Unifis grejer är väl “best in class” och går inte via Kina.
Jag kör lokala Reolink i endast local-network läge och har access till dessa genom Home assistant alternativt VPN hem och Reolink app (som då ser lokala resurser).
Testade Tapo (TP-Link) på vinst eller förlust, och de gick alltid ut på internet och snackade med Kina. Stängde jag av access till Kina så slutade kameran fungera efter ca ett dygn, var någon “call home” som kollade efter uppdateringar som krävdes och om den inte gick iväg så slutade kameran funka.
Är begränsat antal märken om man inte vill ha koppling till Kina.
Det du bör fundera på är om du vill spara klippen och hur det ska bekostas. Oftast betalar man antingen för en molntjänst via kameratillverkaren eller har en egen lösning, men det är inget alla tillverkare tillåter per automatik. De flesta kameror har även möjlighet till minneskort i kameran, men den lösningen är inte optimal.
Jag kör Blue Iris på en Windows server jag har lokalt. Mycket bra mjukvara som är kompatibel men en uppsjö av kameror. Kör mest Reolink kameror som jag tycker är prisvärda. Går bra att blocka på ditt nätverk så de inte kan prata med något utanför. Med Blue Iris har jag en app på mobilen som sen kör mot servern och det ger mig full remote access.
Postad det ovan: Blue Iris på lokal server. Håller alla inspelningar lokalt men kommer åt via en mobilapp. Inget abonnemang (man betalar en gång för mjukvaran), inget moln, inga kameror som pratar med externa tjänster. Du kan haka på nästan vilken kamera som helst.
Eufy ägs av Anker, ett kinesiskt bolag med säte i Shenzen.
Att du kan titta på kamerorna på distans beror väl på att det är en server inblandad. Den står nog inte i Åtvidaberg.
Jag är nöjd men Unifi, men valde det mest för att det redan driver nätverksinfrastrukturen hemma och jag inte orkar ha massa fler ekosystem och appar. Valet låg mellan detta eller att byta larmsystem till Ajax för att även köra kameror därigenom. Toppen att man lagrar datan lokalt och kan välja själv hur mycket man vill spela in, med åtkomst över internet utan något abonnemang.
Vore intressant att höra varför ni har kamera? Om en tjuv kommer, vad ska det göra för skillnad? Om avskräckande, varför uppkopplad? Vad säger resten Om familjen om att bli inspelade i/runt hemmet?
Kamerorna är ju uppkopplade så du kan titta på distans va? Eufy har ju ertappats med att ljuga om säkerheten, stämts för bristerna och dömts att betala stora skadestånd. Användare fick bl a åtkomst till andra kunders videoströmmar.
Har ett färskt exempel där polisen efterfrågade övervakningsbilder som inte fanns.
Vi bor så till att polisen har lång framkörning. Däremot är en lång grusväg enda vägen ut och för att besanna allas fördomar om landet så har grannen längst ut redan förberett stenbumling på ett par ton som kan spärra vägen.
Vad resten av familjen säger om det?
De var betydligt mer kränkta av inbrottet än av kamerorna.
Vi känner oss mer trygga med att hantera tekniken själva än att någon larmcentral skall kunna hantera bild och ljud i vår bostad.