433. Säkerhet för barn och äldre föräldrar + allt från hemlarm, kameror, till barnens snap | Del 2 av 2

Gör hemlarm någon skillnad? Ska man ha kameror? Vakthund, eller skylt varning för hunden? Hur ska man tänka kring anhöriga som barnen eller ens föräldrar? Utbildning för barnen när de fyller 18 och ska börja gå på krogen? Det är frågor som säkerhetsexperten Jimmy Åberg ger sin åsikt om efter 22 år som polis och numer chef för säkerhetsrådgivarna på SRS Group.

Dagens avsnitt tar vid där vi slutade i 432 som handlade om trygghet för dig och din familj genom rikedomstrappan. Detta avsnitt fokuserar främst på anhöriga som barn och föräldrar, vi pratar om bedrägerier men också ett av mina favoritmoment - hiss eller diss.

Saker @JAB vi pratar om:

• Konkreta tips att göra med barnen idag
  • Saker att prata med sina föräldrar om
  • Hur agera vid t.ex. rån, överfall eller till och med kidnappning (=högst osannolikt)
  • Hygienfaktorer i vardagen och framförallt på jobbet
  • Vanliga misstag i förhållande till hemlarm och kameror
  • Konkreta tips för att minska risken (genom att ta bort tillfällen för motståndaren)
  • Höja sitt tröskelskydd i olika avseenden

Eftersom avsnittet INTE är sponsrat, utan därmed finansieras av dig som är vår supporter på Patreon så har vi valt att göra dett avsnitt Patreon-exklusivt. Du kan antingen engångsköpa det, eller än hellre gå med som supporter, då får du både detta avsnitt, men bidrar till att vi kan göra mer av det som vi gör. Något som inte vore möjligt utan dig. :heart:

Du hittar avsnittet via nedanstående länk:

Vi hoppas att du gillade dessa två avsnitt, och om intresse finns så kan vi göra en digital FikaTillsammans med Jimmy på Patreon också.

Hoppas du gillar avsnittet!
Jan, Caroline och Jimmy (@jab)

Innehållsförteckning - Säkerhet för anhöriga och vardagsskydd

00:00:00 - Introduktion till avsnittet: fokus på anhöriga och praktiska säkerhetsaspekter
00:02:33 - Tonårsbarn och säkerhet: vikten av att prata öppet med familjen
00:05:47 - Digitala fotspår: Snappkartan, sociala medier och vad man delar på nätet
00:06:36 - Symbolgrejer och synlighet: dyra jackor och att minska risken för rån
00:09:09 - Försvarssprayer och alternativ: vad som är lagligt och praktiskt användbart
00:12:43 - No blame-kultur med tonåringar: alkohol, droger och att våga höra av sig
00:14:15 - Äldre föräldrar och bedrägerier: massbedrägeriernas omfattning
00:18:00 - AI-bedrägerier: röstkloning och falska nödsamtal från “anhöriga”
00:20:02 - Motring och verifiering: hur myndigheter verkligen kontaktar dig
00:23:23 - Att prata med föräldrar: extern hjälp när samtalen är svåra
00:24:03 - Stealth wealth och grey man: när ska man sticka ut och när inte?
00:27:03 - Grundläggande fysiskt skydd: rattkrycka, skalskydd och säkerhetsdörr
00:28:05 - ISK vs lösöre hemma: vad rånas faktiskt?
00:29:06 - Krypto och kriminella: varför kryptovaluta är extra riskabelt
00:33:55 - Praktiska säkerhetslösningar: hiss eller diss på olika åtgärder
00:36:28 - Kameror utomhus: rätt förväntningar och praktisk nytta
00:40:00 - Kameror för avancerad hotbild: förvarningstid och övervakning
00:42:21 - Paketlådor och att undvika att öppna dörren: minska riskvektorer
00:43:03 - Hur kriminella lär känna dig: digitala fotspår och sociala medier
00:46:00 - Kameror inomhus, säkerhetsdörrar och säkerhetsfönster
00:47:22 - Larm man köper själv: vanligaste misstagen och varför de inte används
00:49:10 - Larm med larmcentral: fördelar vid inbrott på Maldiverna och bränder
00:50:51 - Överfallslarm: när rekommenderas det och var placera knappar
00:54:00 - Försvar vid rån eller kidnappning: slåss först, bli kompis sen
00:55:48 - Hund som säkerhet: avskräcker opportunister men inte avancerade motståndare
00:57:01 - Jobba hemifrån: informationsstöld och nya säkerhetsrisker
01:00:16 - Personskydd och livvakt: när blir det relevant och varför de flesta jobbar stealth
01:03:05 - Digital exponering: ta bort sig från Ratsit och hitta.se
01:04:44 - Skyddad identitet: fördelar och praktiska utmaningar i vardagen
01:09:12 - Gästwifi och USB-laddning: sex utan kondom och USB-kondomer
01:10:54 - Live-träning med tonåringar: situationsmedvetenhet ute på krogen
01:13:18 - Fler ämnen framöver: digital säkerhet, resesäkerhet och communityns frågor
01:15:15 - Sammanfattning: sämsta rådet inom säkerhet och vikten av att inte vara ensam

3 gillningar

Sparar detta avsnitt till ikväll.

Jag har inge larm eller liknande då jag ej äger tillräckligt mycket saker för att det ska vara värt att skydda med larm.

Har dock funderat på köpa en sån där gps puck jag sätter undangömt på cykeln om jag skaffar en elcykel i framtiden då jag gissar att de är rätt utsatta för stölder :slight_smile: bryter sig en inbrottstjuv in i min lägenhet så skulle jag uppskatta att det finns ett värde på 10 000 kr att sno när jag inte är hemma och har med min mobil samt dator. Skulle vara med rädd för att de förstör en massa i lägenheten eller liknande.

Ang rattkrycka. Antar att det är (minst) likvärdigt att ha ett snap-off-rattnav (och ta med sig ratten då…), eller?

1 gillning

Två fantastiska avsnitt! TACK! :smiley:

1 gillning

Vad roligt! Vad stack ut för dig mest? :heart:

Jag säger som @janbolmeson tusen tack för positiv feedback @victorbull

1 gillning

Absolut!! det slår två flugor i en smäll. Bilen kan inte stjälas annat än med bärgningsbil och de ligor som primärt stjäl bildelar där rattar är guld har inget att stjäla.
Viktigt bara att inte slarva när du snäpper tillbaka ratten :wink:

1 gillning

Instämmer f ö. Lyssnat klart nu, väldigt intressanta avsnitt!

Skönt med no-nonsense-inställningen backad av erfarenhet, utan inslag av skrämselpropaganda. Det mesta man annars matas med när det gäller personlig/egendoms-säkerhet är antingen från media, som säljer lösnummer på rädsla, eller “konsument-säkerhetsfirman” som går runt å knackar dörr i BRF:en/villakvarteret, och också säljer huvudsakligen på rädsla.

2 gillningar

Tack @rydan .
Det är inte lätt att undvika att bli skrämd av händelser och tendenser i omvärlden. Tyvärr säljer rädslan både lösnummer, klick på artiklar och överdimensionerade eller omotiverade säkerhetslösningar. Detta är i förlängningen dåligt både för tryggheten, tilliten och säkerheten inte bara för den enskilde utan även för samhället i stort. ( om du ursäktar den filosofiska utsvävningen)

1 gillning

Jag tycker du resonerar klokt när det gäller lägenhetslarm. Har du en bra ytterdörr och lägenheten inte ligger på nedre botten så kommer det vara fullt tillräckligt för att skydda dig mot inbrott.

GPS trackers i båtar , bilar , MC och elcyklar ökar möjligheten att hitta och få tillbaka egendomen om den stjäls men den kommer inte hindra själva stölden. där är fortfarande lås och förvaring det som har bäst effekt.

För större fordon som ägs eller brukas av en person / familj med förhöjt skyddsbehov ökar GPS tracker även möjligheten att snabbare få hjälp om någon av olika skäl tvingar fordonet på avvägar när personen / familjen färdas i den.

2 gillningar

Jag skall också tillägga att den största skadan / förlusten som brukar komma med ett bostadsinbrott inte är ekonomisk utan psykologisk.
Känslan av att obehöriga varit inne i ditt “heligaste” och rotat runt skapar både ilska, sorg, och otrygghet ska inte underskattas och behöver få utlopp. Jag har varit med om att förhållanden eller karriärer raserats och även att man känt sig tvungen att flytta en tid efter ett inbrott. DET vill man undvika.

7 gillningar

Jag saknade ett resonemang om det är bättre att ha investeringar på KF istället för ISK för att slippa kartläggningsrisk. Kan ni utveckla det?

2 gillningar

Missade det, tänkte att det var en så pass liten risk i alla fall. Men du får gärna ta egen tråd på ämnet. :raising_hands::+1: