Jag hade Systembolaget som en säker inkomstkälla varje fredagseftermiddag när jag var i 13-årsåldern.
När 70-talet övergick till 80-tal så förändrades också kösystemet på Systembolaget från att stå i fysisk kö till nummerlappssystem.
Detta gav utrymme till att göra pengar ur ingenting genom att noggrant och med timing välja ut sina ”offer”, oftast stressade medelålders män i kostym.
Direkt efter plugget drog jag till Systembolaget nere i centrum där jag var 5:e minut tryckte ut nya kö-nummerlappar, könummer som sedan ökade i värde ju mer köerna växte och ju närmare stängningsdags man kom.
På denna tid var Systembolaget även stängt på lördagar så trycket var vanligtvis mycket högt sen fredagseftermiddag.
Jag ställde mig strategiskt några meter ifrån maskinen som matade ut kölappar och uppmärksamt försökte jag läsa av kroppsspråk på nästa person som tryckte ut sin nummerlapp.
Såg personen stressad och uppgiven ut när han insåg att det var 50 nummer före och en förväntad kötid på minst 30 min så gled jag smidigt fram och frågade om han var intresserad av att köpa mitt könummer som det endast var några nummer kvar till.
Jag begärde mellan 10 och 25 spänn för mina kölappar och det var sällan någon protesterade utan man betalade glatt och man fick en klapp på axeln för att man var påhittig och företagsam.
Kunde göra 3-4 hundra spänn på några timmar, mycket pengar på den tiden.
Räckte till LP-skivor, flipper, pizza och godis samt givetvis pengar att spela poker och 21 med polarna.
När man blev lite äldre körde man samma grej men då bad man inte om pengar längre utan då begärde man att snubben som köpte kölappen istället skulle köpa några starköl som tack - det var heller inga problem….
Kan tycka att dessa exempel är väldigt knäppa/konstiga sätt att tjäna pengar på. Har tyvärr ingen erfarenhet att tjäna pengar via dessa själv. Fast nästa video med Jan kanske kan vara en Mukbang…
bor i bilen under arbetsveckor så har ej det tillgängligt med el till kaffe kokare, termos o riktigt brygg kaffe är såklart det bästa o godaste billigaste om det gick lösa, nu framkom min ide som värdelös för 99% av befolkningen för dem flesta är faktiskt inte i min situation så det är nog inte ett alternativ som är på tapeten för vanliga människor med ett hem.
Den här farhågan verkar spontant överdriven. Jag har hyrt ut relativt mycket på Airbnb. Jag har hyrt ut både hela huset och ett enstaka rum. Då har jag alltså ”varit sambo” med hyresgästerna och delat kök och badrum. Jag har kunnat utvärdera båda dessa alternativ. Båda formaten har haft en rad olika incidenter men ingenting har handlat om att ”rota i saker” eller intrång i privatlivet i någon annan form.
Jag skulle rent allmänt kunna tänka mig båda formaten igen men med tydliga förbehåll. Gällande uthyrning av rum skulle jag sannolikt avstå från all uthyrning till andra än enstaka personer. Det handlar då normalt om personer med ett konkret uppdrag/mål och inte turister.