Kameraövervakning hemma

Du måste definiera “måltavla” eftersom jag inte är bekant med jargongen.

När det gäller barn och unga beter de sig ofta utan att tänka på konsekvenserna av vad de gör. Been there, done that. De behöver veta direkt varför du inte gillar det, de kanske inte ens inser det själva.

Det beror nog på barnet varför men min upplevelse är att många hittar på skit för att de inte har bättre för sig. De vill ha en reaktion. Bättre att inte ge dem det. Då letar de vidare.

När jag tänker tillbaka på min barndom gjorde jag sällan den typen av dumheter ensam, det var oftast med en eller flera polare, där man retade varandra och kom på “bra idéer”. När det bara är grannarnas unge kan man ta dem med lite sunt förnuft.

1 gillning

De flesta verkar designade för att faktiskt synas så att de får en avskräckande effekt.

1 gillning

Det verkar logiskt.

Det skickar också en signal om att det bor någon här som tror att de har något värdefullt som kan vara intressant att få tag på. Jag bor inte i ett rikmansghetto (där det är uppenbart att folk kan ha värdefulla saker hemma), så om jag hade något jag tycker är värdefullt skulle jag faktiskt föredra en diskret lösning.

Kolla på åtelkamera, de kan gömmas i buskar mm.

Okej, men inte precis diskret.

Oavsett så har ju nästan varenda svenssonvilla larm och dekaler nuförtiden.
Jag bor i ett någorlunda välbärgat villaområde men inget som skriker extraordinärt stöldbegärligt.
Jag har monterat kameror vid alla ingångar, men de sitter under takfoten och syns inte förrän man kommer så nära att det är uppenbart att man är påväg mot dörren. Man kan alltså inte glida förbi på gatan och scouta.

Det var en bra början i alla fall.

Det jag fantiserar om är att huset uppfattas som “en “fattigröv” bor här” och kamerorna kan därför inte ses av till exempel dörrförsäljare, paketbud, grannen och andra som kommer ända fram till dörren. Det är inte säkert att den typen av saker är till salu, men man kan väl alltid fråga.