Knäppa eller ovanliga sätt att tjäna pengar på - finns de?

Jag undrar om någon har erfarenheter av knäppa eller ovanliga sätt att tjäna pengar. Jag tänker mig exempelvis på att hyra ut gräsmattan som campingplats. Kanske hålls det någon festival eller annat event i närheten så att efterfrågan finns ibland. Kanske har någon satt hänglås på soptunnan men tagit emot grannens skräp mot betalning. Det finns egentligen inga gränser här. Är man kreativ så borde det finnas många möjligheter.

Mitt eget mest uppenbara exempel var nog när jag som liten gjorde en deal med pappa om att få 10 öre per ihjälslagen fluga på semestern. Vi bodde nära en bondgård så antalet flugor var stort. Jag och min bror sysselsatte oss med detta och samlade alla döda flugor i en burk. Sedan blev det 80 kr eller något sådant i slutänden, en stor summa pengar i vår värld där och då.

5 gillningar

Du får sitta krokimodell @Anonym :sweat_smile:

2 gillningar

Är det så knäppt egentligen? Jag tänkte mig mer något jätteknäppt. Kanske vill den lokala ufo-föreningen sätta upp en antenn på taket till ditt hus?

1 gillning

Det där med flugorna får mig att tänka på när vi erbjöd barnen att få 50 öre per borttagen maskros från vår gräsmatta. Vi började med att dela gräsmattan på mitten så det inte skulle bli bråk. Båda satte igång att ta bort maskrosor, men den ena tröttnade snabbt. Resultatet blev att vi fick en maskrosfri del och en del med maskrosor med en skarp gräns. Sedan försökte den som tröttnade sälja sin halva av gräsmattan till den flitiga, men det satte vi stopp för.
Behöver jag säga att att han som tröttnade på maskrosor älskar affärer och deals, startade ett UF med tre klasskompisar och tjänade 100 000 var på en dryg termin.

8 gillningar

Hade en deal med min pappa också!

När snön började smälta så fanns det en hel del grus på gräsmattan, så då fick man en guldpeng (10 kr) för varje kopp man fyllde med grus :smile:

1 gillning

En bekant var försökskanin åt läkemedelsbolag under studietiden. Minns inte vad han tjänade eller hur pass riskfyllt det var.

1 gillning

Jag har kikat på det själv tidigare. Just som student är det vettigt ur skattesynpunkt och att ligga inlagd några dagar (som det kan innebära) är hanterbart om man ändå bara ska plugga.

Jag minns att jag fick en förfrågan om ett experiment där de skulle plocka bort “en kub” av muskeln på benet och sedan studera läkningen med diverse olika medel. Det skulle ge ganska mycket pengar. Jag funderade på det men stod över. Det kändes inte så roligt. Jag misstänker att de “mindre ingripande” studierna sannolikt är lättare att fylla med deltagare utan att aktivt behöva jaga folk. Att göra en sådan per termin kunde kanske vara rimligt.

Haha, det där gjorde jag och brorsan också en gång när farsan fick panik över den helgula gräsmattan. Vill minnas att det var rätt så lukrativt. Vi hade även en stående deal om man tog upp maskrosorna med roten men det var inte lika lönsamt.

När det gäller just läkemedelsstudier så bör man räkna på ersättning vs tid.
T.ex tid att åka till labbet samt hur många gånger.

Just de studier där man ligger inne befolkas oftast av kufar, så det kan antingen vara en fältstudie i alternativ verklighetssyn eller ganska påfrestande.
Man skulle kunna likna det vid flashback då kopplingen mellan deltagande i läkemedelstudier och surfande där nog är starkt korrelerat.

Har lärt mig om nya spännande konspirationsteorier vid flera av dem, det lustiga är dock att de inte är paranoida över att eventuellt testa ett läkemedel från Big Pharma, men det är klart att lite pengar löser det mesta. :sweat_smile:

2 gillningar

Jag hyrde ut min största pytonorm till en revy. Fick 500 per kväll. Den blev hämtad lämnad så inget jobb heller.

16 gillningar

Den var bra. Uthyrning av husdjur. Jag har för mig att man kan annonsera olika föremål för användning som filmrekvisita. Minns inte sajtens namn nu men det borde vara ett bra sätt att kunna få en potentiell intäkt av “udda saker”. Man skulle säkert kunna ha ett rum med en viss typ av inredning eller liknande som någon kunde använda, alltså något mer udda typ. Stig-Helmers vardagsrum med märklinjärnväg.

Det här låter säkert lite udda, men att bli uppsagd kan vara ett bra sätt att dra in en större summa pengar. Om man har fast anställning och vet att man har ett lika bra eller bättre jobb att gå till så kan det vara mkt lukrativt att bli uppsagd istället för att säga upp sig. Hade ene kollega för några år sedan som visste att det skulle komma en uppsägningsvåg, men också att hon ansågs för viktig för att bli uppsagd. Då såg hon till att lära upp de yngre kollegerna i tid så de kunde ta över allt, och räckte upp handen när de bad upp frivilliga för uppsägning. Hon var mkt nöjd med det ekonomiska utfallet då hon fick avtalspension.

En anna kollega fick en gång ett jättefint erbjudande från ett annat företag samtidigt som det pågick uppsägningar på vårt företag. Han mörkade helt enkelt att han redan hade nytt jobb, tog emot uppsägningspaketet, och började på nya stället första dagen som det var tillåtet, vilket gav mer än en halv årslön extra…

All förändring är inte av ondo!

Med vänlig hälsning,

F

4 gillningar

Inte så knäppt. Jag har själv gjort liknande tidigare. Just när det finns riktiga avgångspaket kan det vara riktigt lukrativt.

Onlyfans är ganska knäppt…

2 gillningar

Hur knäppt det är på riktigt beror väl mycket på mer individuella faktorer.

1 gillning

7 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet

Beror ju på.
Om man är en vackert förpackad individ av honkön är det nog lättare än om man är korpulent medelålders man med ymnig ryggpäls.

2 gillningar

Om man ska göra det på det riktigt knäppa sättet kan man ju göra som läraren som skickade falska tips om att han hade begått sexuella övergrepp mot barn. I själva verket var han en högst rekorderlig person (eller nja…), så det gick inte att bevisa några övergrepp och han blev utköpt av arbetsgivaren, för att sedan upprepa samma sak igen i nästa kommun. Om och om igen…

Kanske inte helt lagligt, och säkerligen inget som passar alla. Men det borde ändå uppfylla de flesta kriterier för att vara ett knäppt och ovanligt sätt att tjäna pengar på.

2 gillningar

Hej,
Ny här och detta är mitt första inlägg.
Jag håller på en del med uthyring av garagelägenhet
Både via airbnb och direkt till hyresgäst/företag

Att bygga en lägenhet eller attefallare går nog inte under lågt hängade frukt men en annan variant som jag upptäckte när jag väl började med airbnb är att de även går relativt smidigt att hyra ut min egen bostad när jag reser bort.

Platformen är väldigt Flexibel och i Kiruna är efterfrågan ganska vild.

5 gillningar