kommer ju in direkt från skolan och har högre löner, lika högre löner som jag, tänker jag. Så målet på nivå två det är nå en miljon kronor i nettoförmöget.
Jan: Återigen inte en miljon kronor sparat på bankkontot. Utan en miljon kronor netto i pensionen och det ska också sägas i din pensionssätt av 18,5%. Så att detta går fortare än vad man tror. Så nå en miljon genom att öka lönen, se till att få pension via jobbet, se till att ha kollektivavtal, tjänstepension, köp ditt boende regelbundet sparande prova sidoinkomster.
Jan: Nivå två. Känns det rimligt?
Caroline: Absolut.
Jan: Kommentar?
Oliver: Nej men det jag tänkte på just det här med att skaffa nya, vad säger man? Sido på. Eller sido på, men alltså färdighet. Jag träffar ju många när man blir intresserad av investeringar. Jag hade en kompis till exempel som pluggar till läkare. Men han har ju blivit så intresserad av investeringar så ville han fråga mig hur belåning fungerar och så här.
Oliver: Och jag, först så började jag hänga på och sen var jag så här, kände att, alltså många kan ju vilja överprestera börsen och försöka skaffa det skillet eller belåning. Och belåning kan man ju använda chanser på olika sätt. Men för honom spelar det en större roll att bara fokusera på sin utbildning. Det är också något jag upplever att många hamnar i den fällan. Att skillen man försöker bli bättre på är att investera. Och det är ju ofta inte något som…
Jan: Inte ens på nivå två är det en relevant skill. Och hävstång definitivt inte. Hävstång är en nivå fyra-verktyg. Men lätt att hamna där och tro att det är lösningen. Exakt och det är det vi pratar om med alternativkostnader. Gör jag rätt sak eller gör jag fel sak på rätt sätt? Och jag har upplevt att många på nivå två och tre gör fel saker på rätt sätt. Istället för att göra rätt sak på rätt sätt.
Nivå 3: Restaurangfrihet
Jan: Nivå tre, han kallar den restaurangfrihet. Så jag tänkte så här, vi kör på restaurangfrihet också. Jag tänkte så här, det kunde heta någon ekonomisk trygghet eller whatever, men den fick heta restaurangfrihet.
Jan: Jag gillar det så här, det betyder att om förra var friheten att handla i matbutiken så kan man här gå på restaurang utan att behöva tänka på det. Vill man ha en förrätt så kan man välja en förrätt. Man väljer sällan, jag kommer ihåg Karin, när vi var på nivå ett och två. Man tog aldrig förrätt man tog aldrig efterrätt och man tog definitivt inte två förrätt eller glas vin.
Jan: Nej, för dyrt. Det var för dyrt. Så restaurangfrihet. Förmögenhet, en miljon till tio miljoner. Och då kännetecknas så här, investeringar börjar ge märkbar effekt eller märkbar avkastning antingen sparande eller, du vet så här, det kommer ibland artiklar så här, bostadspriserna har ökat med tio procent. Så det betyder att folk som har bott i en boende för tre miljoner tjänar 300 000.
Jan: Och plötsligt är ju den värdeökningen på 300 000 motsvarar många snettolön. Alltså så att… Här plötsligt börjar man inse att om nivå 1 och 2, där är det viktigaste att jag jobbar och tjänar pengar. Här behöver man liksom, nivå 3 börjar det bli så här, vänta här nu. Mina pengar tenderar att vara duktigare på att tjäna pengar än vad jag är.
Jan: Så att där är liksom ett skifte. Man har ofta ett ägt boende i form av BRF, en villa, ett radhus eller liknande. Jag upplever att man här ligger över en inkomstöversnittet i Sverige. Alltså man ligger runt 40 000 i månaden eller mer. Jag upplever att om vi skulle ranka så majoriteten av folk som hänger på Rika Tillsammans alltså man kommer till Rika Tillsammans på nivå tre.
Jan: Nivå ett, nej why? Nivå två, man har inte börjat det utan nu börjar det komma. Det är här också fokuset på sparandet är. Det är här till exempel Nick Maggiullis förra bok Just Keep Buying har kommit in. Det är här vi var i många år. När jag började Rika Tillsammans-bloggen så var vi på nivå 3 och det här med att det blir viktigt med de första årens sparande som vi pratade i avsnittet med Nick om man tittar på till exempel ett 30-årigt sparande så de tio första åren står för över 50% av slutresultatet så här kommer allt det här ränta på ränta, börja tidigt spara regelbundet långsiktigt bredbildig global indexfond håll koll på de stora kostnadsdrivarna att det är bil, bostad barn det är här vi har pratat så här man förlorar inte det ekonomiska slaget på Ica alltså den diskussionen du och jag har haft i så detta är ju den nivån vi har varit på längst under Rika Tillsammans och jag upplevde också att skiftet för oss kom kanske för fem år sedan när vi skiftade till nivå 4 utan att veta om det men det kan vi också prata om här blir det fortsatt karaktärisutveckling.
Jan: Viktig, liksom fortfarande här, öka lönen sikta på en lön över 50 000 för att komma till nästa på nästa nivå. Här kan man också börja fundera på vad är det som är viktigt i livet. Alltså så här, det finns här nu om vi säger så här, ta dig bort från nivå 1 så fort som möjligt. Nivå 2 levla till nivå 3 för livet blir trevligare, det blir trevligare att kunna gå på restaurang, det är trevligare att kunna göra en resa om året.
Jan: Alltså så här men här kan man börja ifrågasätta är det värt att gå vidare till nästa nivå? Till nivå 4 och det är inte en självklarhet. Nu har jag inga siffror för Sverige men Nick pratar ju om att i USA så är 70% av alla på nivå 3 kvar på nivå 3 efter 10 år. Så att detta är första nivån där man börjar liksom fastna, den är klibbig.
Caroline: Ja det är bekvämt och det är väl kanske rätt mycket jobb som krävs ändå för att ta sig till nivå fyra.
Jan: Ja, så är det ju absolut. Det krävs, alltså återigen som vi kommer till, det viktigaste sambandet mellan, liksom inom ekonomi, det är mellan inkomst och förmögenhet. Så för att komma, alltså det är svårt för, om jag ska varna så här, ett lagbetalt, alltså nu, nu drar jag till med någonting och nu får du inte hoppa ur stolen här.
Jan: Men för den generella sjuksköterskan till exempel eller den generella förskolepedagogen eller sånt där lönerna inte är så höga så är det svårt att ta sig till nivå fyra. Det går att ta sig till nivå tre.
Caroline: Varför skulle jag hoppa till om det? Jag vet inte.
Caroline: Nej, men för du vet att man kan tjäna mycket pengar som sjuksköterska.
Jan: Absolut. Men de flesta håller inte på med det. Man går till sitt jobb.
Jan: Jag tror att det är så att på nivå tre så har man uppnått den här på många sätt medelklassdrömmen i Sverige. Detta mycket det som vi, vad ska jag säga, politikerna och socialdemokraterna strävade efter i hundra år från det här. Liksom 20-talet när vi pratar om så här fattig Sverige.
Jan: Så att jag vill verkligen understryka så att det är ingen självklarhet i att man måste till nivå 3. Och jag vet Olle också när vi pratade om det här så att du hade ju lite så här kontextuella siffror för nivå 3.
Oliver: Ja men precis, hur bra är svensk medelklass egentligen är om man sätter lite i perspektiv och det kommer från serien vi gjorde i 2024. Om hur mycket svenskan tjänar, sparar och hur rik svenskan är. Det är 372 till 374. Och sen är att Patreon är exklusivt, avsnittar i mitten. Så 53% av världens befolkning har inte förmögenhet på över 10 000 dollar.
Jan: Så 53% är på nivå 1. Ska vi låta lyssnaren då gissa hur många i världen är på nivå 3 eller högre? Så har man uppnått nivå 3, vilken liksom så här… Ja precis, så då pratar vi lite mer än en miljon va?
Oliver: Ja precis, en miljon kronor. Att man har passerat en miljon kronor i total tillgångar. Du kan få gissa, du som lyssnade och tittar och nu gör vi facit. Så topp 10% är det om man har över en miljon, inklusive pension och boende.
Oliver: Då är man topp 10% rikast i världen.
Jan: Jag tycker det är lite crazy faktiskt.
Oliver: Ja, verkligen. När man sitter och pratar på vårt västerländska perspektiv.
Jan: Vi bara så, om man ska levla. Nej men jag tror att nivå 1 till nivå 2 levlar. Nivå 2 till nivå 3 levlar. Livet blir bekvämare. Men sen bortom det så är det vettetusan om det är lönt.
Jan: Bra. Har vi något mer att säga kring nivå 3? Nej.
Nivå 4: Resefrihet
Jan: Men då går vi tillbaka då går vi till nästa så nivå fyra, då kallar han det för resefrihet eller friheten att få resa och det är då när förmögenheten är 10 miljoner till 100 miljoner kronor och man menar då att man kan resa nästan hur man vill, när man vill. Vart man vill och man kan göra den där skidresan i början på sportlovet man kan göra sommarresan och man kan ofta göra någonting på novemberlovet också.
Caroline: Kanske utanför loven med kanske utanför loven med, precis.
Jan: Det kännetecknas också av att investeringarna alltså ens pengar har ju passerat nu, det tjänar mer pengar än vad man själv kan spara från sin lön och det som jag tror var ganska jobbigt för mig när vi kom in i nivå fyra för något år sedan var ju att till exempel månadssparandet blir ganska irrelevant alltså att månadssparande spelar inte så himla stor roll längre för att har du över 10 miljoner kronor så en procents svängning alltså liksom som är ganska vanligt på börsen, det är ju hundratusen upp eller ner och det kan ju vara mer än vad man klarar att spara ett helt år och på det där.
Jan: Och vi pratar också om detta i avsnittet med Nick att om nivå tre var den första klibbiga nivån så är ju detta den nivån som flest fastnar på. Det är jättesvårt att komma från nivå fyra till nivå fem för att strategin och det som tog en till den här nivån är inte det som tar en till nästa nivå. Och det är en ren matteövning för vi har pratat alla skillnader mellan nivåerna är en faktor tio.
Jan: Första nivån var ju noll till hundratusen nästa hundratusen till en miljon nästa en miljon till tio miljoner. Nu pratar vi tio miljoner till hundra miljoner. Så även om man skulle spara, han ger något exempel i avsnittet där vi intervjuade honom och sa att även om du skulle spara en halv miljon dollar, alltså även om du sparar fem miljoner om året så kommer det ta mer än ett decennium att komma till nästa nivå med ett brutalt månadssparande.
Jan: Så det är en matematisk effekt av att man blir fast. Och för egen del så var ju detta den stora aha-upplevelsen som jag fick i boken för att progressionen upplevde att vara ganska snabb från nivå ett till, för oss, från nivå ett till nivå två, från nivå två till nivå tre. Sen tog det kanske tio år från nivå tre till fyra.
Jan: Men det var ändå ganska rolig tid för det hände grejer. Allt man gjorde spelade roll. Och sen så kom man till nivå fyra här och liksom så här ja men lönt och månadsspara spelar ingen roll. Visst vi blir kanske en, jag minns det så väl, första året vi hade mer än en miljon i avkastning på det totala sparandet.
Jan: Och så var man så här, ja det var ju jättekul. Förr var det ett helt sjukt mål att komma upp i en miljon. Och nu är man så här, jaja, jag kan ha en miljon i avkastning i femtio år och fortfarande inte komma till nivå fem. Alltså att detta är liksom en stacknivå och här tar ju till exempel den klassiska karriären tar i slut här eller når sitt tak så att på samma sätt så att även om vi tjänar bra så är det inte lönen som kommer ta en till nästa nivå så plötsligt så det blir en sån rakt in i väggen krasch.
Jan: Månadsspelande spelar ingen roll, lönen spelar väldigt lite roll, allt det du har gjort i 20 år spelar ingen roll.
Caroline: Alltså det spelar ju roll men det är inte det som kommer att hjälpa dig.
Jan: Nej det är inte det som kommer att ta vidare och liksom så här man har en superekonomi om man är i nivå 4 men det känns sällan så och detta tycker jag är intressant för det har jag träffat många för vi har ändå en hel del vänner på den här nivå 4.
Jan: Och ingen av dem skulle beskriva sig som rik. Utan man tycker ju så här att alla andra är rika. Alltså jag hade ju till och ett samtal här nu med en kvinna om dagen så frågade jag liksom så här för det var inför vårt event med Moa i höst där vi försöker samla nivå fyra personer för att ofta känns det ganska enkelt hon var så här men jag är inte rik jag har ju bara 40 miljoner. Och du vet så kunde vi skratta åt det lite det här liksom jo, jag fattar hur det låter men liksom så här det som är intressant på nivå fyra är att livsstilen för någon som har 10 miljoner eller 40 miljoner skiljer sig inte åt jättemycket.
Jan: Och den skiljer sig inte åt supermycket för någon på nivå tre heller. Men på nivå fyra, du kan fortfarande inte köpa en Ferrari till exempel. Eller en Sportage. Du kan inte köpa vilket hus du vill i Malmö ens. Så man upplever att man har den där vardagsrikedummen man har den där resfriheten man har den där restaurangfriheten.
Jan: Man har vunnit pengarspelet i många sätt och vis. Man slappna av bara.
Caroline: Precis, men det är fortfarande inte. Man ser ju att det är en massa andra som är mycket rikare. Tänk om man har med han som har över 100 miljoner. Han är rik på riktigt. Och då släpper allt.
Caroline: Var ser man dem någonstans?
Oliver: Jag tror Nick tar upp det som en av sina favoritbias men viktigast är det här med selection bias alltså hur man alltid väljer ut så det är väl samma sak här att hennes vänner eller de hon jämför sig med de är alltid över henne och vi har ju också massa vänner och vi tänker såhär men de har ju mycket mer pengar än vad vi har och då är de inte oroliga.
Caroline: Vi har väl helt vanliga personer som går till sitt jobb?
Jan: Istället för att vara anti jag är inte anti utan jag är mer så för att jag känner inte att jag jag vill inte lista dem med namn jag känner inte igen det riktigt.
Caroline: Men Karin, titta efter såhär nettoförmögenhet många vi umgås med har mycket mer än vad vi har.
Jan: Men de är också på nivå fyra. Vi klarar av att hänga för att det spelar ingen roll om man har 20 eller 30 eller 10 miljoner. Livet ser ungefär likadant ut. Jag vet inte om han kallar detta för övre medelklass. I det här.
Caroline: Jag tänker inte så mycket på det faktiskt.
Jan: Vadå?
Caroline: Alltså folks förmögenhet. Och sen så har jag ju en del vänner som absolut inte vi pratar ju inte om hur mycket pengar de har. Någon har ett helt vanligt jobb och hennes man har också det. Och sen så någon annan familj som jag känner de har kanske mer pengar men det är inte som att vi bara sa hur mycket pengar har ni? Alltså det är verkligen inte så.
Jan: Och vet du varför Karlin? För att alla är på nivå fyra.
Caroline: Du är inte säker på det man.
Oliver: Kan ofta spegla i sig hur de lever att de har en liknande livsstil som du kanske, när man pratar kring reser de på samma sätt, reser ni tillsammans hur många bilar har de bor vi i samma område har vi barnen på samma skolor.
Jan: För grejen är att det blir mycket lättare lika barn lekar bäst och grejen är att det är jättesvårt för att om man inte är medveten om det här när man tittar på de andra nivåerna så är det svårt att relatera till de problemen för de som tittar från nivå två eller tre på nivå fyra ni kan ju inte ha några problem alls ni har ju hur mycket pengar som helst. Är ni med?
Jan: Och sen så kan vi titta på nivå 5. Men om du vet någon som har 100 miljoner robotar men de har ju fan inget på det. Men du vet, där kan vi sen prata på nivå 5 och 6. Då är ju allt plötsligt en risk. Vad är det Karin? Du sitter här och du sitter…
Caroline: Nej, men det är nog bara att jag inte funderar så mycket på det där. Vad de kan göra och vad jag kan göra. Om vi kan göra det tillsammans. Alltså jag funderar inte så mycket på det.
Jan: Fast Karin jag tycker ju att det där är lite spännande. För nu blir det kanske ett sidospår vi klipper bort. Men jag upplever att det är lite naivt för att det är ju anledningen till att du inte behöver tänka på det. Är just för att de är lika.
Caroline: Nej tänker på det ibland med viss familj jag har. Så tänker jag så. Men jag behöver liksom inte pushigt här nu. Att vi ska göra detta och detta det behöver jag inte göra jag är medveten om det men jag tror inte att jag lägger så mycket vikt vid det utan jag tänker att vi kan bara göra grejer tillsammans.
Jan: Men vad menar du med att lägga vikt det är inte som att vi säger Oliver vilken nivå är du på då kan vi inte umgås eller att man pratar utan jag tänker att nivån i sig är ju inte intressant utan det intressanta blir för att det blir kartan men det vi kastar ljus på är att ha en empati för att att det är grupptryck att det är svårt att titta mellan nivåerna alla nivåerna har sina utmaningar sina vinster.
Caroline: Jag tror det handlar om att jag inte gillar att befinna mig på nivå så jag klistrar där utan jag vill kunna hoppa så mellan att umgås med människor som är på ett eller på tre eller på två. Vet inte fem och sex liksom. Men jag vill inte känna så att pengarna spelar så stor roll när vi ses. Jo men det är ju inte alls det vi pratar om.
Caroline: Ja fast om man ska lägga märke till att alla andra har ju mycket mer pengar än mig. Och jag har bara si och så mycket och jag är inte rik. Då måste det ju vara så att man har lagt märke.
Caroline: Men Karin så här.
Jan: Nu blir det kanske svårt. Jag du lyssnar på mig. Jo men jag lyssnar Karin men jag håller inte med. För att jag blir så här. Okej nu blir det kanske kontextuellt. Men om någon hade frågat dig på stan. Är du rik Karin?
Caroline: Jag hade haft svårt att svara på det. Exakt.
Jan: Vilket i sig. För jag vet inte vad du menar med rik. Men är du rik? rik? Alltså vadå?
Jan: Exakt. Vilket för alla under nivå fyra Blir ju liksom tondöft att du inte kan svara ja på den frågan.
Caroline: Jo men vi pratade om att hälften av världens befolkning befinner sig på nivå ett. Så om man då är på nivå tre, ja då är man ju rik.
Jan: Ja men skitsamma. Bara ta i Sverige och i samhället man måste ju ändå kunna jämföra med någonting om någon frågar så. Är du rik?
Caroline: Ja, men Karin om någon är en annan förälder du behöver inte göra det så här globalt så stort. Om någon hade frågat dig så här, är vi rika? Så påstår jag att majoriteten av dem på nivå fyra kommer att säga nej för man upplever sig inte rik, vilket är själva liksom nästan symptomet på nivå fyra.
Jan: Att man upplever sig inte rik fast man är rik.
Caroline: Och vad beror det på då? Det är inte för att jag går omkring och tycker att alla andra är så mycket rikare än mig. Det kan jag säga. Så funderar inte jag.
Jan: Nej för att vi har en snedrelation till våra pengar jag skulle säga såhär Oliver du har ju haft en hel del samtidigt med RikaTillsammans-programmet och med Spirekta skulle du säga att, vad är den vanliga nu är det en ledande fråga vad är den vanligaste feedbacken som du brukar efter ett samtal säga eller som du har sett?
Oliver: Om man är ett par så är det till exempel att ens partner inte tror att det är så bra som det är att man ifrågasätter Spirektas har ni räknat rätt har ni något fel bakom spakarna det är det vanligaste.
Jan: Och det handlar inte om att man har mindre att den visar mindre pengar än vad man tror utan för nästan alla har mer pengar än vad man tror och det är ju detta, nu skrattar vi åt hon som hade 40 miljoner och hon upplevde sig inte rik men det är exakt samma grej och det är samma, jag sitter inte på någon piddestal jag tycker inte heller jag är rik. Jag kan ju inte.
Jan: Det är det som är definitionen på nivå fyra. Det är för lite pengar för att skita i. Man kan inte bara sluta jobba.
Caroline: Man måste ändå hålla på.
Jan: Men det är ändå mycket mer pengar än vad de flesta har på de andra nivåerna. Majoriteten av befolkningen. Både globalt och i Sverige. Det är det som är nivå fyra. Vilket jag tror att många i vår community är. Det är en väldigt speciell nivå jämfört med de andra. Du kan fortfarande inte göra… I USA, nu pratar vi inte om det i Sverige, men på nivå fyra i USA tycker man att man direkt är fattig man kan inte flyga privat i ett. Man kan ta flera bilar.
Oliver: Så är det lite i boken. Nick sa det själv. Man tar inte flyg och första klass. Högst troligt.
Caroline: Nej man flyger inte första klass. Det är inte som att man behöver ha ett jetplan. Då är man rik exakt.
Caroline: Det tror jag inte jag tycker du får lugna dig lite Jan. Behöver inte pusha din agenda på mig. Du får vara lite nyfiken. Varför känner jag inte mig så superrik? Varför känner du dig inte så superrik? För att jag brukar inte jämföra så mycket med andra. Och för att jag tycker, detta är ju Sverige. Men jag vill inte egentligen sitta här och prata om hur mycket pengar jag har. Det är djupt, det är obehagligt. Och du behöver inte prata om hur mycket. Det också det att det är obehagligt att prata till människor man inte ser. Hur mycket pengar jag har.
Jan: Det är helt osvenskt dessutom.
Jan: Jo absolut. Och det är det jag också tycker är intressant. Vilket jag också tycker är ganska skönt med det här nivåsnätet. Det spelar ingen roll om det är 10, 20, 30, 40, 50 60 80, 90 eller 100. Man kan gömma sig lite på nivå fyra. Vilket jag tycker är ganska… Och det jag menar är också att livet ser ungefär likadant ut. Oavsett om det är 40 miljoner eller 10 miljoner. Och jag tänker så här, det är ju ingen… Ja, jag tycker också det är jobbigt.
Jan: Jag var med i en annan podd där jag fick frågan rakt ut. Där jag duckade den från början. Men jag menar också så här, det är ju ingen hemlighet. Alltså det är bara att slå på alla bolag. Så ser man att vi har passerat nivå fyra. Vi är på nivå fyra som sagt. Vi har inte passerat det. Nej. Och jag vill erkänna att jag tycker att nivå fyra är svårt.
Jan: Och att den har fått mig att tappa sugen.
Caroline: Om man ska göra något som spelar någon roll för ens liv och ekonomi, då måste man starta ett bolag som man har för avsikt att det ska bli riktigt stort. Eller någonting som kan katapultera, vad heter det på svenska, ekonomin inom 20 år.
Jan: Precis, och det är det jag tänker om vi kommer till målen här. Nu har jag inte tagit sig till nästa nivå, för vi pratade innan. Nivå 3 är fin, var nöjd med nivå 3. Nivå 4, alltså du har vunnit pengarspelet i alla de stora avseenden. Så det jag har skrivit här är att detta är nivån som är svårast att lämna. Många känner sig fast. Det som tog en till denna nivån kommer inte att ta dig till nästa så att använd pengarna för att göra livet rikare, till exempel Die with Zero, de här sakerna som Moa pratar om, det är därför jag tror också när började vi prata om Die with Zero när kom det här skiftet för oss det var egentligen, vi visste inte det då men RikaTillsammans, vi gjorde ju ett skifte från nivå 3 till 4, det var ju då vi började prata mer om de här mjuka värdena Nick säger det också bra, fokusera på det som inte kan köpas för pengar det sa han ju själv, att det är där han har skiftat fokus mot också, för jag antar också att han är också nivå 4.
Oliver: Han nådde nivå 44 som 34-åring.
Jan: Och andra typer av rikedom och detta har jag tänkt på jättemycket sedan det avsnittet vi spelade in där 23 juni, att jag har boostat mycket med vår 6-åring och när hon kommer så är det så här, det går inte att köpa för pengar att det kommer en sjuåring som vill gå ut på lekplatsen med en eller vill ha vattenkrig i trädgården.
Jan: Så jag har verkligen försökt prioritera de sakerna. Och det svåra här då med nivå fem är att det kräver en helt annan strategi. Och då kan vi också, vi kommer prata om det sen, men nivå fyra, för att ta sig till nivå fyra så kräver det jobb hög lön en kombination av mycket, liksom hårt jobb tjäna mycket pengar, sparande i investeringarna och ofta diversifiering.
Jan: Globala indexfonder under lång tid, ett brett sparande. Nivå fem är precis motsatt strategi, då kräver det koncentration. Du kommer inte ta dig från nivå fyra till nivå fem med indexfonder. Utan det som, om jag skulle börja titta…
Caroline: Och var nu nu nivå fem?
Nivå 5: Bostadsfrihet
Jan: Ja men bra, vi kan hoppa till nivå fem. Vill vi säga någonting mer om nivå fyra?
Caroline: Jag tycker vi har tröskat det nu. Har vi inte det? Det har vi.
Jan: Jag tänker att vi måste ta ett litet kort reklamavbrott och göra lite reklam för oss själva här. Jag tänker att detta med rikedomstrappan är så pass viktigt och det kommer att påverka hur vi kommer att göra nya hemsidan etc. Och framförallt för dig som lyssnar så tror jag att värdet blir att kanske är man på nivå fyra så är det kanske inte jätterelevant med nivå ett information eller nivå ett tips.
Jan: Så därför vore det jätteroligt om du som lyssnar på detta använder då länken i beskrivningen för att om du redan prenumererar på vårt nyhetsbrev uppdatera då vilken nivå du är på. Eller så håller vi också på att experimentera med en sån här guide. Alltså så här tryck svara på ett antal frågor så får du vilken nivå du är på de här tipsen riskerna
Retry
JB
Continue
Edit
och det sammanfattat. Så att allt det finns länk i beskrivningen. Och jag tänker vi hoppar tillbaka till avsnittet nu.
Jan: Nivå 5. Bostadsfrihet. Jag har själv funderat på geografisk frihet. Det tycker jag är rätt så bra. Detta är från 100 miljoner kronor till en miljard. Om spann 4 var fast så är spann 5 ännu större. Men här kännetecknar man att man kan bo var som helst i världen. Man kan ha flera boenden. Man har ofta flera boenden. Man har ofta någon som sköter det. Man har ofta gjort en exit. Man äger ett stort bolag. Eller man äger aktier tillsammans med något annat stort bolag. Eller man äger ofta stora reala tillgångar. Man äger mycket skog. Man äger fastighetsbolag eller liknande.
Jan: Det som också kännetecknas här. Pengar löser färre problem. Och det blir mer fokus på relationer och förlorad tillit. Det vill säga, vill de ha mig eller vill de ha mina pengar? Kommer de på detta för min skull eller för mina pengars skull? Vad vill de ha av mig i den här situationen?
Caroline: Det kan ju kanske bli lite så att man… De får problem med sina relationer antar jag. Men de är människosyn kanske också.
Oliver: Det tror jag Nick pratar om. Du pratar om nivå ett. Där är de lite av ditt sociala stöd din hemliga förmögenhet.
Jan: Din hemliga rikedom.
Oliver: Men de är viktiga hela vägen. Han pratar också lite om. Det var du som tog upp det Karin. Många i filmer. Det var män som blev jätterika. Men de hade inget annat i slutet av filmen. Det är historien om rika människor. De hade sabbat allt annat.
Jan: Jag tror han skriver det så här. Vissa människor är så fattiga att allt de har är pengar. Men det blir mycket här. På den här nivån. Jag har bara träffat några enstaka personer här. Och då är det mycket funderingar kring arv, familjedynamik mening i livet krav struktur. Mycket barn här, alltså så här lite där Warren Buffett ger barnen tillräckligt mycket för att göra vad de vill men inte tillräckligt mycket så att de inte behöver göra ingenting. Man har, vi kommer att prata om det, tidsperspektiv.
Jan: Här, alltså om tidsperspektivet på nivå ett är så här hur klarar jag denna veckan eller hur klarar jag mig till lön så är här ofta du vet vi har kompisar på den här nivån som är så här jag vill skapa ett hundraårsbolag eller ett tusenårsbolag. Alltså här tänker man ju ofta i generationer i förhållande till, man pratar ofta om stiftelse. Här vill man ju ofta ha en stiftelse. Jag tänker så här Wallenberg,
Caroline: Men där har de nog ändå löst den här barnfrågan bra tycker jag.
Oliver: Ja, de är bland de som har löst det bäst.
Caroline: Ja, de verkar ha löst det jättebra.
Oliver: Ja, där är väl en del som får ta stryk längs vägen också. Men absolut, familjen lever vidare.
Caroline: Jag hört så mycket om dem, men de finns säkert.
Jan: Men jag menar så att, jag gillar ju det att det finns ett tidsperspektiv, alltså tidshår och sånt där man tittar på skiljer mellan de olika nivåerna.
Caroline: Är det inte lite hybris att man vill skapa tusenårsbolag och sånt?
Jan: Nej men jag tror inte det blir naturligt. Nu så ska jag mitt legacy liksom. Fast Karin, vänta, tack Karin. Alltså du är fantastisk i detta artikulet. Det tycker han ju inte. Jo det tycker jag inte. Det tycker jag är skitjobbigt som vanligt.
Jan: Nej, men det tycker jag inte för att, detta är en sån här klassiska, man står på en nivå och tittar på den andra, och så blir det svårt att säga, är det inte lite hybris?
Caroline: Nej jag hade gärna om jag hade pallat det, tagit mig gärna en utmaning till några skämt. Och det hade varit okej att inte klara det men att säga så nu tar vi oss an den här utmaningen vi kommer göra detta och detta vi ger det 20-25 år men jag kommer skapa min egen tillvaro på nivå 5 det är inte som att jag tycker så om jag hamnar på nivå 5 då kommer jag bli en sån jävla skitstövel och jag kommer bara bli självupptagen var det det du menade? Jag står inte och tittar på nivå 5 och hatar det nej det är inte det jag menar utan jag menar att att det blir olika problem på olika nivåer.
Jan: Vi har pratat ganska mycket om hur ska vi göra med pengar våra barn eller hur? För det är det problemet som vi står inför. På nästa nivå, på nivå fem, så står man inte så mycket så här, vad gör vi med våra barn? Utan där börjar man ju tänka så här, vad gör man med barnbarnen? Hur förvaltas den här? Alltså pengarna är tillräckligt stora för att de ska räcka till barnbarnen och barnbarns generation. Jag tänker inte så mycket ekonomiskt för våra barnbarn för att i min värld så här, ointuitivt jag har inte kommit till det problemet för att det har inte uppstått för att det är för lite pengar.
Jan: Förstår du? Medan det blir ganska naturligt har du över hundra miljoner, då blir ju funderingen släktgeneration mer än det blir så här närmsta arvet. För på vissa nivåer så är inte ens arvet problem för dig, det blir inget arv. Så att olika tidsperspektiven får skjuts på de olika nivåerna.
Caroline: Det möjligt att man tänker så här. Skulle inte Bill Gates ge bort sina miljarder?
Jan: Jo, och det kommer ju på nästa nivå. Och det blir också ett helt naturligt som så här, på nivå fyra jag är för snål för att ge bort min förmögenhet.
Caroline: Ja, du ger bort lite grann på julen till UNICEF och sånt.
Jan: Ja, men det är ganska lite. Ja, ja visst. Liksom för att jag har inte den typen av problem som vi kommer till på nivå sex.
Jan: Och jag tycker genuint kanligt att det är jättebra för att precis så här är det ju när någon från nivå två tittar på nivå tre. Eller nivå tre tittar på oss på nivå fyra.
Caroline: Vänta, hur menar du? Jag fattar inte hur man tittar på dem olika.
Jan: Att man kan inte relatera man har inte upplevt problemet som den står för. Och det är därför till exempel på nivå två eller ett, alltså på nivå ett, liksom så här, hundratusen kronor är typ livsförändrande på nivå ett. Hundratusen kronor på nivå fyra spelar ingen roll. Du vet, det har jag ibland tänkt så här, du vet, alltså detta ska jag erkänna så här. Du vet man tittar på tv och så är det någon som får du har fått böter på 35 000 och de är så, ah mitt liv håller på att ta slut.
Jan: Det är 35 000, vad fan, bara betala. Och sen får jag tänka tillbaka till halva Sveriges befolkning har inte 50 000 spänn. Alltså, är du med?
Caroline: Tänker inte så var det skönt att jag skulle kunna ta ett förbot.
Jan: Nej men jag blev rädd för mig själv för att jag såg någon artikel som var såhär, ja men den personen hade, ja men skitsamma men det var såhär att beloppen blir ju relationen till beloppen blir annorlunda. Och jag tycker att det är intressant.
Caroline: Okej men om man får höra om problemen som finns då på nivå fem och sex så kanske man kan tänka så, nej jag vill inte ha de problemen.
Jan: Så kan det absolut vara. Så kan det, det där är en av mina stora. Stora vadå? Varför jag tycker det är svårt. Invändningar? Nej men varför jag tycker det är svårt att hoppa på tåget till nivå fem för att jag har i så många år, särskilt med det vi jobbar med, pratat såhär diversifiera, lägg inte alla äggen i samma korg.
Jan: Gör inte onoterat. Gör inte de här grejerna. Jag vill inte ha en fastighet. Och sen inser jag såhär okej vad är vägen från nivå fyra till nivå fem? Det är hävstång. Så in i helvete med belåning. Det är fastigheter eller någon tillgång som kan belånas. Det är ofta en väldigt koncentrerad portfölj. Alltså precis de sakerna som fått mig att må dåligt på nivå tre eller nivå fyra.
Caroline: Ja om du är på nivå fyra nu så skulle du ju ändå kunna lägga undan en liten slant. Om allt går förlorat så har jag i alla fall detta.
Jan: Ja, men det tycker jag det är allt. Det vi behöver.
Caroline: För man är väl inte dum när man försöker ta sig till nivå 5 så man lägger in alla sina besparingar allting ska liksom hävas med hävstånd. Det kan man inte göra, då är man inte riktigt klok.
Jan: Men det roliga förlåt du ska få hoppa in och jag ska bara säga en sista grej. Det roliga är ju att Nick har intervjuat massor folk på nivå 5 och han säger såhär att det genomgående draget hos alla på nivå 5 är ju att det är personer som är på väg mot nivå 6 och nivå 5 är bara ett temporärt stopp.
Jan: Men vad han också säger såhär det är lika stor sannolikhet på nivå 5 att hamna på nivå fyra som att komma upp till nivå sex.
Caroline: För att det är ganska svårt. Eller?
Jan: Det är ganska svårt att komma till sexen.
Jan: Nej men exakt. De flesta tar sig från nivå ett till nivå två. Det är ganska stor sannolikhet att ta sig från två till tre. Ganska ändå en del är mindre till att ta sig från tre till fyra. Men det är få som trillar ner från tre till två. Medan vid nivå fyra och fem så skiftar det igen. Från nivå fem är det nästan större sannolikhet att trilla tillbaka. Det vill säga att bli av med dina pengar än att få dem att växa till det.
Jan: Så medan om vi ska ta ett skifte i tankesätt. Om skiften på nivå ett, två, tre och fyra är att bli rik så är skiftet på nivå fem att bli inte fattig. Alltså förstår du? Han kallar ju det, underrubriken i boken är ju såhär, only the paranoid survive.
Caroline: Ja visst.
Jan: Förlåt Oliver.
Oliver: Nej, men jag håller med. Jag vet inte om vara fel, men det blir som att utfallsrymmet typ utökas på något sätt tänker jag för att från nivå ett till fyra, alltså gör du rätt saker så bör du hamna där för det mesta. Det handlar inte så mycket om tur. Det är mer liksom, följ ett recept, gör det, ha talamod, flyt och systematik. Men jag tänker att det skiftar lite där, 5-6. Det här med att satsa i onoteret eller starta något eget att där är ju många faktorer. Du måste ha tur också. Delvis. Du kan göra helt rätt sak, men då liksom… Falla ner på nivå fyra igen.
Jan: Exakt. Och det är också så roligt så här skilsmässig statistik från nivå ett till nivå två sjunker. Skilsmässig statistik från nivå två till tre sjunker. Skilsmässig statistik från fyra till fem eller fem till sex ökar.
Caroline: Men är det inte för att folk jobbar så mycket?
Jan: Jo förmodligen. Så jag tycker också så här intressant. att mål, om man är på nivå fem vilket också är jätteroligt är så här, diversifiera en del av förmögenheten. Att göra precis det du sa så här, lägg undan en del så att det är en kudde. Återigen pratar vi med dem på nivå fem i vår som vi känner inte så många, men några.
Jan: Hade jag sagt till dem så här, vet du vad, sluta göra det du gör och diversifiera. Nej men inte sluta helt. Nej men diversifiera en liten bit. Alltså de hade ju skrattat åt mig. De är ju såhär, vi fattar dina indexfondgrejer. Men titta här vad jag har gjort som har tagit oss hit.
Caroline: Åh, jag tycker det är så märkligt. Att inte vilja ha någon trygghet. Jag förstår det, men ändå borde man liksom. Då har man ju jättemycket tro på sin egen förmåga. Och tur dessutom att inte allt kanske går åt helvete.
Oliver: Jag tycker det handlar mycket också om att känna sig själv. Alltså delvis, man har ju ofta väldigt många olika mål. Jag får veta att Nick pratar lite om det. Jag tror han tog upp Elon Musk som exempel. Alltså är han världens rikaste egentligen? Alltså beroende på hur koncentrerad han är. I förhållande till andra personer som finns med på den här listan. Men det kan vara en större diversifiering.
Caroline: Jaja, exakt. Jo, det har varit ganska tydligt i media. Hur många miljarder han har blivit av med på en dag och så vidare.
Jan: Och ointuitivt också såhär. Och detta var också såhär. När han skrev det så var det såhär, ja. Ja, så är det. Helt ointuitivt för de här personerna på den här nivån och som många kommer att protestera, men det optimala sättet är ju ofta har man ju drivit ett företag eller gjort en verksamhet för att komma hit. Det mest logiska och det som flest gör är att sälja den och börja om på nytt med det startkapitalet.
Caroline: Vänta, vad sa du?
Jan: Att sälja och återinvestera. Alltså att man skiftar. Alltså så är det många som kommer hit, har till exempel gjort det genom ett fastighetsbolag eller en bolag man har ärvt som man har utvecklat, men ofta kommer det ett tak till det. Så om man ska till nivå sex så är ofta det mest rationella att sälja det och ta pengarna och återinvestera dem i ett nytt, alltså börja om från början någonstans i det här spannet.
Oliver: Okej, för att ha större sannolikhet att lyckas komma till nivå 6.
Jan: Men inte det bara att investera nytt.
Jan: Nej och tittade på många sådana här, ta Peter Thiel, ta Elon Musk, han hade ju där Paypal. Tog pengarna, återinvesterade dem i ett nytt projekt med Tesla, SpaceX. Tittade på alla dem på nivå 6 så har i princip alla som har gjort det, har någon gång bytt. De har drivit upp ett företag gjort exit, fått en stor summa pengar. Sen har de tagit den summan pengar och återinvesterat. Alltså man måste liksom hitta taket och sen gå vidare.
Caroline: Ja, men det finns ju många sådana miljardärer som sen bara lever på sina pengar antar jag, som inte gör något. Jo, men det pratade du och jag om vid något tillfälle när vi pratade om Elon Musk, att han återinvesterar eller att han har nya företag som han lägger pengarna i. Att det finns de som gör exit och sen så händer inget mer i deras liv liksom. Utan de kanske bara är sådana som lägger in pengar lite här och bara ängelinvesterar och inte gör någonting eget liksom.
Jan: Jajaja så kan det vara. Jag tror också att många saknar det. Men skitsamma det är lite spekulation. Bra. Är det något mer vi ska säga kring den här nivån?
Oliver: Du sa i början att man kan ha flera boende och liknande. Jag tänker att det kan många på nivå fyra ha också. Det är väl inte en parentes, men det har man väl rätt stor.
Jan: Många på nivå fyra absolut har till exempel en boendelägenhet i Spanien. Men det är ändå inte så här, det brukar sträcka sig till ett lägenhet i Spanien eller ett huvudboende i Spanien och sen har man en stuga i Sverige.
Caroline: Jag funderar över det. Varför har man boenden på olika ställen? Det kanske behöver vara så att man ska kunna vara på olika ställen eller att man vill semestra på olika ställen. Jag tänker nu nivå fem och sex här nu. Att det är nödvändighet och pleasure liksom. Medan om man har flera boenden på nivå fyra så är det en sommarstuga typ. Eller ett hus i Spanien för man vill semestera. Det är inte för att man ska kunna göra affärer där liksom.
Jan: Nej men det tror jag inte är på de andra heller. Alltså återigen ta det för vår umgängeskrets. Man har en stuga i fjällen eller man har en i Spanien.
Caroline: Jag måste titta på vår umgängeskrets. Alltså det är så roligt att du inte ser detta. Nej för att jag bryr mig inte Jan.
Jan: Nej jag vet. Jag vet att det inte är så viktigt. Men återigen om man tittar på det. Jag tror på om jag ska gissa så här kika in på nivå fem. Då är det mer. Alltså ta till exempel nu var det stor grej med det nivå sex. Jeff Bezos gifter sig i Venedig flyger dit massa folk.
Jan: Och nu om vi semestrar då gör vi ju gärna så här. Som vi gjorde nu i våras Karlin. Vi åker till Sälen. Vi var fyra familjer. På nivå fem så hade jag mycket väl kunnat säga så här, vi tar med oss de här fem familjerna, vi betalar för det här huset, de får betala resan sen betalar vi allting där. Då står det att är samma sak, man bara skruvar upp volymen på det.
Nivå 6: Påverkansfrihet
Jan: Nivå sex, påverkansfrihet, impact freedom. Här skulle jag säga att är över en miljard kronor alltså över 100 miljoner dollar. Det kan påverka andras liv i stor skala, det är det jag har skrivit. Också så här att skifte blir ofta när vi pratar sen om nivåerna, skiftet går ju från sig själv till samhället. Alltså hur påverkar jag samhället i en god riktning? Kännetecknas ofta av att man äger ofta flera företag, man har sålt för mycket pengar man har stora reala tillgångar, man har mark, man har skog, man har fastigheter. Konsumtionen skiljer sig inte särskilt mycket från nivå 5. Alltså du kan köpa allt som går att köpa, kan du köpa på nivå 5.
Jan: Så att det är där. Pengar löser inga nya problem. Alltså problem som pengar kan lösa slutar på nivå 5. Egentligen nästan på nivå 4 också. Extremt få människor på den här nivån och extremt stor skillnad på förmögenheterna mellan personer. Och han illustrerade i boken att mellan Forbes, rik listat med hundra rikaste, så mellan person 1 och person 100, alltså mellan hundra av de rikaste så skiljer den faktor två tusen så den som är rikast har alltså två tusen gånger mer pengar än den som är hundra och då pratar vi om världens hundra rikaste person. Fokus är nästan uteslutande på arv, påverkan mening relationer liksom, barn generationsväxling både på nivå fem och sex de jag har träffat mycket ångest kring arv mycket ångest kring arv man vill inte vara den, man har ofta fått vissa de jag har träffat har fått ett jättestort arv sen tidigare, och man har den här uttalade förväntningen att detta ska gå vidare till nästa generation och det ska vara minst lika mycket man får fan inte vara den som fuckar upp det här man har, upplever ganska mycket ofrihet i att säga grattis du fick detta arvet av dina fru. Detta att du ville plugga juridik eller konst, det spelar ingen roll i det här.
Jan: Detta är också så här, när vi pratar allt, allt allt blir en risk. Alltså så här som miljardär i Sverige det finns listor på de miljardärerna gör man bort sig som miljardär hamnar man i tidningen. Vi har alla de här, du vet, Stenbecks okände son alltså så här allt blir personlig trygghet svårt att gå och handla på Ica alltså du vet så här, den typen av problematik uppstår på den här på den här nivån.
Jan: Mål liknande, som på nivå 4 och 5. Här handlar det mycket om legacy, alltså impact och hur använder du dina pengar, utan det handlar inte om pengar utan vad man gör med dem och ens legacy. Jag älskade historien om Alfred Nobel, han hade i boken. Kände ni till den?
Caroline: Jag har inte hört talas om den innan faktiskt att han blev upprörd över att han bara såg som någon… Nej
Jan: Men han fick en dödsruna av misstag. Hans bror dog och så skrev de en dödsruna på honom och så var det så här han tjänade pengar på andras död. Ja, jag tyckte inte om det. Och då fick han så här är det arvet jag vill efter? Då började världens spinnfunktion där hur kan vi säga och det var därför han grundade Nobelpriset för han ville bli ihågkommen från något positivt framåtriktat åt något gott. Så att det är mycket legacy i den här påverka samhället.
Jan: Det är därför jag tror inte det är så konstigt till exempel Elon Musk försöker så här han har ju vunnit pengarspelet företagsspelet så här vad gör du? Då vill du påverka samhället så då engagerar han sig i politiken. Sen kan man ha en avsikt om… Hurvid det då varit ett bidrag ett plus eller minus men ganska naturligt att pengar blir ointressant utan då blir intresset okej varför har jag fått legacy varför har jag fått impact på det här bra någonting mer och detta är så roligt också jag tycker svårast att prata om nivå 5 och 6 nivå 5 tycker jag ändå att jag kan prata om för jag kan ändå relatera till nivå 5.
Caroline: Vi befinner oss inte där heller så vi kan ju liksom inte prata inifrån.
Jan: Jag har bara träffat två personer med över en miljard grattis till dig att du kan berätta om det nej det är den tack Caroline.
Caroline: Vi får klippa bort det men vi behöver inte säga det.
Jan: Jo men jag tycker det för att jag upplever att att det är funderingarna är mycket det är inga människor som sticker ut det är liksom tvärtom så är det så här upplever jag inget väsen av sig utan man är väldigt försiktig man ska dra till sig avundsjuka och missundsamhet.
Caroline: Ja absolut och sen så vill man väl kanske inte heller man är ju bara en människa trots allt.
Jan: Ja absolut men jag menar det blir så återigen det här jag tycker det är jättespännande att se detta som ett system hur blir det när man tittar från nivå 3 till 4? Hur blir det när man ser från 5 till 6? Eller hur tittar man från nivå 1 till nivå 6? Alltså hur blir de här perspektiven.
Caroline: Ja man från 6 till 4 till exempel? Var jag lycklig då när jag var på 4? Allt var mycket lättare då.
Jan: Ja exakt. Alltså det var ju flera sådana kända som har sagt såhär det var roligt att bli känd. Att vara känd. Not so fun. Nej. Liksom.
Oliver: Också delvis för att man trodde att det skulle vara lösningen på alla problem. Men också för att det var vissa negativa kostnader som du drar med sig.
Jan: Så att jag skulle säga min poäng varför också när jag säger det såhär att alla nivåerna har sina fördelar. De har sina vinster, de har sina utmaningar de har sina problem. Så att jag skulle vara väldigt försiktig med att säga att den ena nivån är bättre än någon annan för att det blir bättre ur vilket perspektiv. Nej, du behöver inte oroa dig för pengar på nivå 5 och 6 till exempel. Men å andra sidan på nivå 1, 2 och 3 behöver du aldrig oroa dig för relationer.
Caroline: Ja, kanske ändå. Jo men det kan man ändå ha problem med.
Jan: Nej Caroline, på nivå två du kommer inte ha någon som jag blir så upprörd här för du ska alltid protestera. En nivå två person kommer aldrig ha en utestående fråga. Umgås denna person med mig för mina pengar eller för mig?
Caroline: Nej inte på det viset. Jag tror du menade att man inte hade några problem alls med relationer. Det var inte det jag sa utan jag pratade om på nivå sex.
Jan: Så blir det hela tiden frågan försöker den här människan träffa mig för det eller för mina pengar? Jag kan bara tänka mig undrar hur dating går till på nivå fem och sex.
Caroline: Med andra nivå fem och sex.
Jan: Det blir ju så till slut för att det är mycket lättare att hänga med de människorna för plötsligt blir pengarna ett icke-problem.
Jan: Jag kan ta ett exempel från min och Moas kurs där vi träffade, det egentligen inte menat så men vi satte ju gränsen 10 miljoner kronor för att vi inte något bättre mått. Idag hade vi sagt så här, okej detta är en träff för dig på nivå fyra. Det blev mycket, mycket tydligare.
Oliver: Och ni hade det i januari vi hade det i januari,
Jan: Vi ska ha en ny i september kanske ett till nästa år. Och då var det också en som sa, efter en dag när vi hade hängt tillsammans och skapat förtroende för honom så här, gud vad skönt att kunna säga att det är skitjobbigt att vara rik. Eller fan vad jobbigt det är att vara rik. Och så skrattade han lite, och vi andra också för han var så här, det är inget annat sammanhang där det hade varit socialt acceptabelt att säga fy fan vad jobbigt det är att vara rik.
Caroline: Nej.
Jan: Liksom. Och det är att det är det jag, varför jag blev upprörd här Karline, för mig handlar detta om empati för de olika nivåerna. För hur livet ser ut på de olika nivåerna.
Caroline: Varför blir du uppdragd då?
Jan: För att jag upplever att det blir… Och det inte så mycket du. Utan för att det ofta raljeras. Det raljeras ofta på de här olika nivåerna. Nivå fem, du har inga… Eller för nivå fyra du har inga problem med pengar. Har du problem med pengar så kan du alltid ge mig lite till mig.
Avslutning
Jan: Bra, har vi något mer att säga om dagens avsnitt?
Caroline: Jag tänker kring den här rikedomstrappan att det känns ju intuitivt på sätt och vis att man kan ta steg uppåt i sin ekonomi. Men det är kanske också det som har gjort att vi har inte tänkt så mycket på det för det är hierarkiskt på något vis. Och det gillar vi aldrig riktigt. Men jag gillar ändå rikedomstrappan jättemycket för att den liksom ändå gör att man kan känna att jag är på nivå tre. Och vad ska jag tänka på? Detta detta och detta. Så det är väl mest det jag känner att den är hierarkisk.
Jan: Men är inte fällan att trilla i att tro att det ena bättre än det andra?
Caroline: Jo, det är det som är fällan.
Jan: Att jag tror att nöja sig. Är man på nivå tre, grattis sjukt bra jobbat! Du behöver inte gå vidare. Samma sak är det på nivå fyra. Du har vunnit pengarspelet. Det kommer inte bli märkbart bättre. Och frågan är det är förmodligen inte ens värt det till femman. På den nivån vi avbröt där igår.
Oliver: Jag tänkte också på ibland om många som lyssnar på Rika Tillsammans säger att de vill gärna tipsa om Rika Tillsammans ibland men att det känns som att man bara öser öronen. Så jag tror också att detta kommer att vara väldigt värdefullt när vi bygger ihop det här. Alltså man kan verkligen gallra i Rika Tillsammans-jungeln så att det blir lättare att rekommendera en kompis eller en ointressant partner och så vidare.
Jan: Men där tänker jag också att avslutningsvis du som lyssnar eller tittar tryck gärna på den länken i beskrivningen antingen för att berätta för oss vilken nivå är du på så att vi kan skicka relevant information eller är du osäker på vilken nivå du är på så håller vi på att experimentera med en sån här guide där man ska kunna trycka sig igenom ett antal frågor så får man sin lilla pdf och liknande. Så allt det finns länk i beskrivningen. Så jag tänker att vi gör det inte så utan att stort tack till dig som har lyssnat och tittat.
Jan: Och så ses vi i nästa avsnitt där vi också kommer att prata om de här olika aspekterna på rikedomstrappan alltså koncept som skär igenom alla trappsten, exempelvis buffert, barn, mentala skiftet, att göra, typer av tillgångar man har, etc. Och sen kommer ju också naturligtvis avsnittet med pappan till detta Nick Maggiulli som vi intervjuar.
Jan: Och sen lovar jag och sen blir det som med bil, sen är det färdigt med bilföretag eller färdigt med rikedomstrappan. Stort tack!