Larm, är det värt det?

Har funderingar kring larm och vill gärna ha lite kloka åsikter :slight_smile:

När vi köpte vårt hus satt det ett larm installerat från securitas. Har i princip inte använt det när vi eller någon av barnen är hemma mest hela tiden + har stor svart hund som vaktar på natten. Supersnäll för övrigt men det vet ju inte tjuvarna :slight_smile: Tänker att vi kommer använda det under semestern om inte barnen är hemma.

Har förhandlat ned kostnaden för att ha larmet till 319 kr i månaden, vilket inte är mycket men dock pengar. Så…är det värt det? Om vi leker med tanken att vi använder larmet ett par vecor per år, ger det verkligen större en säkerhet mot inbrott?

Skaver i mig när det känns som hela hemmalarmindustrin finns till och tjänar på våra rädslor, vill inte betala för att någon lyckas skrämma upp mig. Noterar att vårt försäkringolag inte ger rabatt för att man har latm vilket borde betyda att från deras synvinkel ger det inget, säger en hel del…

Som sagt vill gärna ha era tankar :slight_smile:

5 gillningar

Tycker larm endast bidrager med en falsk trygghet och är personligen väldigt irriterad på flera av dessa bolag som lurar på folk dyra abonnemang.

Vet förvisso inte vad ni har för värdesaker hemma, men vi förvarar inga dyra saker hemma, så är väll på sin höjd elektronik som kan stjälas eller lite fritidsprylar.

9 gillningar

Jag hade hellre lagt pengarna på ett system som inte kontrolleras av de stora larmbolagen.

Installera ett larm med alla sensorer du vill ha (dörr, fönster, brand, översvämning, kamera etc.) och låt larmet ringa dig eller någon bekant.
Eller koppla dig till något larmbolag som tar emot samtalen från larmet och tar betalt per utryckning (efter konsultation med dig).
Eller så kollar du huset via kameran och ringer polisen om där är pågående inbrott.

9 gillningar

Jag har larm mest för skalskyddets skull. Föredrar att vakna och hinna ta fram basebollträt innan buset står i sovrummet.

8 gillningar

Jag har larm, men det är väl snarast brandvarnaren i det jag värdesätter högst. Inbrottslarmet i sig gör nog mindre nytta än de stickers man får att sätta på rutor etc.

279 kostar mitt i månaden. Jag hade inbrott för 15 år sedan ungefär. Det var ju inte kul, men det är väl snarast brand som är min nojja. Det mesta av det jag äger som har ett större värde är hopplöst jobbigt att ta med sig för den klassiske smash-and-grab-rånaren.

2 gillningar

Låter som ni är inne på ungefär den lösning vi tänkt oss som alternativ, dvs, koppla egna sensorer till hemmasystemet. Maken är väldigt IT så sugen på att fixa :slight_smile :slight_smile:

@Anonym , det är här vovven kommer in, han vaktar om någon kommer och skäller om det rör sig på tomten. Känns som det är en bra avskräckare + vi hinner ta fram basebollträt :rofl:

Löst det med eget byggt system som fungerar bra nog för oss typ,

https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/smarta-hem/xiaomi-mi-motion-sensor/1015984.9256/

Jag och frun får pushnotis om inbrottslarmet går, när jag kom hem sent en kväll och glömde detta så väckte det frun på andra sidan jorden iaf…

3 gillningar

Skulle rekommendera att ni funderar genom valet av styrenhet noggrant.

Jag har idag en Homey som har sina begränsningar så jag funderar allvarligt på att migrera till Home Assistant. Men det kommer ta mycket tid att migera som jag tyvärr inte kan motivera mig att satsa.

@Thomas86 Tack! Vi kör Home Assistant :slight_smile:

1 gillning

Jag kör med ett eget system och är väldigt nördig när det kommer till IT och elektronik. Det man betalar extra för ett abonnemang är absolut inte värt pengarna om man kan fixa själv.

Jag skulle dela upp larm i två olika delar. Dels hårdvarubiten och dels “tjänsten”.

Det finns olika typer av bra hårdvara. Själva sensordelen skulle jag säga är ungefär lika bra. Billigare enklare system kan vara trådlösa, och sakna skydd för att störas ut. Men det finns work-arounds på (exempelvis om basenheten inte får tag på sensorn så kan man ju trigga larmet!) Dyrare och mer komplicerade system är i princip alltid trådbundna och har mycket bra skydd på själva sensorn så att man inte bara kan pilla sönder den eller störa ut den. Men ärligt talat; om du inte bor på ett skyddsobjekt, eller har en känd hotbild, så är det troligtvis tjackpundare som försöker bryta sig in. De har inte kompetensen att störa ut eller manipulera systemet på ett adekvat sätt.

Tjänstedelen innebär oftast viss form av övervakning. Om larmet går så kommer någon ringa dig och kolla att allt är bra och informera dig, och har du videokameror kan de ju remote kika på dem och avgöra situationens allvar. Och så klart så brukar det ju ingå att skicka väktare. Men vad många inte tänker på är att väktarna knappast är där med någon större befogenhet. De kan, precis som varje vanlig person, ingripa med nödvärnsrätt, göra envarsgrip, och så klart skrämma iväg tjuvarna. Men vad som ska göras under pågående inbrott är ju snarare att ringa polisen. Väktarna kanske kommer dit lite efteråt, återställer larmet, tillfälligt lagar rutan så att det inte regnar in, osv. Kanske stänger av vattnet om det är översvämning.

Så, med enkla och billiga medel kan du bygga ett larm för några tusenlappar som sedan har 0kr i löpande kostnader. Jag har kontaktsensorer på alla dörrar, och rörelsesensorer i alla rum. Jag har även vattensensorer på golvet i både kök och badrum, och en uppkopplad brandvarnare. Och videoövervakning jag kan ansluta till remote.

Om larmet går så kan jag se vad som hänt över kameran och ringa polis vid behov, eller vad det nu är som behöver göras. Många försäkringsbolag har även jourtjänst vid t.ex. vattenläckor osv som går att ringa om den typen av problem uppstår. Och sådan försäkring har du ju redan. Alla homepods som är spridda i hemmet fungerar även som sirener, och varenda lampa i alla rum är uppkopplade och börjar blinka obehagligt. Tillräckligt för att väcka båda grannar och ge stresspåslag för tjuven.

Kostnaden för allt detta är ju bara de initiala kostnaderna för hårdvaran, och den tjänar man ju in på några få år. Jag skulle aldrig ha larm på abonnemang. Men man får gilla att pilla och felsöka :smiley:

Jag med - allt ovan är inkopplat i Home Assistant. Öppen källkod, inga privacyproblem, allt kör lokalt, gratis, och i princip all hårdvara från alla tillverkare går att koppa in. Om du är på nivån att du kör Home Assistant (snarare än ett “lättare att hantera”-system som Homey) så är du helt klart kvalificerad att koppla in detta själv :wink:

3 gillningar

Ett bra komplement eller alternativ är en skylt om varning för hunden. Vi har en bild på en Rottweiler på dörrposten och budfirmor och alla andra som ringer på står 10m från dörren när vi öppnar. :paw_prints:

Jag har löst brandnoijan genom att ha en brandman i huset istället… kostar dock betydligt mer än 279kr/månad :grin:

Har dock hälften av alla brandvarnare kopplat till mitt homekit, så om någon av dessa utlöser så går telefonen (och en massa högtalare och lampor hemma) bananas…

2 gillningar

HA is da shit. :+1:

Ja, med dem på orten brukar det sällan ske inbrott i närheten. :sweat_smile:

1 gillning

Rekommenderar Verisure!

Flera skarpa lägen som de haft koll på när man varit frånvarande.

Värt varenda krona!

Bra att de har koll.

11 gillningar

Förstår inte vart man placerar kamerorna…
Men bra att de blir av med rötäggen.
Största bolaget i Sverige,
Alla bolag har väl anställda som man behöver göra sig av med.

Men alla mynt har två sidor.
Dessa tidninga brukar inte avslöja de bra sidorna.

Jag rekommenderar enbart för att dom har räddat min familj.

Jag har aldrig haft larm, heller aldrig inbrott. Bor i en ordinär villa söder om Stockholm sen över 27 år tillbaka. Ni som har larm, vad har ni egentligen hemma som är värt att stjäla?
Att ha larmdekaler annonserar att det finns något att stjäla menar jag.

1 gillning

Jag undersökte den här frågan noggrant för några år sedan och kom då fram till att det mest centrala var/är att ha ett riktigt bra skalskydd. Jag hade dialog med Polisen om detta och fick även hembesök av deras lokala brottsförebyggare. Jag bytte ut alla fönster och dörrar i huset. Jag valde då PVC-fönster med lås kombinerat med ej öppningsbara fönster på vissa ställen. Detta var helt enligt polisens rekommendation. Jag har faktiskt haft ett inbrottsförsök efter att den här installationen gjordes. Det blev ett litet märke på altandörren där kofoten sattes in. Det hände inte så mycket mer.

Kostnaden för hela dörr och fönsterbytet var ungefär vad ett hemlarm kostar i 20 år. Jag är helt övertygad om att det är en långt bättre investering. Det ger förstås fler fördelar än inbrottsskydd också.

2 gillningar

Det är ju en slutsats.
En annan slutsats är att hos mig som bor i en prydlig villa finns det mängder av saker att stjäla. Liksom hos grannarna.
Men om hälften av husen har larm så kan man tänka sig att buset tar ett hus utan.

Då tror jag det är viktigare att inte rada upp Teslor och tyska skrytbilar på uppfarten.

3 gillningar