Har liknande kravspec som du och har Kört Unifi och Ajax. Rekommenderar båda. Om du vill att din data inte ska lämna hemmet alls, så kör på Unifi, särskilt om du ändå vill uppdatera ditt hemmanätverk. Ajax är mer lättanvänt, har superbra hemlarmsfunktioner och kan kopplas upp mot prisvärda larmcentraler om du vill göra det i framtiden. Kan dessutom kopplas ihop med digitala lås, tex Yale Doorman. Visa av deras kameror är dock nedlåsta så de inte kan spela in om inte larmet går, vilket är bra eller dåligt beroende på vad du önskar.
Om polisen fick video så hade de gjort något annorlunda? Tyvärr i Sverige idag, har man en jävla otur och blir utsatt för brott så är det inte mkt som händer mer än ett samtal till försäkringsbolaget.
Jag kommer från landet så jag vet vad stöldvågor är. Polisen är ingen hjälp.
Ja, det är primära tanken varför kamera vore bra. Vet samtidigt att en granne som till slut satte upp tog till föräldrarna och visade video på deras barn som upprepat halvt sparkar in deras dörr. Svaret “vad är ni för pedofiler som filmar mitt barn”. Vad polisen gjorde med anmälan kan du nog själva tänka ut.
Jag har det både som avskräckande och för att ev kunna ge lite bevis till polisen. Lite som hemma-larm, hindrar inte tjuven, men förhoppningsvis väljer de ett hus utan larm istället (även tjuvar är väl bekväma och riskminimerande ).
Gällande övervakningskamera som även filmar utanför sin egendom.
För ett par månader inträffade ett allvarligt brott på gatan där jag bor. Polis var snabbt på plats men gärningsmännen han försvinna.
Polisen gick runt till alla hus på gatan och frågade om det fanns filmer som visade personerna på gatan, dvs utanför tomten. Vilket är förbjudet att filma om jag förstår allt korrekt.
Vet inte om polis fick napp, men intressant scenario om någon visade sig filma gatan. Förmodar att polisen skulle vara tacksamma initialt, men sen då…
Förbjudet att sätta upp permanent kamera som filmar allmän plats ja. Det var inte så att gatan var privat, säg ägd av en samfällighet eller dylikt? Underligt om polisen annars bad om olagligt bevismaterial, det ska väl inte ha någon tyngd. Jag hade inte sagt något ens om jag hade det.
Vägen och marken utanför vår tomt kan vi filma eftersom en samfällighet äger den.
Var med om precis samma, polisen knackade på och letade efter filmer på gatan förbi huset, efter att de hade spanat in min kamera. Tyvärr är jag laglydig och har maskat bort offentlig plats (skulle käka för mycket lagringsmedia om jag sparade varenda flanör eller bil som kör förbi…)
Spekulativt så handlar det kanske inte om bevismaterial som ska upp i rätten, utan om material för att underlätta utredningen.
Jag har en gång fått frågan av polis om min bil (Tesla) plockat upp inspelning på ett brott som skedde utanför gymmet. Tyvärr hade jag inte film på eländet, men de verkar medvetna om att bl a Teslor ofta filmar iom Sentry mode.
Jag tror att det sista jag vill göra är att konfrontera folk med att deras avkomma har filmats via privat kameraövervakning. Det är svårt nog att förklara för folk att deras galna hunds skällande har blivit för mycket eller att deras katt skiter i vår trädgård och liknande.
Ungen måste tas på bar gärning, till exempel ungen som trodde att han kunde använda vår trappa och tomt för att ta en genväg, eller ungen som rasta sin hund och kastar bajspåsen i vår trädgård.